ارز دیجیتال تترTether چیست؟

download (1)

 

ارز دیجیتال تتر چیست؟ همه چیز درباره رمزارز USDT

تتر (Tether) یک ارز دیجیتال و استیبل کوین است، بدین معنا که هر Tether با یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. استیبل کوین یا کوین پایدار در واقع کوین‌هایی با قیمت ثابت هستند. معمولا اکثر استیبل کوین‌ها پشتوانه دلار دارند. اما برخی از این نوع رمز ارزها با طلا، ارزهای دیجیتال دیگر یا کالاهای با ارزش دیگر پشتیبانی یا توسط الگوریتم‌های ریاضی تنظیم می‌شوند. بر اساس چنین ایده‌ای و از طریق توانایی عملیاتی ارزهای دیجیتال ارزش دلار ثابت می‌ماند.

به زبان ساده، تتر (USDT) ارز دیجیتالی است که قیمت هر واحد از آن با یک دلار آمریکا برابری می‌کند.

ارز دیجیتال تتر در ماه جولای ۲۰۱۴ (تیر ۱۳۹۳) به نام Realcoin راه‌اندازی و نامگذاری شد و سپس در ماه نوامبر همان سال به تتر (Tether) تغیر نام یافت. صرافی بیتفینکس در سال ۲۰۱۵ این ارز را به پلتفرم خود برای معامله اضافه کرد. این استیبل کوین امروزه با ارزش بازار بیش از ۸۰ میلیارد دلار و با نام اختصاری USDT، در گردش است.

هم‌اکنون ۴ نوع استیبل کوین تتر وجود دارد؛ USDT با پشتوانه دلار آمریکا، EURT با پشتوانه یورو، CNHT با پشتوانه یوان چین و XAUT یا تتر گلد (Tether Gold) با پشتوانه ۱ اونس طلا.

 

چه کسی مسئول این ارز دیجیتالی است؟

توکن‌های Tether توسط Tether Limited، یک شرکت مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا صادر می‌شود. وب سایت تتر می‌گوید که این ارز در هنگ کنگ به ثبت رسیده و با دفاتر گوناگون در ایالات متحده در حال فعالیت است. شرکت مادر بنیان‌گذار تتر و صرافی بیتفینکس شرکت آیفینکس (iFinex) است. بیتفینکس یک صرافی دیجیتالی در هنگ‌کنگ است. این صرافی یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتالی در جهان است. ژان ولدر (Ludovicus van der Velde) مدیرعامل هر دو شرکت بیتفینکس و تتر است و فیلیپ پاتر مامور اصلی امورات استراتژیک هر دو شرکت است. در وایت پیپر تتر نام، بروک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینس (Reeve Collins) و کریگ سلارس (Craig Sellars) به عنوان بنیان‌گذاران آن آورده شده است.

 

آیا تتر بلاکچین است؟

تتر (Tether) شبکه بلاکچین نیست و شبکه‌ بلاکچینی تتر وجود ندارد. تتر در واقع توکن یا ارز دیجیتالی است که توسط شرکت Tether Limited در بستر شبکه‌های مختلفی عرضه شده است. شبکه بلاکچینی زیرساخت فنی لازم برای انتقال تتر را فراهم می‌کند. در حالیکه تتر یا USDT صرفا واحد انتقال ارزش در بلاکچین است.

انواع شبکه‌های تتر چیست؟

منظور از انواع تتر چیست؟ Tether اکنون در بلاکچین‌های چندین ارز دیجیتال از جمله اتریوم (ETH)، ترون (TRX)، ایاس (EOS)، سولانا (SOL)، الگوراند (Algorand)، هکوچین (Heco)، بایننس اسمارت چین (BSC)، پالگیان (Matic)، فانتوم (FTM)، آربیتروم، xDai، ترا (Terra) و چندین شبکه دیگر در دسترس است. تتر برای اولین بار توسط لایه امنی (OMNI) روی بلاکچین بیت کوین بالا آمد، اما در حال حاضر از تتر امنی به دلیل سرعت کمتر و کارمزد بالا، کمتر استفاده می‌شود.با اینکه تتر بر روی چندین بلاک چین قرار دارد اما ماهیت آن هیچ تغییری نکرده است و هر USDT برابر با ۱ دلار است.

خرید و نگهداری تتر

تتر را می‌توانید مانند تمامی ارزهای دیجیتال دیگر خریداری کنید. انواع صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز رمز ارزها برای خرید تتر مناسب هستند و امکان تبادل آنها تقریبا با تمامی ارزهای دیجیتال بازار وجود دارد. صرافی‌های متمرکز مثل بایننس، کوکوین، FTX، گیت، هیوبی، کراکن و بیتمکس از بازارهای بزرگ برای خرید و فروش تتر هستند و صرافی‌های غیرمتمرکز زیادی مانند یونی‌سواپ، سوشی‌سواپ و…هم امکان مبادله ارزهای مختلف با تتر را دارند. اما هنگام خرید باید به اینکه تتر شما دارای استاندارد کدام بلاکچین است توجه کنید. این امر در انتخاب کیف پول مناسب نقش مهمی را ایفا می‌کند.

استخراج تتر چگونه است؟

شرکت Tether Limited موجودی تتر را به بازار عرضه می‌کند و USDT مانند بیت کوین قابل استخراج نیست.

مزایای ارز دیجیتال تترچیست؟

1-حفظ سود معاملات

2-عدم نیاز به سیستم بانکی

3-انتقال سریع و ارزان پول

4-محافظت از سرمایه

5-کارایی بیشتر بسترهای معاملاتی

معایب ارز دیجیتال تترچیست؟

1-متمرکز بودن

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز کردن اموری است که قبلا به صورت متمرکز انجام می‌شد. ارز دیجیتال تتر بر خلاف ارزهای دیگر یک استیبل کوین است که توسط یک شرکت ایجاد شده و از طریق آن اداره می‌شود. بنابراین برای استفاده از این رمزارز، نیاز است که به نهاد مدیریتی آن اعتماد داشته باشید. این اعتماد از آن جهت لازم است که شرکت، ذخیره کافی برای تترهای تولید شده داشته باشد.

2-مشکلات قانونی

از آن‌جایی که پشتوانه تتر ارز فیات است، باید تحت نظر قوانین ارزهای فیات باشد. این امر ممکن است باعث دخالت دولت‌ها در این شرکت‌ها شود. با توجه به دید منفی بانک‌های مرکزی به ارزهای دیجیتال، این امر خطر بزرگی برای بازار رمزارزها به شمار می‌آید. علاوه بر این میزان نقدینگی ارزهای فیات نسبت به دارایی‌های دیجیتال کمتر است. بنابراین نقد کردن آن در سیستم بانکی ممکن است با مشکل مواجه شود.

3-وابستگی به ارز فیات

اگرچه وابستگی ارزش تتر به دلار یا سایر ارزهای فیات، امکان معاملات بهینه را برای کاربران در بازارهای مالی فراهم کرده، اما این وابستگی مثل شمشیر دولبه است. هر اتفاقی که در سیستم مالی دنیا برای ارز فیات مورد نظر بیفتد، عینا برای معادل دیجیتال آن نیز رخ خواهد داد. به عنوان مثال اگر ارزش دلار آمریکا در برابر پوند کاهش یابد، به طور مشابه تتر نیز در برابر پوند با کاهش ارزش روبه‌رو خواهد شد.

چگونه ارز دیجیتال تتر بخریم ؟

در کشورهای خارجی افراد می‌توانند با داشتن کارت بانکی بین‌المللی و با پرداخت ارزهای فیات رایج مثل دلار و یور، اقدام به خرید تتر از صرافی‌های ارزهای دیجیتال کنند. در ایران با توجه به محدودیت‌ها امکان دسترسی به کارت‌های بانکی بین‌المللی وجود ندارد. برای خرید تتر نیاز است شما در صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی ثبت نام کنید و پس از دریافت تاییدیه، با پرداخت ریال، تتر مورد نیاز خود را تهیه کنید.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال تترکدام است؟

ارز دیجیتال تتر یکی از کاربردی‌ترین ارزهای دیجیتال است. به همین دلیل بیشتر کیف پول‌های معروف، از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند. اولین کیف پول پشتیبان تتر، کیف پول اصلی آن «Tether» – یک کیف پول تحت وب – است. این کیف پول، تنها به تتر اختصاص دارد و از هیچ ارز دیجیتال دیگری پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

دو مورد از معروف‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری که از تتر پشتیبانی می‌کنند، کیف پول‌های «لجر» (Ledger) و «ترزور» (Trezor) هستند. این کیف‌پول‌ها به خاطر امنیت بالا و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع، گزینه‌های مناسبی برای ذخیره تتر هستند.

کیف پول‌های «تراست» (Trust)، «کوینومی» (Coinomi) و «اگزودوس» (Exodus) از جمله معتبرترین کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند که علاوه بر تتر از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

تکنولوژی تتر

ترکیب ارزش تکنولوژی رمز ارزها و ارزهای فیات، ویژگی های جذابی را در آلت کوین های جدید ایجاد کرده است. بر خلاف تصور عمومی، ارز دیجیتال تتر توسط دولت آمریکا کنترل نمی شود و کاملا آزادانه و بدون حمایت و پشتیبانی دولت ها عمل می کند. این ارز دیجیتال توسط صرافی های معتبر و مشهور دنیا مانند صرافی بایننس، Bittrex، Bitfinex و Poloniex پشتیبانی می شود.

پشتوانه تتر

در ابتدای ایجاد این ارز دیجیتال، توسعه دهندگان آن ادعا کردند که تتر توسط بانک مرکزی آمریکا پشتیانی می شود. در حالیکه با بروز رسانی که در وبسایت تتر در رابطه با عملکرد ذخایر خود انجام داد، مشخص شد که این ارز دیجیتال به صورت ۱۰۰ درصدی توسط دلار آمریکا حمایت و پشتیبانی نمی شود. بنابراین نمی توان گفت که این ارز دیجیتال از پشتوانه بانک مرکزی آمریکا برخوردار است.

 

Related Posts

Leave a comment