قانونگذاران اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی کیف پول دیجیتالی در سراسر اتحادیه اروپا برای دسترسی به خدمات ضروری هستند.

IMG_20230407_212721_079

در 15 مارس، پارلمان اروپا با 418 رأی موافق در مقابل 103 رأی موافق (با 24 رأی ممتنع) به مذاکره درباره دستوری برای گفتگو با کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره بازنگری در چارچوب جدید هویت دیجیتال اروپایی (eID) و ایجاد «کیف پول دیجیتالی اروپایی، ” همچنین به عنوان کیف پول EUDI یا کیف پول اتحادیه اروپا شناخته می شود. شناسه‌های شهروندی، کارت‌های سلامت، گواهی‌ها و بسیاری از اسناد دیگر به زودی می‌توانند به صورت دیجیتالی در یک برنامه تلفن هوشمند برای شهروندان اتحادیه اروپا ذخیره شوند. طبق بیانیه رسمی پارلمان اروپا، این سیستم به شهروندان این امکان را می‌دهد تا بدون اتکا به ارائه‌دهندگان تجاری بزرگ مانند اپل، گوگل، آمازون یا فیسبوک، خود را به صورت آنلاین شناسایی و احراز هویت کنند. ظاهراً چارچوب جدید eID به شهروندان اتحادیه اروپا دسترسی دیجیتالی به خدمات عمومی کلیدی در سراسر اتحادیه اروپا می دهد. شهروندان “کنترل کامل داده های خود” را در دست خواهند داشت و می توانند “خود تصمیم بگیرند که چه اطلاعاتی و با چه کسی به اشتراک بگذارند.”

 قانونگذاران اروپایی هدف بلندپروازانه ای را برای این کیف پول جدید تعیین کرده اند و هدف آن رساندن آن به 80 درصد جمعیت تا سال 2030 است. این امر می تواند با الزام این کیف پول توسط خدمات دولت الکترونیک و شرکت هایی که دارای الزامات قانونی برای شناسایی هستند، محقق شود. مشتریان خود را از طریق چک های مشتری خود را بشناسید. ممکن است به پلتفرم‌های آنلاین بزرگی مانند گوگل یا فیس‌بوک نیاز داشته باشد که کیف پول اتحادیه اروپا را برای ورود به سرویس‌های خود ارائه دهند، با قوانین نرم‌افزار و اعمال تفویض‌شده که می‌تواند از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​برای پشتیبانی از کیف پول استفاده کند. مذاکره با شورای اروپا در مورد پیاده سازی گام بعدی خواهد بود، اما کارشناسان تحول دیجیتال و حفاظت از داده ها تردید دارند و نظرات متفاوتی در مورد پیاده سازی کیف پول دارند.کیف پول اتحادیه اروپا – مانند کارت های شناسایی الکترونیکی فعلی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی – اگر مورد استفاده مناسبی را ارائه ندهد، به سختی توسط شهروندان در زندگی روزمره آنها استفاده می شود.

 چالش این است که تعامل شهروندان با خدمات عمومی و ادارات را آسان‌تر و کارآمدتر کنیم و فرآیندهای احراز هویت و راستی‌آزمایی را به‌ویژه در بخش خصوصی امکان‌پذیر کنیم. به گفته Clemens Schleupner، مسئول سیاست هویت دیجیتال و خدمات اعتماد در انجمن دیجیتال آلمان Bitkom، امکان ذخیره شناسه های الکترونیکی در تلفن هوشمند برای استفاده آنلاین و همچنین دیجیتالی کردن گواهینامه های رانندگی، کارت های سلامت، گذرنامه، بلیط، گزارش مدرسه، اعتبار کارت ها، گواهی های عضویت و غیره و ترکیب آنها در یک کیف پول می تواند پتانسیل بازار انبوه داشته باشد.اگرچه ZK-proofs اجازه می دهد تا داده های شخصی ناشناس شوند، Schleupner دو چالش را می بیند. اولاً، ZK-proofها در کاربرد فعلی‌شان «یک فناوری جدید هستند و اگر به درستی پیاده‌سازی نشوند، ممکن است آسیب‌پذیری‌ها ایجاد شود» و دوم، «بسیاری از موارد استفاده [از ZK-proof] هنوز به‌طور قطعی ارزیابی نشده‌اند». قبل از اعتماد به این فناوری، تنظیم‌کننده‌های اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کنند که ZK-proof با مقررات حفظ حریم خصوصی مطابقت دارد و همه الزامات خاص مقررات حفاظت از داده‌های عمومی را برآورده می‌کند.گفتگوی سه گانه در اتحادیه اروپا باید قبل از انتقال eID به ابزاری قابل استفاده، ایمن و قابل اعتماد برای اروپایی ها مورد توجه قرار گیرد. اینکه چگونه تنظیم‌کننده‌ها این ملاحظات را متعادل می‌کنند، می‌تواند پیامدهای عمیقی برای سایر سازندگان شناسه دیجیتال یا مبتنی بر بلاک چین داشته باشد.

 

Related Posts

Leave a comment