رمز ارز ایاس چیست؟

photo_2023-03-26_15-17-27

رمز ارز EOS که در فارسی آن را ایاس می‌خوانیم، یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که با هدف انتقال ارزش، ایجاد قراردادهای هوشمند و ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد شد. معماری خلاقانه بلاک چین ایاس به‌گونه‌ای است که می‌توان این پلتفرم را به‌عنوان یک راهکار مقیاس‌پذیری (یعنی افزایش سرعت و کاهش هزینه) برای بلاک چین مطرح کرد. این پلتفرم در ابتدای فعالیت، به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای اتریوم مطرح می‌شد؛ در حالی که امروزه بلاک چین‌های نوظهوری همچون پولکادات، کاردانو، سولانا، الروند، تزوس و بایننس اسمارت چین، با ادعای مقیاس‌پذیری بیشتر وارد میدان شده‌‌اند و رقبای جدی بلاک چین ایاس به شمار می‌آیند                                                                                                                                                                                                                                      

هدف ایاس چیست؟

1-پشتیبانی از میلیون‌ها کاربر

2-استفاده رایگان

3-ارتقای آسان و رفع ایرادات فنی

4-سرعت بالا و تأخیر اندک شبکه

5-عملکرد متوالی و مقیاس‌پذیری عمودی

6-عملکرد موازی و مقیاس‌پذیری افقی

هدف از ایجاد بلاکچین ایاس چیست؟

در معرفی ایاس ( EOS ) گفته شده است که ایاس یک بستر بلاکچین است که مانند یک سیستم عامل تمام خدمات مانند ایجاد دسترسی و امکان احراز هویت ، مدیریت امکانات، جمع‌آوری اطلاعات و… را به کاربران خود ارائه می‌دهد. توکن ایاس ارز دیجیتالی مخصوص این سیستم است که انجام تمام تراکنش‌های درون شبکه را امکان‌پذیر می‌کند.

یکی دیگر از اهداف بلاکچین ایاس انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه است؛ البته بلاکچین‌های دیگری نیز وجود دارند که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند ولی هیچکدام نمی‌توانند حجم عظیمی از تراکنش‌ها را با سرعت بلاکچین EOS پردازش نمایند.

یکی دیگر از اهداف بلاکچین ایاس این است که مانع فیلتر کردن اطلاعات به وسیله برخی از کشورها مانند ترکیه و عربستان شود.

مشکل دیگری که بلاکچین ایاس به دنبال حل آن است، کاربردپذیری (Usability) سیستم‌های بلاکچین محور است؛ به این ترتیب که توسعه‌دهندگان می‌توانند توابع کاربردی مورد نظر خود را به راحتی بر بستر بلاکچین EOS اجرا نمایند.                                                                       

آشنایی با بنیانگذاران ارز دیجیتال ای او اس (EOS)

دنیل لاریمر (Daniel Larimer) و برندن بلومر (Brendan Blumer) از افراد سرشناس تیم معرفی ایاس ( EOS ) و توسعه‌دهنده بلاکچین EOS هستند. توسعه‌دهنده اصلیِ بلاکچینِ ایاس دنیل لاریمر است که از بنیانگذاران اصلی BitShares  وSteem نیز هست. وی یکی از افراد سرشناس در عرصه ارزهای دیجیتال است که پروژه‌های موفقی را در زمینه بلاکچین اجرا کرده است.

براندن بلومر نیز مدیریت شرکت خصوصی Block.one، شرکت توسعه‌دهنده ای او اس را برعهده دارد.

هنگام معرفی ایاس ( EOS ) تیم توسعه دهنده اظهار امیدواری کردند که بتوانند در آینده به وسیله بلاکچین ایاس بیش از یک میلیون تراکنش را در ثانیه پردازش نمایند؛ در حالی که بلاکچین اتریوم می‌تواند فقط 15 تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

معایب ارز دیجیتال ایاس چیست؟

یکی از معایبی که می‌توان برای بلاکچین ایاس تعریف کرد، مسئله تمرکز شبکه ایاس است.

مسئله حاکمیت در بلاکچین ایاس به گونه‌ای تعریف شده است که در هر زمان فقط 21 تولید کننده بلوک می‌تواند وجود داشته باشد و عملکرد کلی شبکه به رای سهامداران آن بستگی دارد.

از همان ابتدا در هنگام معرفی ایاس  (EOS) و عرضه اولیه آن چون گروه توسعه‌دهنده بدون ارائه نمونه اولیه اقدام به فروش یک میلیارد دلار سکه نمود، انتقادات شدیدی علیه خود برانگیخت.

در ضمن بلاکچین ایاس رقبای زیادی دارد. با توجه به خدمات و ویژگی‌هایی که ایاس دارد، بلاکچین‌های اتریوم، Tron، Rchain، Neo همگی جزء رقبای بلاکچین EOS هستند و این ارز دیجیتال برای اینکه بتواند عملکرد موفقی داشته باشد و بر رقبای خود پیروز شود، باید همواره به بهبود و توسعه سیستم خود بپردازد تا از رقبای خود عقب نیافتد

از جمله ویژگی های این رمز ارز

1.مقیاس پذیری

2.انعطاف پذیری

3.پردازش چندگانه

مقیاس پذیری : مقیاس پذیری بزرگترین مشکل در فضاهای مبتنی بر بلاکچین می باشد.

ویزا و پی پال به ترتیب ، 1600 و 200 تراکنش را در ثانیه انجام می دهند. در مقابل آنها بیت کوین با 8 تراکنش و اتریوم 20 تراکنش در ثانیه را تایید تراکنش می کنند.

ایاس مدعی آن است که با استفاده از DPOS یا همان مکانیسم توافق اثبات سهام، به سادگی می تواند میلیون ها تراکنش را در ثانیه تآیید کند.

انعطاف پذیری: بر اثر حمله DAO ،سیستم اتریوم با مشکل مواجه شد و توسعه دهندگان ناچار به فورک شدند.به دلیل استفاده ایاس از DPOS ، در صورت خرابی برنامه، سیستم اصلی به مشکل نخواهد خورد.

حاکمیت : حاکمیت با شکل گیری قابلیت و انتخاب قانون توسط خود جامعه در EOS انتخاب می شود. قوانینی که برای شبکه توسط اعضا تعیین می شود، همه توسعه دهندگان برای استفاده از پروتکل باید از آن استفاده کنند.

پردازش برابر و مساوی: دستورالعمل های برنامه در بین چند پردازنده، در پردازش مساوی تقسیم می شود. با به اجرا در آمدن این کار، زمان اجرای آن برنامه نیز کاهش چشمگیری می یابد. ارز دیجیتال ایاس با استفاده از ارتباط ناهمزمان، مقیاس پذیری و قابلیت همکاری، پردازش موازی (Smart Contracts) یا همان قراردادهای هوشمند را فراهم می کند.

مقیاس پذیری افقی: از آنجا که در مقیاس پذیری عمودی، با اضافه کردن قدرت پردازش بیشتر مقیاس پذیری انجام می شود، اما مقیاس پذیری افقی با تشکیل ظرفیت برای افزودن کامپیوتر و همچنین قدرت پردازش بیشتر ،شکل می گیرد.

قابلیت همکاری: به توانایی یک سیستم کامپیوتری برای تبادل و استفاده از اطلاعات می باشد.

سیستم عامل غیرمتمرکز: سیستم عامل غیر متمرکز از مهمترین ویژگی های رمز ارز EOS می باشد. برای ارزهای دیجیتال سیستم عامل ویندوز و مک را تصور کنید. هم اکنون اتریوم یک ابر کامپیوتر غیرمتمرکز است ،همچنین EOS ادعا می کند که یک سیستم عامل غیرمتمرکز می باشد.

کیف پول های ارز دیجیتال ایاس

1.Ledger Nano X

2.Edge Wallet

3.Free Wallet

4.Lumi Wallet

5.Scatter EOS Wallet

6.ImToken Wallet

7.SimplEOS Wallet

8.Infinito EOS Wallet

را نام برد .

آیا ارز دیجیتال EOS استخراج می شود ؟

این ارز دیجیتال مستقیما استخراج نمی شود زیرا از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کند اما می توان با استخراج اتریوم آن را در صرافی ها به ارز ایاس تبدیل کرد .                                                                                                                                                                                         

Related Posts

Leave a comment