ارز دیجیتال آنتولوژی (ONTOLOGY) چیست؟

IMG_20230507_142005_965

شبکه آنتولوژی چیست؟

آنتولوژی یه بلاکچین متن‌ بازه که به‌صورت تخصصی در حوزه احراز هویت دیجیتال و دیتا فعالیت میکنه. زیرساخت منحصربه‌فرد Ontology باعث ایجاد ارتباطات بین‌زنجیره‌ای میشه و مقیاس‌پذیری شبکه‌ها را افزایش میده. آنتولوژی میخواد با ارائه بلاکچینی همه‌جانبه، به نیاز شرکت‌ها و کسب‌وکارها در زمینه جمع‌آوری اطلاعات، جواب بده.(در ادامه این مقاله با ارز دشت همراه باشین تا بیشتر با ارز آنتولوژی آشنا بشیم.)

شبکه Ontology در ابتدا تصمیم گرفت برای راه اندازی سریع کوین خودش از عرضه اولیه صرف‌نظر کنه و روی بلاک‌چین نئو (NEO) و استاندارد NEP-5، ارز دیجیتال خودش را عرضه کنه. که این کار باعث شکل‌گیری سریع‌تر شبکه آنتولوژی شد و از نظارت شدید و موشکافانه جلوگیری کرد. به‌عنوان‌مثال، برای اینکه شناخت و در نتیجه استفاده از شبکه آنتولوژی بیشتر بشه، این بلاکچین به افرادی که اشتراک خبرنامه Ontology را میگرفتن،  ۱۰۰۰ کوین ONT به‌عنوان پاداش از طریق  ایردراپ می‌داد.

آنتولوژی یه بلاک چین نیست، بلکه تشکیل شده از چندین بلاک چین هست؛ یعنی این شبکه امکان دسترسی بقیه شبکه‌ها و استفاده از اونا را آماده کرده.

بلاکچین Ontology با ارائه مجموعه‌ای از سرویس‌ها وپروتکل‌ها در زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات و تشخیص هویت دیجیتال، قصد داره امنیت و اعتماد بیشتری در فضای غیرمتمرکز به وجود بیاره.

تیم توسعه دهنده شبکه Ontology

آنتولوژی به وسیله لی جون (Li Jun) در شانگهای چین تاسیس شد. اون که موسس شرکت Onchain هم هست، در اول راه از توسعه‌دهنده های این شرکت برای جلو بردن برنامه‌های Ontology استفاده کرده، اما این دوتا پروژه همچنان برنامه و هدفهای جداگانه‌ای را دنبال می‌کنن.

تیم اصلی این پروژه تشکیل شده از ۶۰ نفر متخصص بلاک چین، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های توزیع شده، متخصصان طراحی و مدیریت محصول و توسعه کسب و کار و بازاریابی هست.

این افراد از دانشگاه‌های معتبر چین مثل Tsinghua، Peking و آکادمی علوم چین فارغ التحصیل شدن و تجربه کار در شرکت‌های بزرگی مثل IBM، سیسکو، EMC و دیگه سازمان‌های بزرگ را دارن تیم آنتولوژی تا امروز تونسته راه حل‌های بلاکچینی برای تعدادی از موسسات مالی، بانک‌ها و کارگزاری‌ها ارائه بده.

آنتولوژی چگونه کار می‌کند؟

آنتولوژی شرایطی رو برای همکاری قابل اعتماد به صورت توزیع شده فراهم میکنه یعنی به بلاک چین‌های دیگه اجازه میده که در هسته اون قرار بگیرن و به عنوان زنجیره‌های جانبی عمل کنن.

چارچوب بلاک چین آنتولوژی از بلاک چین‌های عمومی پشتیبانی می‌کنه و میتونه که بلاک‌چین‌های عمومی را برای کاربردهای خاص سفارشی‌سازی بکنه. آنتولوژی همچنین از مشارکت بین شبکه‌های مختلف با پروتکل متفاوت نیز پشتیبانی می‌کنه.

مکانیسم اعتمادی که در پروتکل این بلاک چین تلفیق شده ، کاملا مشخصه و شامل ۴ مرحله هست. مرحله اول، شامل تایید اعتبار مدارک، اعتبار موضوعات و افراد دنیای واقعی هست.

مرحله دوم به اتصال و تایید برنامه‌های کاربردی مختلف کمک می‌کنه. در مرحله سوم به تایید امکان‌پذیر بودن اقدامات عملی و فنی مثل تایید SDK، API، ماژول‌ها و موارد این چنینی پرداخته می‌شه.

در مرحله آخر شبکه‌های مختلف تایید می‌شن و برای بهینه‌سازی عملکرد کلی شبکه به همدیگه متصل می‌شن. به این ترتیب آنتولوژی به عنوان پلی بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی عمل می‌کنه.

مکانیزم اجماع راهکاری هست که بلاک چین‌ها برای تایید و صحت‌سنجی تراکنش‌ها بدون نیاز به شخص ثالث به کار می‌گیرن. به صورت دیگه، این چیزی هست که بلاک چین‌ها را غیرمتمرکز می‌کنه.

مکانیزم‌ها و الگوریتم‌های اجماع مختلفی وجود داره که به وسیله بلاک چین‌ها به کار گرفته می‌شن که محبوب‎‌ترین اونها اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW) هست.

هدف از ساخت آنتولوژی (ONT)

همینجور که مطلع هستین هدف نسل اول رمزارزها از بلاک چین، تمرکززدایی و راحت شدن در انتقال وجه بود، اما هدف نسل دوم روز‌به‌روز متنوع‌تر و گسترده‌تر شد و به حل مشکلاتی که در نسل اول گزارش شده بود، پرداخته می‌شه. اما ، هدف نسل سوم از ارزهای دیجیتال مثل آنتولوژی افزایش ارتباط و همکاری بلاک چین و شبکه‌های سنتی هست. هدف آنتولوژی (ONT) یکپارچگی و هماهنگ‌کردن نهادها و سازمان‌هاهست تا از فناوری بلاک چین تو کسب‌وکار خودشون استفاده کنن.

مزایای آنتولوژی (ONT)

1-سادگی ورود برای کسب و کارها: آنتولوژی برای مشاغل در هر اندازه‌ای ایده آله چون نیازی به دانش قبلی در مورد فناوری بلاک چین نیست.

2-تیم توسعه‌دهنده بزرگ: آنتولوژی تیمی از متخصصان داره که در جهت توسعه شبکه بلاک چین اون کمک میکنن.

3-پتانسیل بی حد و اندازه: تعداد بخش‌های صنعتی که از کوین آنتولوژی سود می‌برن بی پایانه.

4-مکانیسم اجماع منحصر‌به‌فرد: مدل اجماع VBFT مورد استفاده به وسیله آنتولوژی منحصر‌به‌فرده و سرعت و ایمنی را با هم ترکیب می‌کنه.

5-پلی بین واقعیت و دنیای مجازی: بلاک چین آنتولوژی به اقتصاد دیجیتال این امکان را می‌ده تا با اقتصاد دنیای واقعی از طریق چندین بلاک چین ارتباط برقرار کنه.

معایب آنتولوژی (ONT)

کشور مبدأ سخت‌گیر: آنتولوژی تو یکی از سخت‌گیرانه‌ترین کشورها برای مقررات رمزنگاری یعنی چین ساخته شده و اجرا می‌شه.

امنیت شبکه آنتولوژی (ONT)

امنیت یکی از مهمترین عوامل مورد بررسی در این پروژه هست. اگه کسب‌وکارها می‌خوان شبکه آنتولوژی را در سیستم‌های فعلی خودشون راه اندازی کنن، باید ضمانت بدن که داده‌های خصوصی کاربران به دست آدمهای غیر قابل اعتماد نیفته. هر تراکنش داده در یه محیط غیرمتمرکز تایید می‌شه. یعنی که هیچ شخص یا مقامی نمی‌تونه کنترل شبکه را در دست بگیره.

از اونجایی که مسئولیت تایید تراکنش‌ها به عهده‌ی جامعه آنتولوژی هست، یه هکر باید کنترل بیش از نیمی از دستگاه‌های موجود در شبکه  را در دست بگیره تا بتونه هر گونه تاثیری داشته باشه حتی در این صورت، اجرای حمله برای هکر انقدر گرونه که بی‌ارزش می‌شه.

یه سیستم متمرکز، یه نقطه ورود برای یه هکر وجود داره. در حالی که در یه سیستم غیرمتمرکز، ماشین‌های زیادی (که معمولاً در سراسر دنیا پراکنده شدن) وجود دارن که باید هک بشن اینجور که اگه رمز عبور رایانه‌ای که به یه سرور متمرکز دسترسی داره را حدس زدین، می‌تونین اسناد اون سرور را ویرایش کنین. اگه همین کار را روی رایانه‌ای انجام بدین که یه سرور و برنامه غیرمتمرکز را اجرا می‌کنه، نمی‌تونین اسناد را ویرایش کنین.

به این صورت که شما باید بیش از نیمی از کل شبکه را کنترل کنین، نه فقط یه کامپیوتر! علاوه بر این، مانند سایر بلاک‌چین‌ها، هر تراکنش داده‌ای که تو این بلاک چین رخ می‌ده تغییرناپذیره؛ یعنی اونها رو نمیشه حذف کرد. این باعث می‌شه که شبکه امنیت بیشتری داشته باشه چون لایه‌ای از شفافیت را برای شرکتی که پروتکل را نصب کرده اضافه می‌کنه. در آخر میشه گفت بلاک چین آنتولوژی بسیار امنه.

تعداد توکن هایONT چه مقدار است؟

حداکثر موجودی رمز ارز آنتولوژی برابر یک میلیارد از ONT هست که در حال حاضر  چیزی بالغ بر  80 درصد از اون در حال گردش هست.

موقع عرضه، 15درصد از این توکن ها به تیم اصلی تعلق گرفت، 10درصد به شورای 28NEO درصد به شرکای سازمانی، 10درصد به انجمن فنی و 25 درصد هم به بهبود اکوسیستم اون تعلق گرفت. این ارزهای رمزنگاری شده تحت یه دوره غربال‌گری دقیق و دوره‌های رها سازی مختلف، قرار گرفته بودن که طول  اون برای مدت بیش از 2 سال بود و پایان این غربالگری در اکتبر 2020 بود.

صرافی های قابل معامله ارز آنتولوژی کدام است؟

صرافی بایننس Binance

صرافی گیت دات آی او Gate.io

صرافی هوبی گلوبال Houbi Global

صرافی بیت هامب Bithumb

صرافی کوکوین KuCoin

صرافی بیت رکس Bittrex

کیف پول‌های ارز آنتولوژی کدام است؟

کیف پول سخت افزاری لجر Ledger

کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor

کیف پول مت والت Math Wallet

کیف پول تراست والت Trust Wallet

کیف پول متاماسک Metamask

کیف پول بایننس چین والت Binance Chain wallet

کیف پول اتمیک والت Atomic Wallet

کیف پول آنتو ONTO

Related Posts

Leave a comment