ارز دیجیتال آواکس چیست؟

What-is-Avalanche

ارز آوالانچ چیست؟

آوالانچ به عنوان یه پلتفرم متن باز تو بستر بلاک چین شناخته میشه که برای راه اندازی برنامه های غیر متمرکز مالی و انتقال سازمان و شرکت های مختلف به روی شبکه بلاک چین کاربرد داره. توسعه دهنده های مختلف میتونن با استفاده از پلتفرم Avalanche، برنامه های غیر متمرکز ایمن و قابل اعتمادی رو بوجود بیارن. همچنین امکان ساخت شبکه های بلاک چینی پیچیده هم با استفاده از این پلتفرم وجود داره. تیم سازنده این شبکه ادعا میکنن که پروژه و رمز ارز AVAX اولین بلاک چین برای ساخت قرارداد های هوشمند هستش که تراکنش ها رو تو کمتر از یک ثانیه پردازش و تایید میکنه.

شبکه اصلی ارز آواکس تو سپتامبر 2020 راه اندازی شده و از اون زمان تا به الان به طور جدی اهدافش رو دنبال میکنه. هدف اصلی این پروژه و پلتفرم اینه که به یک پلتفرم جهانی تو حوزه مبادله دارایی های مختلف تبدیل بشه. همچنین این شبکه به نحوی طراحی شده که امکان کنترل و مدیریت دارایی ها با استفاده از قراردادهای هوشمند و فناوری های دیگه آوالانچ وجود داره. توکن اصلی این پلتفرم یعنی ارز آواکس کاربرد های مختلفی رو تو این شبکه داره

پلتفرم آوالانچ در مقایسه با سایر پلتفرم های قرارداد هوشمند، سرعت بسیار بالایی رو داره. همچنین این شبکه از تمامی ابزار های توسعه اتریوم پشتیبانی میکنه که این موضوع میلیون ها تایید کننده مستقل رو قادر کرده که به عنوان تولیدکننده بلاک تو آوالانچ فعالیت داشته باشن. یکی دیگه از موارد جالبی که در مورد این شبکه وجود داره، رکورد شکنی شبکه AVAX هستش. شبکه آزمایشی Avalanche تونسته بود بیش از 1000 نود کامل و تولید کننده بلاک رو به خودش جذب کنه که این تعداد نود، یک رکورد جهانی تو حوزه کریپتوکارنسی ها به شمار میره.

یکی دیگه از ویژگی های حائز اهمیت این شبکه اینه که میتونه بیشترین تعداد سفارشات بلاک چین (حدودا 4500 تراکنش در هر ثانیه) رو تایید و پردازش کنه. همچنین آستانه ایمنی تو این شبکه بیشتر از 51 درصد هستش که این موضوع امنیت شبکه و ارز دیجیتال AVAX رو چندین برابر کرده. تا قبل از بوجود اومدن نسل جدید بلاک چین ها که آوالانچ هم یکی از اون هاست، به خاطر مقیاس پذیری پایینی که شبکه های قدیمی داشتن، این باور عمومی بوجود اومده بود که بلاک چین یه شبکه کند هستش. اما آوالانچ با خلاقیت و ایجاد تغییرات فنی تو کلیت شبکه بلاک چین، یک شبکه جدید رو بوجود آورد که به مراتب سریعتر بود.

تیم سازنده پلتفرم و ارز آوالانچ

میخوایم تیم سازنده این شبکه رو بهتون معرفی کنیم. شناخت اعضای تیم پروژه آواکس و بررسی سوابق کاری اون ها میتونه برای پیش بینی مسیر آینده AVAX بسیار مفید باشه. تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال Avalanche هم میتونه تاثیر زیادی رو تو مسیر این پروژه داشته باشه. بیشتر اعضای این تیم فارغ التحصیل و محققان دانشگاه کرنل آمریکا هستن؛ اما به خاطر گسترده بودن این تیم، ترجیح میدیم که فقط سه نفر از اعضای فعال و مطرح این پروژه رو بهتون معرفی کنیم.

امین گون سیرر (Emin Gun Sirer)

بنیانگذار و مدیر اجرایی شبکه و ارز آوالانچ، امین گون سیرر هستش. این فرد به عنوان استاد دانشگاه کرنل تو رشته علم کامپیوتر فعالیت داشته و بیشتر روی سیستم های عامل، شبکه و سیستم های توزیع کار کرده. بیشترین شهرت امین سیرر به خاطر ابداع اولین ارز دیجیتالی است که از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده میکرد. هم اکنون سیرر روی پروژه و ارز دیجیتال آوالانچ کار و تجربیاتش رو روی این شبکه پیاده میکنه.

جان وو (John Wu)

ریاست بنیاد شبکه بلاک چین Avalanche، جان وود نام داره. این فرد بیش از 20 سال تو حوزه تکنولوژی های مالی فعالیت کرده و سوابق درخشانی رو تو کارنامه کاری خودش داره. البته بیشتر رزومه کاری جان وو مربوط به سمت مدیریت اجرایی موسسه سرمایه گذاری دارایی های دیجیتال شیرزپست (SharesPost) هستش. در حال حاضر مدیریت پروژه آوالانچ تو زمینه تجاری و سرمایه گذاری رو به عهده داره.

تد یین (Ted Yin)

تد یین به عنوان یه معمار ارشد پروتکل (Chief Protocol Architect) شهرت داره. علاقه اصلی آقای یین مربوط به طراحی و ساخت سیستم های توزیع شده ایه که مشکلات کمتری رو دارن. از جمله ایراداتی که تو این سیستم به طور کامل برطرف شدن میتونیم به تحمل خطا، اجماع ناکافی و سیستم‌های همتا به همتا اشاره کنیم. تد یین تا به الان کار های تحقیقاتی زیادی رو هم انجام داده که از اون ها میتونیم به تحقیق روی پروتکل های Avalanche، Snowman و HotStuff اشاره کنیم. لازم به ذکره که پروتکل  HotStuff به وسیله لیبرای فیسبوک به عنوان یه پروتکل اجماع مورد استفاده قرار گرفته.

کاربرد های رمز ارز AVAX چیست؟

ارز دیجیتال AVAX که به شکل اختصاصی برای شبکه آوالانچ ساخته شده، کاربرد های متفاوتی رو تو این شبکه داره. از این رمز ارز تو همه ی فعالیت هایی که روی این بلاک چین انجام میشه، استفاده میکنن. برای مثال اگه فردی بخواد تراکنشی رو روی بلاک چین Avalanche انجام بده، باید کارمزدی رو پرداخت کنه که این کارمزد با ارز دیجیتال آواکس محاسبه میشه. تو ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا با کاربرد های از دیجیتال آواکس آشنا بشید.

پرداخت کارمزد ها: همونطور که گفتیم، کارمزد همه تراکنش هایی که روی شبکه آوالانچ انجام میشن، باید با استفاده از توکن بومی این پلتفرم یعنی ارز AVAX پرداخت بشه. همچنین برای اجرای قرارداد های هوشمند روی شبکه Avalanche هم باید از این توکن استفاده کنید.

پاداش استیکینگ: یکی دیگه از کاربرد هایی که برای ارز Avalanche وجود داره، پرداخت پاداش استیک کننده ها هستش. مکانیزم حاکمیتی تو پروتکل آوالانچ کمی متفاوته و امکان استیک ارز آواکس تو این شبکه وجود داره. پاداش کسایی که از این قابلیت AVAX استفاده میکنن، با توکن بومی همین شبکه پرداخت میشه. البته میزان این پاداش متغییره و با توجه به رشد سیستم تغییر پیدا میکنه؛ اما تو اولین سال های فعالیت این شبکه، نرخ پاداش دهی به استیک کننده ها، حدودا 7 تا 12 درصد بود.

پاداش اعتبار سنج ها: تو شبکه آوالانچ یه سری اعتبار سنج وجود داره که وظیفه تایید و پردازش تراکنش های این شبکه رو به عهده دارن. افرادی که به عنوان یه ولیدیتور تو Avalanche فعالیت داره، پاداشی رو به ازای کارش دریافت میکنه. این پاداش هم با استفاده از ارز دیجیتال آواکس پرداخت میشه.

آیا استخراج آواکس امکان پذیر است؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که در مورد ارز AVAX وجود داره رو مورد بررسی قرار میدیم. همونطور که میدونین استخراج ارزهای دیجیتال یکی از راه های کسب درآمد تو این حوزه است. رمز ارزهایی که از پروتکل های اثبات کار استفاده میکنن و اصطلاحا تو خانواده ناکاموتو قرار دارن، قابل استخراج هستن. ماینینگ ارزهای دیجیتال ایرادات فراوانی رو داره که ایجاد آلودگی های زیست محیطی یکی از مهمترین اون هاست. از طرف دیگه به خاطر افزایش سختی شبکه، فرایند ماینینگ با گذشت زمان سخت میشه.

تو بلاک چین آوالانچ از رای گیری های پشت سر هم برای تامین امنیت و پردازش تراکنش ها استفاده میشه. این کار به وسیله اعتبار سنج ها انجام میشه و اگه تعداد مشخصی از این ولیدیتور ها یک تراکنش را قبول یا رد کنن، اون تراکنش تایید میشه. همچنین اگه مخالفی تو سیستم وجود نداشته باشه، سرعت پذیرش و تایید تراکنش ها هم خیلی زود تر انجام میشه. به این الگوریتم، اجماع یا توافق جمعی گفته میشه که انرژی بسیار کمتری رو مصرف میکنه. همچنین ایمنی این شبکه هم بسیار بالاست و به همین خاطر آوالانچ از هر گونه حمله سایبری در امانه.

حالا اگه بخوایم یه جواب قاطع به امکان استخراج ارز دیجیتال AVAX بدیم، باید بگم که امکان استخراج اواکس وجود نداره. البته اگه دوس داشته باشین، میتونین با استفاده استیک رمز ارزهاتون تو این شبکه، پاداش دریافت کنین. استفاده از این مزیت برای افرادی که هولدر بلند مدت ارز دیجیتال Avalanche هستن، پیشنهاد میشه.

چرا آوالانچ منحصر به فرد است؟

تو بازار کریپتو کارنسی ها، پروژه های مشابه بسیار زیادی وجود دارن که اهداف یکسانی رو دنبال میکنن. آوالانچ هم از این مسئله مستثنی نیست و رقابت تنگاتنگی رو با پروژه های ارائه دهنده قرارداد های هوشمند داره. اما این پروژه یه سری ویژگی و مزیت داره که اون رو خاص کردن. تو این بخش میخوایم بررسی کنیم که دلیل خاص و منحصر به فرد پروژه و ارز آواکس چیست؟

پروژه آوانچ در تلاشه که یکی از بزرگترین معظلات ارزهای دیجیتال رو برطرف کنه. افزایش مقیاس پذیری بدون کاهش تمرکز زدایی امکان پذیر نیست. همچنین نتیجه این کار افزایش قابل توجه هزینه های گس تراکنش ها هستش که این مشکل گریبان گیر اتریوم شده؛ اما تو Avalanche برای حل این مشکل از سه زنجیره بلاک چینی مختلف استفاده شده که با هم همکاری میکنن. همین موضوع، پروژه آواکس رو به شدت خاص و منحصر به فرد کرده. تو ادامه همین قسمت، بیشتر درباره ی این زنجیره ها صحبت میکنیم:

• زنجیره مبادله (X Chain): این زنجیره به طور اختصاصی برای ساخت و تبادل توکن های بومی پروژه هایی که روی آوالانچ ساخته شدن، مورد استفاده قرار میگیره. همچنین برای تبادل سایر دارایی ها روی بلاک چین Avalanche هم از همین زنجیره استفاده میشه. زنجیره مبادله از نظر عملکرد شباهت بسیاری رو به استاندارد ERC20 اتریوم داره. مکانیز اجماع آوالانچ هم مربوط به همین زنجیره است.

• زنجیره قرارداد (C Chain): این زنجیره به عنوان میزبانی برای قرارداد های هوشمند و برنامه های غیر متمرکز (DApps) شناخته میشه. تو زنجیره قرارداد از یک ماشین مجازی اختصاصی استفاده شده که شباهت زیادی رو به ماشین مجازی اتریوم (EVM) داره و کاملا با اون سازگار هستش. تو سعه دهنده های مختلف برای اجرای برنامه های غیر متمرکزشون از این ماشین استفاده میکنن. مکانیزم اجماعی که تو این زنجیره ازش استفاده شده از نوع Snowman است.

• زنجیره پلتفرم (P Chain): از این زنجیره برای هماهنگ کردن اعتبار سنج های مختلف شبکه استفاده میشه. همچنین این زنجیره برای ردیابی زیر شبکه‌های فعال و بوجود آوردن زیر شبکه‌های جدید کاربرد داره. زیر شبکه ها همون اعتبار سنج ها هستن که با هم همکاری دارن. نکته مهمی که در مورد این زنجیره وجود داره اینه که هر زیر شبکه متیونه چندین بلاکچین رو تایید کنه اما هر بلاک چین فقط به وسیله یه زیر شبکه اعتبار سنجی میشه. تو این زنجیره هم از مکانیزم اجماع Snowman استفاده شده.

استفاده از چند زنجیره مختلف و تقسیم وظایف بین اون ها باعث شده که بدون آسیب به تمرکززدایی، توان عملیاتی شبکه بالاتر بره و تراکنش ها سریعتر پردازش بشن. استفاده از دو سیستم اجماع مختلف هم تو این حوزه بی تاثیر نبوده. با دونستن این اطلاعات، پاسخ منحصر به فرد بودن AVAX چیست؟ استفاده از چندین زنجیره مجزا و مکانیزم اجماع است.

بررسی و پیش بینی آینده ارز AVAX

پروژه آوالانچ تا به الان عملکرد خوبی رو از خودش به نمایش گذاشته و تونسته بیشتر اهداف خودش رو عملی کنه. ارز آواکس هم از زمان اولین عرضه تا به الان رشد خوبی رو تجربه کرده. همه این موارد به ما نشون میدن که آینده ارز AVAX بسیار مناسبه. طبق آخرین اخبار، این پروژه تونسته همکاری های خوبی رو با سایر شرکت هایی که تو حوزه بلاک چین فعالیت دارن انجام بده. 

از مهمترین پروژه های بلاک چینی که با ارز Avalanche همکاری دارن میتونیم آووه (AAVE) رو بهتون معرفی کنیم. طبق همکاری که بین این رمز ارزها بوجود اومده، امکان وام دهی و وام گیری ارز آواکس با استفاده از پلتفرم آوه وجود داره. همچنین یک پل (Avalanche Bridge) برای جذب سرمایه بین این دو پروژه بوجود اومده که میتونه روند جذب سرمایه و مخاطب رو سریعتر کنه.

طبق تحلیل هایی که در مورد پلتفرم آوالانچ و ارز دیجیتال آواکس منتشر شده، این رمز ارز میتونه تو سال های آینده رشد خوبی رو تجربه کنه. تو سایت Wallet Investor پیش بینی شده که قیمت آواکس تا سال 2026 بیش از 600 درصد رشد رو تجربه میکنه. اگه این پیش بینی محقق بشه، قیمت AVAX به ازای هر واحد از این رمز ارز به بیش از 850 دلار میرسه. توجه داشته باشین که این فقط یه پیش بینی هستش و نباید بر اساس اون اقدام به خرید و فروش کنین.

Related Posts

Leave a comment