ارز دیجیتال زیلیکا(Zilliqa)چیست؟

zilliqa1

ارز دیجیتال زیلیکا ZIL چیست؟ بررسی پروژه رمز ارز Zilliqa

زیلیکا یه بلاک چین عمومی با هدف مقابله با مشکل مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی هست که در بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم دیده میشه. شبکه Zilliqa به همین دلیل از شاردینگ (Sharding) برای بهتر شدن سرعت تراکنش‌‎ها و ایجاد یه پلتفرم مقیاس‌پذیر و ایمن و همچنین ایده تقسیم شبکه به نودهایی با قابلیت اجرای فرایندها به صورت موازی، استفاده می‌کنه.

به گفته توسعه‌دهنده های ارز دیجیتال ZIL ، زیلیکا اولین بلاک چینی هست که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری کاملاً به شاردینگ تکیه میکنه و در انجام اون هم موفق بوده ، طبق وایت پیپر این توکن، بلاک چین Zilliqa به کمک شاردینگ می‌تونه به سرعت تراکنش هزاران برابر سریع‌تر از شبکه اتریوم برسه

زیلیکا یک بلاک چین عمومی بدون مجوز با توان عملیاتی بالاست؛ بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای میزبانی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و اجرای قراردادهای هوشمند بدون بروز مشکلات رایج در سایر بلاک چین‌ها از جمله شلوغی یا هزینه گس بالا استفاده کنند.در این مقاله با ارز دشت همراه شوید برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال زیلیکا

بنیان‌گذاران پروژه Zilliqa چه کسانی هستند؟

زیلیکا در سال 2017 (1395) ساخته شد و اول در ژانویه 2018 (19 دی 1396) به عنوان یه توکن ERC-20 برای فروش در دسترس عموم قرار گرفت.

ایده اصلی پروژه Zilliqa متعلق به پراتیک ساکسنا (Prateek Saxena) هست؛ استاد و پژوهشگر دانشگاه ملی سنگاپور که از کارهای مطالعاتی اون تو ساخت مرورگرها، استانداردهای وب و اپ استورها نیز استفاده شده . در سال 2015 (1394)، ساکسنا به همراه تعدادی از دانشجوهاش مقاله‌ای منتشر کرد که به نحوه عملکرد و قابلیت بلاک چین شاردینگ در بهتر شدن سرعت و کارایی شبکه می‎‌پرداخت. این ایده‌ها بعداً به پایه و اساس پلتفرم زیلیکا تبدیل شدن.

همون موقع، ساکسنا برای راه‌اندازی شرکت Anquan Capital با مکس کانتلیا (Max Kantelia) یه کارآفرین حوزه فناوری و امور مالی با سابقه مهندسی و جوزار متیوالا (Juzar Motiwalla) یه سرمایه‌گذار باسابقه در استارت‌آپ‌های فناوری، شریک شد. در سال 2017، شرکت‎های Anquan و Zilliqa Research با هم ترکیب شدن که در نتیجه  شبکه زیلیکا به وجود اومد.

توکن zil چیست؟

توکن بومی زیلیکا zil هست که به شبکه بلاکچین قدرت می‌ده و برای تایید تراکنش‌ها، اجرای قرارداد هوشمند و استیکینگ استفاده می‌شه قیمت زیلیکا دائما در حال تغییر هست و قیمت ثابتی نداره.

شاردینگ در شبکه زیلیکا چیست؟

شاردینگ یک تکنیک ساختاری هست که شبکه را به چند قطعه یا شارد تقسیم می‌کنه و به گره‌ها اجازه می‌ده تنها کسری از تراکنش‌های شبکه را پردازش کنن. هر شارد به عنوان زنجیره بلاک خودش عمل می‌کنه و به گره های اختصاص داده شده اجازه می‌دهد تا داده ها را ذخیره، تراکنش ها را پردازش و بلوک های جدیدی را به زنجیره خاص خودش به اسم میکروبلاک ها اضافه کنن. بعد میکروبلاک ها به وسیله گره های خدمات دایرکتوری (یا گره های DS) در یه بلوک تراکنش ترکیب می‌شن تا به بلاکچین Zilliqa اضافه بشن

مزایای ارز زیلیکا چیست؟

1-پروژه Zilliqa از فناوری پیشرفته شاردینگ برای افزایش مقیاس پذیری استفاده می‌کنه

2-معاملات سریع پردازش می شن

3-زیلیکا از یه توافق PoW و BFT برای امنیت شبکه استفاده می‌کنه

4-زیلیکا با استفاده از Scilla برای استفاده از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده که به محبوبیت بیشتر پروژه کمک می‌کنه

5-زیلیکا یه تیم قوی برای توسعه داره و فضای زیادی برای توسعه اون وجود داره

معایب ارز زیلیکا چیست؟

1-درسته که در تئوری محدودیتی برای تعداد تراکنش ها وجود نداره ولی در عمل محدودیتی در تعداد گره ها وجود داره.

2-یکی از مشکلات مهم در توسعه زیلیکا، گنجاندن قراردادهای هوشمند هست، به ویژه به دلیل استفاده از فناوری شاردینگ.

3-زیلیکا تورینگ کامل نیست و نمیتونه از اون برای ایجاد برنامه های کاربردی ازش استفاده کرد.

هدف زیلیکا چیست؟

زیلیکایه شبکه بلاک چینی هست که به شکل اختصاصی برای اجرا محاسبات پیچیده و ظرفیت توان عملیاتی فشرده‌، به صورت همراه با کاربرد خاص برای استفاده‌های سازمانی طراحی شده .

هدف اصلی شبکه زیلیکا حل کردن مشکل مقیاس‌پذیری هست، که خیلی از بلاک چین‌های پیشگام امروزی مثل بیت کوین و اتریوم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنن.

آیا می‌توان ارز زیلیکا را استخراج کرد؟

ارز زیلیکا را میشه درمدت کوتاه و سریع استخراج کرد. صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلف، استیک کردن را پیشنهاد می‌دن، اما کیف پول اتمیک با نرخ کمیسیون ۵ درصد یکی از بهترین انتخاب ها برای استیک کردنه. استخراج ارز زیلیکا مزایایی داره. ارز ZIL موقع استخراج از انرژی کارآمدی برخورداره. استخراج ارز را می‌شه به راحتی با پردازنده‌های گرافیکی که سخت افزار مصرف کننده هستن، انجام داد. اگر می‌خواین استهلاک و فرسودگی ریگ‌های ماینینگ خودتون رو به حداقل برسونین، ارز زیلیکا را استخراج کنین.

سختی استخراج در Mainnet زیاده. پس، استخراج با استفاده از CPU یا یه GPU تکی ممکن نیست. برای ورود به شبکه شاردینگ به بیش از ۳۰۰ GPU مدرن نیازه. به این روش، اگر به اندازه کافی GPU ندارین، بهتره که تو یه استخر استخراج شرکت کنین.

کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا کدام است؟

کیف پول لجر نانو اس. Ledger Nano S

کیف پول تراست یا تراست ولت

کیف پول ZilPay

کیف پول اتمیک

کیف پول Infinito

صرافی های پشتیبانی کننده ارز زیلیکا کدام است؟

صرافی بایننس

صرافی Okex

صرافی HitBTC

صرافی هیوبی

صرافی Bithumb

صرافی آپ بیتZ

Related Posts

Leave a comment