بنیانگذار Digital Bitcoin Art and Assets معتقد است که قراردادهای هوشمند روی بیت کوین می تواند مشکلات بی شماری را که توسط Ordinals ایجاد شده است حل کند.

IMG_20230527_104056_844

 Gideon Nweze، بنیانگذار و مدیر عامل بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT) هنر و دارایی دیجیتال بیت کوین (DIBA) که به تازگی راه اندازی شده است، معتقد است راه دیگری برای آوردن NFT ها به بیت کوین وجود دارد که بر فضای بلوک و کارمزد تراکنش ها تأثیری ندارد.

 براساس داده‌های Dune Analytics، از زمان معرفی پروتکل Ordinals در ژانویه، NFT‌ها و توکن‌های مبتنی بر بیت‌کوین با بیش از ۹ میلیون «کتاب» در مجموع محبوبیت پیدا کرده‌اند. با این حال، ظهور Ordinals نیز سهم مناقشه‌ای را به همراه داشته است، از جمله تأثیر ظاهری آن بر فضای بلوک و کارمزد تراکنش‌ها.

از سوی دیگر، پروتکل قرارداد هوشمند RGB از سال 2016 می آید، که ابتدا به عنوان «شبکه BHB» توسط توسعه دهنده بیت کوین، جاکومو زوکو معرفی شد و سپس در سال 2019 مجدداً راه اندازی شد. این پروتکل تراکنش های رمزگذاری شده با عملکرد شبکه لایتنینگ را فعال می کند و به کاربران اجازه می دهد تا NFT ها را بدون استفاده از آن ضرب کنند.   

 دارایی‌هایی که از طریق پروتکل Ordinals تازه معرفی شده به دست آمده‌اند، انتقادات گسترده‌ای را به دلیل ناکارآمد بودن و «بی‌شکل بودن» به خود جلب کرده‌اند. Nweze می‌گوید این به این دلیل است که Ordinals دارایی‌ها را مستقیماً در بلاک چین بیت کوین ثبت می‌کند، در حالی که RGB تراکنش‌ها را در بالای شبکه لایه‌بندی می‌کند.

 شایان ذکر است که پروتکل RGB فقط قادر به برش NFT است، نه توکن های BRC-20.با این حال، پروتکل دیگری به نام Trustless Computer وجود دارد که از قراردادهای هوشمند برای برش توکن های BRC-20 استفاده می کند. این پروژه یک لایه 2 نیست، بلکه یک “پروتکل در لایه 1” است که از قراردادهای هوشمند برای کاهش پهنای باند رمز تا 80٪ تا 90٪ استفاده می کند.

Related Posts

Leave a comment