ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ADA

images (2)

کاردانو چیست؟ همه چیز درباره کاردانو

کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که مانند اتریوم امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند؛ با این تفاوت که کاردانو خود را پیشگام در «نسل سوم بلاک چین» می‌نامد و امنیت آن با استفاده از معماری چند لایه تأمین شده است. به گفته تیم کاردانو، سرعت و کارمزد تراکنش‌های این شبکه بسیار بهتر از بلاک چین‌های قدیمی مانند اتریوم است.

به گفته تیم توسعه‌دهنده، کاردانو اولین پروژه مبتنی بر بلاک چین است که با فلسفه علمی و تحقیقات دانشمندان طراحی شده است. کار بر روی این پروژه از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ارز دیجیتال کاردانو (Ada) در دسامبر ۲۰۱۷ (آذر ۹۶) به صرافی‌ها عرضه شد.همانطور که اشاره شد، مانند اتریوم، با استفاده از کاردانو و امکان ایجاد قراردادهای هوشمند، می‌توان روی این بلاک چین برنامه‌های غیرمتمرکز ساخت؛ برنامه‌هایی که هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را متوقف کند.

تیم کاردانو هر دو نیاز کاربر و تنظیم‌کننده مقررات را در نظر گرفته است. آنها تلاش می‌کنند تا بین موارد قانونی و حریم خصوصی کاربران ‌تعادل برقرار کنند.به دلیل اینکه بیشتر توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران اولیه این پروژه، ژاپنی هستند و شباهت‌های زیادی با اتریوم دارد، به کاردانو «اتریوم ژاپنی» هم می‌گویند.

 

بلاک چین چیست؟ همه چیز درباره فناوری بلاکچین به زبان ساده

Cardano یک بلاک چین برای اهداف عمومیCardano است که بر اساس تحقیقات دانشگاهی بررسی و طراحی شده است. این برنامه توسط یک تیم متشکل از مهندسان، ریاضی‌دانان‌، دانشمندان و متخصصان تجارت در حال توسعه است. توسعه سیستم عامل آن با استفاده از یک رویکرد علمی انجام می‌شود. طبق گفته سازندگان آن، اصول اصلی در طراحی کاردانو امنیت، مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری است.

اگر بخواهیم شبکه کاردانو را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که کاردانو به‌دنبال رقابت با دنیای مالی سنتی است و خود را با شبکه پرداختی مانند ویزا (Visa) مقایسه می‌کند. کاردانو به‌دنبال حل مشکل مقیاس‌پذیری است.

هدف کاردانوچیست؟

هدف کاردانو از مقایسه خودش با شبکه ویزا این است که این شبکه توانایی تبدیل شدن به یک بستر جهانی برای انجام تراکنش‌های مالی را در آینده خواهد داشت.

کاردانو با چندین روش، بهبود کارایی را هدف قرار داده است. یکی از مهم‌ترین ارکان این هدف، سازوکار اجماع گواه اثبات سهام (PoS) خود به نام Ouroboros است. Ouroboros ضمن ارائه تضمین‌های امنیتی قابل اثبات، مصرف انرژی را در مقایسه با گواه اثبات کار (PoW) کاهش می‌دهد.

راه حل لایه دوم کاردانو به نام هایدرا (Hydra) برای مشکل مقیاس‌پذیری استفاده می‌شود. ایده این است که با افزودن هر نود جدید به شبکه، توان عملیاتی افزایش یابد. ترکیب‌کننده هارد فورک همچنین از ویژگی‌های اصلی کاردانو است که اجازه می‌دهد، هارد فورک بدون وقفه یا راه‌اندازی مجدد در بلاک چین انجام شود. موفقیت در به روزرسانی شلی (Shelley) شاهدی بر اثربخشی این روش است.

معرفی سرویس‌های شبکه کاردانو

پس از انجام هارد فورک آلونزو در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ و امکان ایجاد قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو، برنامه‌های غیر‌متمرکز بسیاری بر بستر این شبکه راه‌اندازی شد. علاوه‌برامکان ایجاد و استفاده از برنامه‌های غیر‌متمرکز در شبکه کاردانو، کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند از خدمات این شبکه در موارد زیر استفاده کنند.

1-ایجاد توکن‌های بی‌همتا (NFT) در شبکه کاردانو

2-ایجاد قرارداد‌های هوشمند

3-مشارکت در فرایندهای حاکمیتی مانند ایجاد پروپوزال (CIP)، دریافت کمک هزینه به منظور ایجاد پروژه‌های جدید و رای‌دهی برای توسعه شبکه

4-ایجاد استخرهای استیکینگ برای تبدیل شدن به یکی از نودهای شبکه

5-استیک رمزارز ADA و کسب درآمد از طریق واگذاری حق رای (Delegate) به نودهای شبکه

 

تیم اصلی پروژه کاردانو

کاردانو توسط چارلز هاسکینسون یکی از بنیانگذاران اتریوم، ایده پردازی شد. پروژه کاردانو به وسیله چند شرکت ایجاد شد و توسعه یافت. با اینکه سازمان‌های زیادی با این پلتفرم همکاری می‌کنند، امابنیاد کاردانو در کناراصلی‌ترین سازمان‌های IOHK و Emurgo اداره‌کننده کاردانو هستند.

بایرون (Byron): معماری بنیادی شبکه را ایجاد و عملکرد اولیه را آزمایش می‌کند که شبکه به درستی کار کند. این به‌روزرسانی در تاریخ ۲۵ جولای ۲۰۲۰  (۴ مرداد ۱۳۹۹) انجام شد.

شلی (Shelley): شبکه اصلی کاردانو را راه اندازی کرده و تمرکززدایی از شبکه بلاکچین را آغاز می‌کند. این به‌روزرسانی در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۲۰ (۸ مرداد ۱۳۹۹) انجام شد.

گوگن (Goguen): با پیاده‌سازی بستری برای قرارداد هوشمند، امکان ایجاد برنامه های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. این به‌روزرسانی قرار بود در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) اجرا شود، در چد ماه بعد اجرایی شد.

باشو (Basho):  در این به‌روزرسانی، راه‌حل‌های مقیاس‌بندی برای بهینه‌سازی بلاک چین و بهبود عملکرد در نظر گرفته شده است. تاریخ معینی برای اجرای آن هنوز مشخص نشده است.

ولتر (Voltaire): سیستم‌های خزانه‌‌داری و رای گیری را برای ایجاد یک شبکه مستقل، در این به‌روزرسانی معرفی خواهد شد. تاریخ معینی برای انجام آن مشخص نشده است.

در چه صرافی‌هایی می‌توان آدا خرید و فروش کرد؟

رمزارز ADA تاکنون بر بستر شبکه‌های بایننس اسمارت چین، ولاس و شبکه اصلی کاردانو عرضه شده است. از آنجایی که ADA جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار دارد، صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز زیادی این ارز دیجیتال را فهرست کرده‌اند. از جمله صرافی‌هایی که برای خرید و فروش آدا مناسب هستند، می‌توان به بایننس، کوین بیس، هیوبی، کوکوین، گیت، کراکن، کوینکس، بیترکس، بیتفینکس و دکس‌های پنکیک سواپ و سوشی سواپ اشاره کرد.

 قرارداد هوشمند در بلاک چین کاردانو

کاربران می توانند بر روی بلاکچین کاردانو قراردادهای هوشمند را ایجاد کنند. قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین اتریوم با قراردادهای هوشمند کاردانو تفاوت دارند. تایید قراردادهای هوشمند در بلاکچین کاردانو توسط انجمنی صورت می گیرد که اعضای آن تصادفی انتخاب شده است. اعضای این انجمن وظیفه ی نظارت بر درست انجام شدن توافقات را با کمک قدرت محاسباتی خود، بر عهده دارند.

راهکار کاردانو برای رفع مشکل مقیاس پذیری

تیم توسعه دهنده ی کاردانو با طراحی یک بلاک چین دو لایه، اقدام به رفع مشکل مقیاس پذیری کرده کرده‌اند، این لایه ها عبارتند از:

لایه محاسبات: این لایه با هدف کمک به کاربران برای انعقاد قراردادهای هوشمند در حال طراحی و توسعه می باشد.

لایه تسویه حساب: کاربران به کمک این لایه می توانند ارز دیجیتال کاردانو خود را به کیف پول مورد نظرشان ارسال کنند.

کاردانو چگونه کار می کند؟

استفاده از دو لایه جداگانه باعث شده کاردانو انعطاف پذیرتر و کارآمدتر از سایر بلاکچین های مشابه باشد. انعطاف پذیری بلاک چین کاردانو باعث می شود کاربران بتوانند مطابق مقررات خاص کشور خود، تغییراتی در قوانین بلاک چین کاردانو مانند نحوه ذخیره سازی و دسترسی به داده ها را ایجاد کنند.

مزایای ارز دیجیتال کاردانو

1-در این شبکه با افزایش تعداد کاربران، تعداد پردازش تراکنش ها نیز افزایش می یابد، زیرا محدودیت مقیاس پذیری در این شبکه وجود ندارد.

2- کاردانو به عنوان یک سیستم پرداخت جهانی تحت کنترل و دخالت هیچ دولت یا ارگانی نمی باشد.

3- این شبکه قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارا می باشد.

4- میزان امنیت موجود در شبکه کاردانو بسیار بالا می باشد، بنابراین احتمال هک شدن این سیستم تقریبا غیرممکن است و تمامی اطلاعات ثبت شده در آن به صورت محرمانه حفظ می شوند.

5- اولین بلاکچین 2 لایه (لایه تسویه حساب و محاسبه) در سیستم کاردانو راه اندازی و تشکیل شده است.

6- سرعت انجام تراکنش ها در این شبکه بسیار بالا و هزینه کارمزدها در آن پایین می باشد. 

7- سیستم کاردانو به دلیل میزان برق مصرفی پایین، سازگار با محیط زیست می باشد و هزینه پرداختی برای حل معما در این شبکه بسیار پایین می باشد. 

معایب بلاکچین کاردانو چیست؟

میزان مقیاس پذیری بلاک چین کاردانو نسبت به ریپل و استلار لومن بسیار کمتر می باشد. ریپل و استلار لومن در ثانیه بیش از 1000 تراکنش را می توانند انجام دهند. اما کاردانو نهایتا 257 تراکنش را در ثانیه می تواند پردازش کند. همچنین کیف پول های این ارز دیجیتال همچنان با مشکلاتی رو برو می باشند.

کیف پول های کاردانو

Daedalus کیف پول رسمی کاردانو می باشد که البته مشکلاتی مانند عدم رسیدن تراکنش به گیرنده، عدم قابلیت اتصال به شبکه و همچنین بلوک‌های همگام‌سازی دارد. بنابراین کیف پول های لجر نانو S و کیف پول ترزور امن ترین و مطمئن ترین کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال کاردانو هستند.

 

 

Related Posts

Leave a comment