ارز دیجیتال آربیتروم (ARBITRUM) چیست؟

IMG_20230505_002824_340

ارز آربیتروم (ARBITRUM) 

آربیتروم یکی از راه حل های مقیاس پذیری لایه دوم اتریوم هست که هدف ارتقای سرعت، مقیاس پذیری و بهبود هزینه تراکنش ها بر روی اتریوم را دنبال می کنه. آربیتروم از امنیت و سازگاری شبکه اتریوم استفاده می کنه اما کارمزد کمتری نسبت به اتریوم داره. این مزیت به دلیل انتقال بار محاسباتی و تراکنش ها به خارج از زنجیره ایجاد شده.

توکن اختصاصی شبکه آربیتروم با علامت اختصاری ARB برای حاکمیت و رای دادن در باره ارتقای پروتکل، اختصاص بودجه و انتخاب شورای امنیت Arbitrum DAO استفاده میشه

در 16 مارس 2023 آربیتروم ایردراپ بزرگ ARB را برگزار کرد تا توکن های ARB را به کاربران اولیه اختصاص بده.

هدف اصلی پروژه آربیتروم، آسان کردن  اجرای قراردادهای هوشمند اتریوم و خرید ارز دیجیتال در لایه دوم در عین حفظ امنیت لایه اول اتریوم، هست.

تیم توسعه‌دهنده شبکه آربیتروم چه کسانی هستند؟

راهکار لایه ۲ آربیتروم توسط شرکت آفچین لبز (Offchain Labs) توسعه پیدا کرده. این شرکت توسط اد فلتن (Ed Felten)، استیون گلدفدر (Steven Goldfeder) و هری کالودنر (Harry Kalodner) تاسیس شده . این سه، استاد و دانشجویان دکترای علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون بودن و ایده آربیتروم از تحقیق دانشگاهی اونها به وجود اومد

اد فلتن هم‌بنیان‌گذار و دانشمند ارشد این بنیاده. اون استاد دانشگاه پرینستون بوده و همچنین به مدت دو سال به عنوان جانشین تکنولوژی در دولت آمریکا مشغول به کار بوده.اون همچنین عضو بنیاد ملی مهندسی ایالات متحده هست.

استیون گلدفدر مدیر ارشد اجرایی Offchain Labs هست. اون دارنده دکترای علوم کامپیوتر از پرینستون در حوزه رمزنگاری و ارزهای دیجیتال هست.

هری کالودنر مدیر ارشد تکنولوژی این شرکت هست. پیش از دوره دکترا در پرینستون، او بر روی اقتصاد، ناشناس ماندن و ارزهای دیجیتال کار می‌کرده.

ویژگی های توکن ARB

-1آربیتروم از رول آپ های آپتیمیستیک برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم استفاده می کنه. پس میتونه هزاران تراکنش را در ثانیه با کارمزد پایین و سرعت زیاد پردازش کنه در حالی که امنیت اتریوم را  به همراه داره.

-2آربیتروم از قراردادها و تراکنش های ماشین مجازی اتریوم پشتیبانی می کنه به این معنی که هر برنامه غیرمتمرکز اتریومی امکان اجرا بر روی آربیتروم را بدون تغییر کد داره. Arbitrum 3_همچنین به توسعه دهنده ها امکان گسترش برنامه های نوشته شده با زبان های برنامه نویسی محبوبی مثل Rust و C++ را میده.

-3این شبکه به اپراتور متمرکزی وابسته نیست و یه شبکه غیرمتمرکز از تائیدکننده ها اعتبار داره که توکن های ARB را استیک کرده و به ازای ایمن کردن شبکه کارمزد می گیرن.

-4آربیتروم اکوسیستمی جذاب از برنامه های غیرمتمرکز، کیف پول ها، ابزارها و شرکا داره که اون را به یه راه حل پیشرو برای اتریوم تبدیل کرده .

مزایای شبکه آربیتروم

-1سازگاری بالای مشی مجازی اتریوم EVM

تکنولوژی آربیتروم، یکی از سازگارترین EVMها در رول آپ هست. این پروژه قابل سازگاری با خیلی از زبان‌های برنامه نویسی از جمله Vyper و Solidity هست.

در کل، توسعه شبکه خیلی ساده‌تر هست چون که کدنویس ها نیازی به یادگیری زبان برنامه نویسی دیگه‌ای برای انجام به روز رسانی ها ندارن.

-2هزینه پایین

آربیتروم به عنوان یکی از راه‌ حل‌های لایه دوم اتریوم، نه تنها باعث بهتر شدن کارایی شبکه شد، حتی هزینه تراکنش‌ها را به شدت کم کرد.

به لطف این تکنولوزی جمع آوری یا رول آپ، Arbitrum تونست هزینه‌های لایه دوم را به کمترین حالت ممکن برسونه. به علاوه، در عین پایین بودن هزینه تراکنش‌ها، همچنان پاداش‌هایی به عنوان تشویق برای اعتبارسنج‌ها در نظر گرفته میشه.

-3ابزار توسعه قدرتمند

تیم این پروژه، برای کاهش معایب لایه دوم اتریوم، تلاش‌های زیادی کرده‌. به همین دلیل، ابزارهای بسیار قابل درکی برای توسعه دهنده ها در آربیتروم قرار داده‌.

در آخر، برنامه نویسها نیازی به دانلود ابزارهای خاص برای کدنویسی تو این پروژه را ندارن.

-4اکوسیستم مناسب

این پروژه، شراکت‌های خیلی خوبی در حوزه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم و پروژه‌های زیرساختی، از جمله یونی سواپ، سوشی سواپ، DODO و خیلی دیگه را ابه وجود آورده. این اتفاق باعث بهتر شدن اکوسیستم پروژه Arbitrum  میشه.

-5کارایی

به گفته توسعه‌دهنده ها، آٰربیتروم میتونه به پردازش حداکثر ۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) بپردازه. از طرف دیگه zkSync این مقدار را ۳۰۰ TPS اعلام کرده.

صرافی های پشتیبانی کننده آربیتروم

ارز دیجیتال ARB را میشه در صرافی های بین المللی بایننس، بای بیت، بیتمکس، پولونیکس، کوکوین و اوکی اکس خرید و فروش کرده همچنین امکان مبادله این توکن در صرافی های ایرانی رمزینکس، بیت برگ، بیت 24، رابکس و پول نو وجود داره

کیف پول های آربیتروم

کیف پول های زیادی برای ذخیره ارز دیجیتال ARB در دسترس هست که از محبوب ترین اونها میشه به تراست ولت و متامسک اشاره کرد.

Related Posts

Leave a comment