توکن رپد بیت کوین(WBTC) چیست؟

IMG_20230509_211228_088

 بیت کوین (WBTC) چیست؟

توکن رپد بیت کوین WBTC یه مدل دارایی دیجیتاله که بر روی شبکه بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده ، پس WBTC یه توکن ERC ۲۰  هست. این توکن دارای پشتوانه هست و پشتوانه اونم بیت کوین هست. هر یه واحد توکن WBTC معادل یه واحد بیت کوین هست. یکی از مشکلات شبکه بیت کوین زمانبر بودن تراکنش ها هست. ارسال رمزارز بیت کوین ممکنه از چندین ساعت تا چندین روز طول بکشه. اما استفاده از توکن WBTC این زمان رو بسیار کم کرده. اما کاربرد اصلی این توکن ایجاد ارتباط بین دو تا شبکه بزرگ بلاکچین بیت کوین و شبکه بلاک چین اتریوم هست. توکن WBTC پلی بین این دوتا شبکه هست. این توکن به کسایی که بیت کوین دارن این امکان را میده که از امکانات شبکه اتریوم هم استفاده کنن، بدون اینکه حتی یه واحد اتر خریداری بکنن. امکاناتی مثل استفاده از کیف پول اتریوم، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و از همه مهمتر قرارداد هوشمند.

تا الان بیشترین حجم معاملات در صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز به معاملات بیت کوین اختصاص داره. توکن WBTC میتونه این توازن را به هم بزنه و حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز رو افزایش بده. با استفاده از این توکن میشه با داشتن بیت کوین، به معامله در صرافی های غیرمتمرکز بپردازن. به صورت واضح تر بخوایم بگیم این توکن یه قرارداد هوشمند برای بیت کوین هست. این توکن اولین ارز دیجیتالی هست که بیت کوین رو با اتریوم  سازگار کرده  و این ویژگی رو داره که هولدرهای بیت کوین در کنار نگهداری بیت کوین و نفع بردن از افزایش قیمت بیت کوین، به وسیله فعالیت در حوزه دیفای مثل وام دادن و قرض دادن دارایی خودشون درآمد جدایی هم داشته باشن.(در این مقاله با ما در ارز دشت همراه شوید تا بیشتر به معرفی این ارز بپردازیم).

تیم سازنده توکنWBTC چه کسانی هستن؟

این قرارداد هوشمند ( توکن WBTC ) در سال ۲۰۱۹ روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد. این توکن محصول همکاری چندین بازیگر بزرگ حوزه دیفای یعنی، پروژه بیت گو (BitGo)، رن (Ren)، دارما (Dharma)، کایبر (Kyber)، کامپوند (Compound)، میکردائو (Maker DAO) هست.

ارز WBTC چگونه کار می‌کند ؟

از اونجا که ترافیک مبادلات بیت کوین خیلی زیاد هست و بیشترین حجم معاملات صرافی‌های متمرکز در معاملات بیت کوین اتفاق میافته، ورود بیت کوین به شبکه اتریوم و استفاده از اون در پلتفرم‌های غیرمتمرکز، باعث میشه که نقدینگی موجود تو این پلتفرم‌ها افزایش خیلی زیادی پیدا کنه.

تبدیل بیت کوین به WBTC با یه قرارداد هوشمند انجام میشه. این قرارداد هوشمند از نظر امنیت و عدم نیاز به اعتماد مثل شبکه بیت کوین نیست و مدیریت سیستم به جای کد، به افراد و سازمان‌ها وابسته هست. ولی سازوکار این سیستم به شکلی درنظر گرفته شده که بیشترین شفافیت را داشته باشه تا قابلیت اعتماد و اطمینان را افزایش بده به همین صورت تمام تراکنش‌های WBTC درون شبکه به‌صورت عمومی منتشر می شه تا همه از چگونگی اونها اطلاع پیدا کنن. وقتی که هر مقدار بیت کوین به این قرارداد هوشمند وارد بشه، این قرارداد به‌صورت اتوماتیک یه WBTC صادر می‌کنه. هر وقت دارنده بیت کوین تصمیم بگیره که بیت کوین خودش را پس بگیره، درخواستش را به این قرارداد هوشمند اعلام می‌کنه و به همون مقدار توکن WBTC سوزانده می‌شه و معادل اون بیت کوین از طریق قرارداد هوشمند بهش برگردونده میشه.

تولید و عرضه WBTC به دو سازوکار مرتبط هست: متولی یا کاستودین (Custodian) و معامله‌گر یا مرچنت (Merchant).

وظیفه مرچنت‌ها چیست؟

مرچنت‌ها پلتفرم‌هایی هستن که درخواست کاربرها را برای تبدیل بیت کوین هاشون به رپد بیت کوین (WBTC) ثبت میکنن. اونا این تقاضا را به Custodian انتقال میدن و خودشون اختیار ایجاد توکن WBTC را ندارن بلکه درخواست خلق توکن جدید را به متولیان شبکه (مثل بیتگو) ارسال می‌کنن و مسئول بررسی درخواست و احراز هویت کاربرانی هستن که میخوان در ازای بیت کوین خودشون WBTC دریافت کنن. (البته همه پلتفرم‌ها شیوه احراز هویت را در پیش نگرفتن)

کاستودین‌ها چه می‌کنند؟

هم متولی عرضه و سوزاندن توکن‌های wBTC هست و درخواست تولید و سوزاندن را از مرچنت‌ها دریافت میکنه. کاستودین بیت کوین‌هایی که مرچنت‌ها از کاربرها دریافت کردن را ذخیره میکنه.

پس خلاصه روند کار به این صورت هست که کاربرها درخواست تبدیل بیت کوین خودشون را به معامله‌گر (Merchant) ارسال میکنن. مرچنت‌ها این تقاضا را به متولی یا کاستودین می‌فرستن و با اثبات صحت هویت کاربر و داراییش، کاستودین توکن WBTC را تولید و به مرچنت منتقل می‌کنه تا اون را به درخواست کننده انتقال ‌بده و بعد بیت کوین اون را در مخازن سرد (Cold Storage) نگه می‌داره.

هدف از ایجاد ارز دیجیتال WBTC چیست؟

دیفایDefi و یا همون سیستم مالی غیر متمرکز بر روی شبکه اتریوم فعالیت داره. از اونجایی که نگهدارنده ارز دیجیتال بیت کوین هیچ دسترسی به انتخاب گسترده برنامه های سیستم Defi هم چون وام دادن و وام گرفتن نداره، ارز دیجیتال WBTC، به انتقال ارزش بیت کوین به بلاک چین اتریوم کمک می کنن. به همین دلیل هست که کاربران میتونن اقدام به تولید کردن بیشترین سرمایه ارز دیجیتال بیت کوین کنن.

مزایای Wrapped Bitcoin چیست؟

1-یکی از مهم ترین مشکلات بیت‌کوین سرعت پایین تراکنش‌ها هست. حتی بعضی وقتها انتقال بیت‌کوین به یه آدرس، چند ساعت یا چند روز زمان می‌بره. اما تایید تراکنش‌های توکن WBTC، به دلیل سرعت بالاتر بلاک‌چین اتریوم، سریع‌تر انجام میشه به‌عبارتی این توکن به ما این امکان را میده که از سرعت بالای بلاک‌چین اتریوم برای انتقال بیت‌کوین‌های خودمون استفاده کنیم.

2-یکی از دلایل محبوبیت بلاک‌چین اتریوم، وجود Dapp‌ ها (برنامه‌های غیرمتمرکز) هست. WBTC ایجاد شد تا دارنده های بیت‌کوین هم بتونن در برنامه‌های غیرمتمرکز شرکت کنن.

3-رپد بیت‌کوین به شما این امکان رو میده که علاوه بر کسب درآمد از افزایش قیمت بیت‌کوین، بتونین در حوزه دیفای (Defi) هم فعالیت کنین. به‌عبارتی با اعطای وام و قرض دادن دارایی خودتون، درآمد اضافه ایی به دست بیارین.

4-رپدWBTC با انتقال بیت‌کوین به بلاک‌چین اتریوم، امکان استفاده از قرارداد هوشمند را فراهم میکنه

توکن WBTC به ما این امکان را میده که بیت‌کوین‌های خودمون رو در کیف‌پول‌های مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم هم ذخیره کنیم.

معایب ارز دیجیتال wBTC چیست؟

این توکن‌ها برای تراکنش‌های میان شبکه‌ای (Cross-Chain) قابل استفاده نیستن که ممکنه  در آینده این مشکل هم برطرف بشه.

صرافی های قابل معامله WBTC

از اونجایی که WBTC در اصل یه نوع توکن ERC20 هست، میتونید اون را در اکسچنج‌هایی مثل Kyber یا Uniswap خرید و فروش کنین. در صورت معاوضه بیت‌کوین با WBTC، میتونین از پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات WBTC استفاده کنین مثل: Dharma، Kyber، Set Protocol، GOPAX، AirSwap، Prycto، Ren و ETHfinex.

کیف پول ارز دیجیتال WBTC

 هر ارز دیجیتال کیف پول مخصوص به خودش را داره . Ledger Nano S نام کیف پولی هست که برای ذخیره سازی ارز دیجیتال WBTC اختصاص داده شده . کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس از امنیت بالایی برخورداره . به طور کلی کیف پول های سخت افزاری ارز دیجیتال را بدون نیاز به اینترنت ذخیره میکنن. به همین دلیل ، کیف پول سخت افزاری برای ذخیره مقادیر زیاد از امنیت بالایی برخورداره.

Related Posts

Leave a comment