گیم فای (GameFi) چیست؟

IMG_20230521_220014_238

گیم فای چیست؟

گیمفای به مجموعه‌ای متشکل از بازی (گیم) و مالی (فای) تو فضای بلاکچین اشاره میکنه که در کنار سرگرمی، به انگیزه‌های اقتصادی افراد هم توجه می‌کنه. بازیکنان تو این بازی‌ها با انجام کارهایی خاص مثل مبارزه با بقیه بازیکنان یا پیشرفت در سطوح مختلف بازی پاداش می‌گیرن. تو این مقاله با ارز دشت همراه باشین تا بیشتر به گیم فای بپردازیم و آشنا بشیم.

برخلاف بازی‌های ویدیویی سنتی، اکثر بازی‌های بلاک چین به بازیکنان اجازه میدن آیتم‌های بازی رو به خارج از دنیای مجازی بازی انتقال بدن این به بازیکنان اجازه میده اقلام خودشون رو تو بازارهای NFT و درآمدهای ارزی خودشون رو تو صرافی‌های کریپتو معامله کنن.

 

بازی های NFT خیلی زیادی به وجود اومدن و گسترش پیدا کردن و از مدل گیم فای یا Play to Earn استفاده کردن که یه نوع بازی روی شبکه های اتریوم و بایننس اسمارت چین قرار دارن. البته بلاک چین های دیگه ایی هم اقدام به راه اندازی این مدل بازی کردن. دو نوع از این مدل بازیها وجود دارن. مدل اول، مدل مبارزه ای مثل اکسی اینفینیتی و کریپتوبلیدز هستن که ترکیبی از گیمینگ و امور مالی هست و مدل دوم، مدل کارت های قابل جمع آوری مثل Sorare هست.

تو این بازی مدل “بازی کنین تا بدست بیارین” حکم فرماست. در واقع برای ایجاد انگیزه در کاربرها برای بازی کردن، از ارائه مشوق های اقتصادی به کاربرها استفاده میکنه و پرداخت ها معمولا به صورت NFTهست. به این صورت که درآمد بیشتر، از طریق بازی بیشتر به دست میاد. همین باعث شده که افراد تمام وقت خودشون رو برای این بازی صرف کنن و به اون به عنوان یه شغل درآمدزا و دائمی نگاه کنن.

بنیانگذار گیمفای چه کسی هست؟

ایلمان شازائف (Ilman Shazhaev) بنیانگذار گیم فای هست. اون تو این زمینه ابراز امیدواری کرده . و مدعی هست که گیم فای با استقبال ویژه‌ای از سوی عموم روبه‌رو شده و هم سرمایه‌گذاران و هم بازیکنان از تجربه بازی‌های موجود در گیم فای لذت می‌برن. به گفته او، گیم فای بخش گسترده‌ای از اکوسیستم بلاکچین را به ما نشون میده. شازائف گفته که چند صنعت در آینده شانس جذب درصد خیلی زیادی از کاربرها در سر تا سر دنیا رو دارن. و بی شک گیم فای یکی از اونها هست.

تکنولوژی های مورد استفاده در گیم فای

بلاکچین اولین و مهم‌ترین فناوری هست که تو این حوزه پیدا میشه

درصد بالایی از این بازی‌ها هم باید روی شبکه اتریوم حضور داشته باشن. دلیلش هم اینه که اتریوم از مدت‌ها قبل به بازی‌های ویدئویی بهای زیادی داد و امکاناتی را به وجود آورد تا بازیکنان مشکلی برای تجربه این دسته از بازی‌های گیم فای نداشته باشن. در کنار اتریوم، پروتکل‌هایی مثل پالی‌گان (Polygon)، پولکادات (Polkadot) و سولانا (Solana) هم اهمیت خاص خودشون رو دارن. بعضی از توسعه دهندگان این بازی‌ها هستن که علاقه دارن بازی‌های خودشون رو روی پروتکل‌های گفته شده تنظیم کنن. که اونها هم به نوبه خودش مزایایی را در اختیار کاربر قرار میده.

بنابراین گیم فای را میشه ترکیبی از بلاکچین، توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان توکن NFT و مکانیک خود بازی دونست.

هدف گیم فای چیست؟

هدف از گیم فای و فناوری بلاکچین فراهم کردن مزایای بیشتر برای گیمرها هست. علاوه بر تجربه‌ی بهتر برای گیمرها، مزیت‌های مالی گیم فای خیلی جالب توجه هست. از این رو، دور از انتظار نیست که GameFi تو آینده‌ی نزدیک سهم مهمی از صنعت چند صد میلیاردی بازی‌های ویدیویی را از مال خودش کنه. با توجه به موفقیت بازی‌هایی مثل سندباکس و اکسی اینفینیتی، به نظر می‌رسه گیم فای آینده‌ی درخشانی خواهد داشت.

مزایای گیم فای (GameFi) یا Play to Earn

1-از اونجایی که NFTها و دیتاهای همه تراکنش ها قابل ذخیره روی بلاک چین های عمومی هستن، تمامی دارایی ها تو این سیستم قابل ردیابی و پیگیری هستن.

2-این تکنولوژی بازیکنها رو قادر میسازه تا مالکیت تمام آیتم های داخل بازی را ثابت کنن.

3-دارایی های بازیکنان از بین نمیره مگه اینکه یه تراکنش اشتباه به وسیله خود بازیکن صورت بگیره.

4-آیتم های درون بازی های GameFi در برابر حذف شدن، جعل و نابود شدن ایمن هستن.

5-ارسال و دریافت این توکن ها بدون واسطه صورت می گیره.

6-همچنین قابلیت استیک کردن این توکن ها برای کاربران وجود داره. به این شکل که کاربران توکن های خودشون رو برای دریافت سود سالانه یا پاداش های دیگه، برای مدتی قفل کنن و بعد برای قفل گشایی NFTهای جدید یا خرید آیتم های جدید بهره ببرن.

معایب گیمفای Game Fi چیست؟

تو بازی های NFT این احتمال وجود داره که افراد سرمایه خودشون رو از دست بدن و مقدار این ضرر بستگی به نوع بازی و ارزش NFTهایی که نگهداری میکنن، داره. از اونجایی که ارزش NFTها بستگی به میزان قیمتی که مردم روی اون میزارن داره، پس افراد باید مشابه بازار ارزهای دیجیتال، اون بخش از سرمایه خودشون رو وارد این حوزه کنن. که در صورت از دست دادن اون دچار آسیب مالی شدید نشن.

بازی های NFT چگونه کار می کنند؟

NFTها برای استفاده در تعاملات بازیکنان، قوانین و مکانیزم ها در بازی های Play to Earn کاربرد دارن. مثلا کارکتر یا آواتار کاربرها میتونه تو یه بازی به شکل توکن غیرمثلی نشان داده بشه. در بازی ها، کاربران آیتم های دیجیتالی در طول باز به دست میارن که در واقع همون توکن ها هستن که میتونین اونها رو به فروش برسونین و از این طریق به درآمد برسین.

توسعه دهنده های بازی ها برای تدوین قوانین مربوط به NFTها از قراردادهای هوشمند استفاده می کنن. بعد قراردادهای هوشمند، به صورت خودکار کدهای ذخیره شده روی بلاک چین را اجرا می کنن.

همه بازی های گیم فای یا Play to Earn تحت عنوان بازی های NFT معرفی شدن. بازیکنان  میتونن تو پلتفرم های دیجیتالی مثل OpenSea, SuperRare و Rarible آیتم هایی را که در طول بازی ها به دست آوردن رو در قبال NFTها دیگه با بقیه کاربران مبادله کنن یا به اونها بفروشن.

چگونه می‌توان از گیمفای کسب درآمد کرد.

1- یه کیف پول وب 3.0 نصب کنین

بازی‌های بلاکچین مثل بازی‌های رایج از سیستمِ حساب کاربری و رمز عبور استفاده نمیکنن. در گیم فای کاربرها با استفاده از کیف پول وب 3.0 (Web 3.0) شناسایی میشن. نوع کیف پول به شبکه‌ی بازی بستگی داره. مثلا برای بازی اکسی اینفینیتی کیف پولی نیاز دارین که با اتریوم سازگار باشه مثل OKEx یا کیف پول متامسک.

2-دارایی‌های مورد نیاز برای بازی را تهیه کنین.

بعضی از بازی‌های بلاکچین نیاز به مالکیت یک یا چند دارایی درون بازی دارن. مثلا برای Axie Infinity باید حداقل سه Axie را در کیف پول Web 3.0 خودتون داشته باشین. برای بعضی دیگه باید توکن بومی بازی‌ها رو بخرین. میتونین اونها رو از صرافی و یا پلتفرم خود بازی خریداری کنین.

3- از طریق کیف پول وب 3.0 خودتون به بازی متصل بشین.

خیلی از بازی‌های محبوب گیم فای از طریق مرورگرها اجرا میشن. برای پیوستن به بازی باید از طریق کیف پول Web 3.0 وارد بازی بشین. این کار خیلی راحت انجام میشه. کافیه به وبسایت بازی مراجعه کنین و به دنبال گزینه‌ی اتصال کیف پول به وبسایت باشین. بعد به کیف پول وب 3.0 برید و اون را تایید کنین.دارایی‌هایی که تو بازی به دست میارین در داخل کیف پول شما ذخیره میشع. همون جور که میبینین ورود به دنیای گیم فای خیلی راحته.

بهترین بازی‌های گیم فای

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

دیسنترالند (Decentraland)

کریپتوبلیدز (CryptoBlades)

سندباکس (Sandbox)

سخن پایانی

امروز بازی‌های بلاکچین بیشتر درک میشن و پروژه‌های جدید گیم فای طرفدارای زیادی را جذب کردن.

به راحتی میشه دید که اکوسیستم GameFi، گیمرهای زیادی را با ترکیب سرگرمی و کسب درآمد، جذب خودش کرده، و با توجه به محبوبیت روزافزون بازی‌های بلاک چین، به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد شرکت‌های بزرگ خواهیم بود که متاورس را ایجاد میکنن.

Related Posts

Leave a comment