ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

images (8)

 

 دوج کوین (Dogecoin)؛ ارز دیجیتالی که برای شوخی ساخته شده بود؛ اما حالا با ارزش بازار چندده میلیارد دلاری، در رده‌های بالای بازار ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، افراد بزرگی مانند ایلان ماسک از آن حمایت می‌کنند و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند؛ اما این علاقه در بین کاربران خارجی هم خیلی زیاد است. محبوبیت دوج کوین می‌تواند به‌دلیل رتبه تقریباً خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را با رویای ثروتمندشدن، مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها این ارز دیجیتال را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

دوج کوین با واحد اختصاری «DOGE» به‌زبان ساده یک ارز دیجیتال و یک شبکه برای انتقال ارزش (پول) است؛ درست مانند بیت کوین. با این حال، این ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارد که‌ مهم‌ترینش در هدف اولیه است؛ دوج کوین در ابتدا برای شوخی ساخته شده بود.

در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت کوین برای اولین بار به ۱۰۰۰ دلار رسید؛ جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس (Billy markus)،‌ ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ متولد شد.

خالق و سازنده ارز دوج کوین کیست؟

بیلی مارکوس، خالق دوج کوین که با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) – نامی طنز برگرفته از نام خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو – شناخته می‌شود، بدون اهمیت‌دادن به‌ بازاریابی یا پذیرش آن از طرف مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

نام و ایده لوگوی دوج کوین از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است. در حقیقت قبل از ایجاد دوج کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم (meme) یا همان طنز اینترنتی شناخته شده بود و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از این تصاویر استفاده می‌کردند.

بنابراین دوج کوین برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود و در حقیقت این ارز دیجیتال اکنون در دسته «میم‌ کوین‌ها» یا همان «سکه‌های طنزگونه» طبقه‌بندی می‌شود. از جلمه ارزهای دیجیتال دیگری که در این دسته قرار دارند می‌توان به ارز دیجیتال شیبا اینو اشاره کرد.

بنیانگذاران دوج کوین چه کسانی هستند؟

بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) دو بنیان‌گذار آمریکایی رمز ارز دوج کوین (DOGE) هستند. مارکوس در IBM کار می‌کرد و پالمر یک مهندس نرم‌افزار در Adobe بود. آنها در 6 دسامبر 2013 با یکدیگر ملاقات کردند تا روی یک ارز دیجیتال جدید مبتنی بر Bitcoin کار کنند. مارکوس و پالمر تغییراتی در کد بیت کوین ایجاد کردند که تنها چند ساعت زمان برد. همچنین، آنها برای اینکه این ارز دیجیتال جدید احساسی از خودمانی بودن به کاربران بدهد، عمداً از میم اینترنتی سگ شیبا اینو که سگی محبوب از نژاد ژاپنی است به عنوان نماد ارز دیجیتال dogecoin استفاده کردند. پالمر در سال 2015 پروژه ارز دیجیتال doge را ترک کرد اما مارکوس تا امروز نیز توسعه‌دهنده اصلی آن است.

 

ویژگیهای ارز دوج کوین چیست؟

اگر بخواهیم در محبوبیت جهانی دوج کوین برای پرطرفداربودنِ این میم کوین چند دلیل مهم ارائه کنیم، این دلایل عبارت‌اند از:

نام‌ و لوگوی بامزه: نام و لوگوی جالب دوج کوین توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند. در حقیقت خیلی از کارشناسان معتقدند طنز موجود در نام و لوگوی این ارز دیجیتال نیروی محرکی است که در نهایت باعث جذب هرچه بیشتر افراد به سمت این پروژه می‌شود و شاید به‌همین دلیل است که طرفداران این میم کوین به آن لقب «پول خودمانی» را داده‌اند.

عرضه در زمان مناسب: در اواخر سال ۲۰۱۳، درست زمانی که بحث بر سر ممنوعیت بیت کوین در چین داغ بود و قیمت بیت کوین پس از رکوردشکنی، در روند نزولی قرار داشت، دوج کوین در شبکه اجتماعی ردیت مطرح شد و افراد زیادی را برای سرمایه‌گذاری جذب خود کرد. در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳، در حالی که بیت کوین نصف ارزش خود را نسبت به اوج از دست داده بود، قیمت دوج کوین در یک روز ۴۵۰٪ رشد کرد.

کاربرد در خیریه و حمایت‌های مالی: اعضای جامعه دوج کوین بارها با جمع‌آوری کمک مالی برای اهداف خیریه و حمایتی، نام این پروژه را وارد رسانه‌های بزرگ کرده‌اند و همین موضوع به پایداری رشد محبوبیت این «پول خودمانی» کمک ویژه‌ای کرده است.

کاربرد در پرداخت‌های کوچک: اگرچه دوج کوین در سال ۲۰۲۱ اوج‌گیری کرد؛ اما همیشه از آن به‌عنوان یک روش پرداخت ارزان و سریع یاد شده است.

حمایت افراد مشهور جهان: یکی دیگر از عواملی که در سال‌های اخیر سهم داشت، فهرست درحال‌رشد سلبریتی‌های تأثیرگذار است که به‌طور مکرر حمایت خود را از این ارز دیجیتال در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند. کارول باسکین (Carole Baskin)، ستاره سریال «ببر پادشاه» در نتفلیکس، جین سیمونز (Gene Simmons)، خوانندهٔ اصلی گروه کیس، مارک کوبان، میلیاردر مشهور، کای گرین (Kai Greene)، بدن‌ساز حرفه‌ای پیشین و اسنوپ داگ و لیل یاچی (Lil Yachty)، رپر‌های آمریکایی، در این فهرست قرار دارند. قابل‌توجه‌ترین سلبریتی تأثیرگذار بر دوج کوین، کسی نیست جز مدیر‌عامل تسلا و ثروتمند‌ترین مرد جهان، ایلان ماسک.

بلاک چین در دوج کوین:

دوج کوین مانند بیت کوین از فناوری بلاک چین برای حفظ تمرکززدایی خود استفاده می‌کند.

بلاک چین به‌زبان ساده، یک دفترچه یادداشت دیجیتال (فرض کنید یک فایل متنی ورد) است که اطلاعات آن به‌طور غیرقابل‌تغییر بین همه توزیع می‌شود و بنابراین کسی نمی‌تواند صحت چیزی که روی بلاک چین ثبت‌ شده است را انکار کند، چون هرکس یک نسخه از آن را دارد.

اعضای شبکه دوج کوین که به آنها نود (Node) گفته می‌شود و شامل ماینرها می‌شود، تاریخچه‌ تراکنش‌ها را پیش خود نگه می‌دارند. زمانی که کسی بخواهد با نرم‌افزار کیف پول خود مقداری دوج کوین به دیگری بفرستد، با ارسال درخواست خود در قالب تراکنش نودها را با خبر می‌کند. نودها هم دفترچه‌های دیجیتالی‌شان را ورق می‌زنند و موجودی فرستنده را به دست می‌آورند تا از امکان‌پذیربودن انجام این تراکنش اطمینان حاصل کنند.

دفترچه دیجیتالی نودها از برگه‌هایی تشکیل شده است که در بلاک چین آنها را با نام «بلاک» (Block) می‌شناسیم و درون آن‌ها اطلاعات و داده‌ها قرار می‌گیرند. درصورتی‌که تراکنش با قوانین شبکه مغایرتی نداشته باشد، معتبر شناخته می‌شود و همانند خط تولید یک کارخانه، منتظر واردشدن به مرحله بعدی، یعنی فرایند تأیید تراکنش می‌شود.

 

 تعداد توکن در دوج کوین:

 در ابتدا مشخص شده بود که تعداد دوج‌های موجود به ۱۰۰ میلیارد واحد محدود شود؛ اما در سال ۲۰۱۴ که شهرت دوج کوین بیشتر شد، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند خاصیت ضدتورمی را از این ارز دیجیتال حذف کنند تا بتواند به‌عنوان روش پرداخت بهتر کاربرد داشته باشد. بنابراین برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون واحد از آن استخراج خواهد شد، استخراج واحدهای DOGE به‌طور نامحدود ادامه دارد.

البته واحدهای دوج کوینی که هر سال عرضه می‌شود، محدود است. پاداش بلاک این شبکه (پاداش ماینرها به ازای استخراج هر بلاک که به‌طور متوسط هر یک دقیقه ساخته می‌شوند) ۱۰,۰۰۰ واحد DOGE است و ثابت باقی خواهد ماند.

استخراج نامحدود دوج کوین و در نتیجه قیمت پایین آن باعث شده است که کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال بسیار پایین باشد. برای درک بهتر این موضوع، فرض کنید فردی می‌خواهد برای یک محتوای مفید در شبکه اجتماعی ردیت به فرد دیگری ۵ دلار هدیه بدهد. این فرد اگر بخواهد بیت کوین پرداخت کند، این مبلغ با قیمت ۱۰ هزار دلاری بیت کوین حدود ۰.۰۰۰۰۴ BTC خواهد بود. ارسال این مبلغ کم با توجه به کارمزدهای شبکه بیت کوین معقول نیست؛ اما درباره دوج کوین، ۵ دلار تعداد کمی DOGE است که ارسال آن کاملاً انجام‌شدنی است.

 

صرافی های قابل معامله دوجکوین کدامند:

بایننس-کوین بیس-کوکوین-کراکن-بیت فینیکس-جمینی-بیت رکس-پنکیک سواپ-بای بیت وغیره… نمونه صرافی هایی هستند که ارز دوج کوین را لیست دارن و معامله میکنند.

 

  

Related Posts

Leave a comment