ارز دیجیتال دای چیست؟(DAI)

images (7)

رمز ارز DAI یک توکن ERC-20 روی بلاک چین اتریوم است که ارزشی ثابت معادل یک دلار آمریکا دارد. دای یک استیبل کوین کاربردی است که به خاطر تثبیت قیمت با دلار، نوسانات قیمت را کاهش داده و امکان ارائه بسیاری از خدمات امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) از جمله وام‌دهی، وام گیری و معامله‌گری را فراهم می‎‌کند. قیمت ارز دیجیتال دای به کمک یک قراردادهای هوشمند به نام میکردائو، همواره در یک محدوده ثابت حفظ می‌شود. به همین خاطر به عنوان یک استیبل کوین تراست‌لس و غیر متمرکز شناخته می‌شود که می‌تواند جایگزین مناسبی برای ارزهای فیات از جمله دلار باشد.

استیبل کوین DAI و کل پروتکل پشتیبان آن در اکوسیستم میکردائو (MakerDAO) طراحی شده است. میکرو دائو یکی از پروژه‌های اتریوم است که شفافیت بی‌نظیر و کیفیت اقتصادی و فنی را در کنار هم ارائه می‌کند. اکوسیستم میکردائو قابلیت‌هایی دارد که امکان ساخت استیبل کوین بدون پشتوانه ارزهای فیات را فراهم می‎‌کند. ضمناً فرایندهای تثبیت قیمت در این اکوسیستم کاملاً غیر متمرکز است.

بنیانگذاران ارز دیجیتال دای:

بنیاد Maker در سال 2014 توسط شخصی به نام Run Christensen تاسیس شد. این بنیاد پروتکل MakerDAO رو به عنوان یک پروژه منبع باز و با هدف بهره برداری از یک سیستم اعتباری ایجاد کرد.

همچنین ارز دیجیتال دای به طور رسمی در سال 2017 پروتکل میکردائو رو به عنوان ابزار و وسیله ای به منظور تامین دارایی وام برای اشخاص حقیقی و مشاغل راه اندازی کرد.

پروتکل Maker چیست؟

پروتکلMaker  سیستم پایه ای است که توسط خالق DAI Rune Christensen ایجاد شده است. این پروتکل به هر کسی در جهان اجازه می دهد تا با استفاده از انواع ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه، استیبل کوین DAI را تولید کند. برخی از سکه ها و توکن های پذیرفته شده به عنوان وثیقه عبارتند از:

1-اتریوم (ETH)

2-Compound (COMP)

 USD (USDC)-3

توکن دای (DAI) چرا ایجاد شد؟

همانطور که می دانید ارز های دیجیتال مثل بیت ‌کوین و اتریوم و…  با نوسانات قیمت زیادی مواجه هستند. این مسئله موجب شد تا سرمایه‌گذاران و توسعه دهندگان به فکر تولید ارز دیجیتالی باشند که ارزشی ثابت  داشته و همیشه پایدار باشد. به این نوع ارزهای دیجیتال اصطلاحا استیبل کوین (Stable Coin) گفته می ‌شود.

اکو سیستم makerdao و توکن دای از چنین سیستمی پیروی می‌کند. به‌ این صورت که هر دای همواره با یک دلار برابر است. شما می ‌توانید دای را خرج کرده، در نقل و انتقالات بین‌ المللی از آن استفاده کرده و یا آن را پس ‌انداز کنید!

 در حقیقت DAI یک نوع دلار دیجیتالی غیرمتمرکز است که هیچ کشور و یا شرکتی بر آن تسلط و نفوذ ندارد. این یعنی وقتی شما ۱۰۰۰ واحد توکن دای (DAI) دارید، معادل آن است که ۱۰۰۰ دلار پول نقد دارید.

راه حل توکن دای (DAI)

ارزدیجیتال دای یک راه‌ حل برای رفع کردن این مشکل پیشنهاد داده است. دای استیبل کوینی با قیمت ثابت بدون نیاز به پشتوانه دلاری و کاملا غیرمتمرکز است. در واقع این موضوع به این معناست که بر عکس ارز دیجیتال تتر، هیچ فرد یا سازمانی هم نمی‌ تواند ارز دیجیتال دای را کنترل کند.

بهترین کیف پول ها

DAI توکن‌های روی بلاکچین اتریوم هستند و می‌توانند در کیف پول‌های سازگار با ERC-20 مانند متامسک (Metamask)، مای اتر ولت (MyEtherWallet)، اتیمک (Atomic)، اکسودوس (Exodus)، جکس (Jaxx) و میست (Mist) و غیره ذخیره شوند. برای یک لایه امنیتی بیشتر می‌توانید از کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) نیز استفاده کنید. هر کسی از هر نقطه‌‌ای در جهان می‌تواند آن را فقط با داشتن کیف پول اتریوم، دریافت و ارسال کند.

آینده ارز دیجیتال دای

از زمان انتشار DAI در دسامبر ۲۰۱۷، ارزش بازار به طور پیوسته در حال افزایش است. با توجه به اینکه این یک استیبل کوین است، این رشد در ارزش بازار یک نشانه قوی از پذیرش است. این ارز را می‌توان به قیمت هر ارز یا دارایی دیگر فیات برای آن موضوع مرتبط کرد. تیم Maker قصد دارد در نهایت DAI را به Digix متصل کند. Digix توکنی است که توسط طلای فیزیکی پشتیبانی می‌شود. در آینده می‌توان استیبل کوین‌های دیگری ایجاد کرد که به دیگر ارزهای اصلی، کالاها یا حتی سهام متصل می‌شوند.

مزایا و کاربردهای استیبل کوین ارز دیجیتال دای

1-عدم نیاز به حداقل حساب

2-آزادی غیر متمرکز

3-ارزش پایدار

4-تولید درآمد

5-سریع و ارزان

6-همیشه آنلاین

7-امنیت بالا

معا یب استیبل کوین دای

همیشه نگرانی از سقوط ناگهانی ارزش اتر و بازار رمزارزها وجود دارد. در صورت سقوط ناگهانی​​، ممکن است هزاران یا ده‌ها هزار CDP فوراا قبل از بازگشت قیمت به حالت عادی، لیکویید شوند. علاوه بر این، کل پروژه بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است که هنوز هم در معرض اشکالات است و نمی‌توان آن را بالغ در نظر گرفت.

موضوع دیگر که می‌تواند تهدیدی برای ارزش دای باشد،‌ وابستگی سیستم به اوراکل‌ها برای دریافت قیمت اتر است. اگر اختلالی در عملکرد اوراکل ایجاد شود، می‌تواند مشکل ایجاد کند.

چرا DAI مهم است و چه نیازی به استیبل‌کوین‌ها داریم؟

رمزارز باثبات یا StableCoin یک دارایی دیجیتالی است که روی بلاکچین صادر می‌شود و ارزش آن به یک دارایی فیزیکی مثل دلار یا طلا وابسته یا پگ (Peg) شده است. استیبل کوین‌ها انواع مختلفی دارند و دارای پشتوانه‌های مختلف از پول نقد،‌ اوراق تجاری، طلا، رمزارزها و غیره هستند.

رمزارزها دارایی‌های به شدت پرنوسان هستند که همین مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. نمی‌توان از آن‌ها برای انجام معاملات روزانه و تجارت استفاده کرد. نه خریدار حاضر است توکنی که احساس می‌کند ارزشش افزایش پیدا می‌کند را برای یک خرید ۲۰ دلاری خرج کند. نه فروشنده حاضر است در ازای محصول ۲۰ دلاری رمزارزی دریافت کند که شاید جند ساعت بعد ارزشش نصف شود.

بنابراین رمزارزهای باثبات را می‌توان در خریدهای روزانه و تجارت استفاده کرد و از مزایای کریپتوکارنسی مثل شفافیت، ۲۴ساعته و بدون مرز بودن بهره برد، همین امر می‌تواند منجر به پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال نزد عموم مردم شود. معامله ارزهای دیجیتال با جفتی که یک طرفش ارزش ثابتی داشته باشد،‌ راحت‌تر می‌شود. همچنین در بازارهای نزولی افراد دارایی خود را یک Stablecoin تبدیل می‌کنند و جلوی خروج سرمایه از بازار ارزهای دیجیتال گرفته می‌شود.

کاربرد دای چیست؟

رمزارز DAI تمام کاربردهای معمول یک Stablecoin را دارد، می‌توان از آن برای معاملات و تجارت استفاده کرد. همچنین در پلتفرم‌های مختلف دیفای، استخرهای نقدینگی زیادی با پیر دای وجود دارند؛ بنابراین برای تامین نقدینگی می‌توان از آن استفاده کرد. به چز این موارد دو کاربرد خاص دیگر نیز برای بزرگترین استیبل کوین غیرمتمرکز بازار نیز وجود دارد:

اهرم غیرمتمرکز: اگر میزانی اتر دارید و اعتقاد دارید که قیمت ETH افزایش پیدا می‌کند،‌ می‌توانید آن را وثیقه کرده و DAI وام بگیرید. سپس با این وام اتر خریده و مجدد این فرآیند را بارها تکرار کنید. به این صورت شما در اصل از یک اهرم غیرمتمرکز استفاده می‌کنید.

  • آربیتراژ:قیمت دای در Oasis همیشه یک دلار است، در حالی که در صرافی‌ها ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. این اختلاف قیمت، فرصت آربیتراژ را فراهم می‌کند که در اصل یکی از مکانیزم‌های میکر برای حفظ ثبات قیمت است.

 

Related Posts

Leave a comment