ارز دیجیتال فایل کوین FIL coin

Filecoin-1

ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟

فایل کوین (Filecoin) یک سیستم پرداخت دیجیتال منبع باز، رمزنگاری عمومی و در نظر گرفته شده برای ذخیره‌سازی دیجیتال مشارکتی مبتنی بر بلاک‌چین و روش بازیابی داده است.

به جراَت می‌توان گفت بلاکچین فایل کوین یکی از کاربردی‌ترین، جسورانه‌ترین و پیچیده‌ترین بلاکچین‌های موجود در جهان است. این بلاکچین بر اساس ایده‌ای بسیار نوآورانه و با اهدافی بلند پروازانه خلق شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر تیم توسعه دهنده فایل کوین بتواند ایده‌های خود را عملی کند، انقلابی بزرگ در عرصه داده‌ها ایجاد خواهد کرد. پروژه فایل کوین به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا پرونده‌های مهم خود را با قیمت‌های رقابتی ذخیره کنند و هر موقع که خواستند آنها را بازیابی نمایند.

1-پروژه فایل کوین یک بلاکچین همتا به همتا است که برای ذخیره اطلاعات به دور از خطرات هک یا سانسور طراحی شده است.

2-شبکه فایل کوین به وسیله هیچ شرکتی کنترل نمی‌شود و نرخ قیمت فضای ذخیره‌سازی در این شبکه به صورت بازار آزاد و براساس توافق بین طرفین تعیین می‌شود.

3-به این ترتیب ماینرهای فایل کوین می‌توانند به خاطر حفظ و نگهداری اطلاعات مهم و باارزش به صورت امن، غیرقابل سانسور و هک ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) پاداش بگیرند.

فایل کوین چگونه عمل می‌کند؟

ارائه دهندگان بلاکچین فایل کوین در واقع ماینرها یا کامپیوترهایی هستند که می‌توانند به اینترنت وصل شوند و فضای دیسک اضافی برای ذخیره اطلاعات دارند. این ماینرها با مشارکت در زنجیره ذخیره‌سازی اطلاعات می‌توانند ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) پاداش بگیرند. از سوی دیگر ارائه دهندگان ذخیره‌سازی در شبکه فایل کوین نیازی به تبلیغ خود ندارند؛ زیرا بلاکچین فایل کوین به گونه‌ای طراحی شده است که با ایجاد فضای کاربری راحت و شفاف، اکوسیستم خلاقانه و غیرمتمرکز به بهترین شکل ارائه دهندگان را به مشتریان متصل می‌کند.

بلاکچین فایل کوین از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

بلاکچین فایل کوین در واقع مجموعه‌ای از گره‌های بازیابی، گره‌های ذخیره‌سازی و مشتری‌ها است. ارز دیجیتال FIL ارز واسطه‌ای است که این 3 گروه به وسیله آن با یکدیگر معامله می‌کنند.

گره‌های ذخیره‌سازی در واقع همان‌ ماینرهایی هستند که نسخه‌ای از اطلاعات کامل بلاکچین، تراکنش‌های بین کاربران و داده‌های مورد نظر مشتری را به شکلی که توافق شده است، ذخیره می‌کنند.

ماینرها بازیابی اطلاعات را استخراج و به مشتری تحویل می‌دهند. گاهی ماینرهای ذخیره‌سازی به عنوان ماینر بازیابی نیز در شبکه فایل کوین به فعالیت می‌پردازند.

ماینرها هزینه‌های خود را خارج از زنجیره بلاکچین دریافت می‌کنند. بنیانگذاران فایل کوین پیش‌بینی کردند که پرداخت هزینه‌ها داخل زنجیره فایل کوین می‌تواند باعث ایجاد گلوگاه‌های اعتبارسنجی پرداخت‌ها و کاهش سرعت شبکه شود؛ به همین دلیل تصمیم گرفتند کلیه پرداخت‌ها در خارج از شبکه بلاکچین انجام پذیرد و فقط در مواقعی که اختلاف پیش می‌آید از بلاکچین استفاده شود.

در مجموع حدود 2 میلیارد ارز دیجیتال  FIL در جهان وجود دارد که قرار است طی ۱۶ سال آینده به تدریج به منظور پاداش استخراج بلوک به بازار عرضه شوند. طبق سیاست پولی که موسسان فایل کوین در نظر گرفته‌اند مقرر شده است که حدود 70%  ارزهای دیجیتال موجود جهت پاداش به مرور در اختیار استخراج کنندگان قرار گیرد.

استخراج فایل کوین چگونه است؟

ماینرها برای اینکه بتوانند به استخراج ارز دیجیتال فایل کوین بپردازند ابتدا باید سهام اولیه‌ای به منظور وثیقه در اختیار شبکه فایل کوین قرار دهند. بلاکچین فایل کوین به گونه‌ای طراحی شده است که هر کسی که به اینترنت و یک هارد درایو یک ترابایتی با کیفیت دسترسی داشته باشد، می‌تواند به استخراج فایل کوین بپردازد؛ به این ترتیب برای شروع استخراج ارز دیجیتال فایل لازم نیست دستگاه‌های پیچیده خریداری نمایید؛ بلکه با حداقل امکانات می‌توان به استخراج فایل کوین پرداخت؛ به همین دلیل  افراد باید سهام اولیه (وثیقه) را در اختیار شبکه فایل کوین قرار دهند تا در صورتی که ماینر به تعهدات خود به درستی عمل نکند، بلاکچین بتواند با ضبط کردن سهام اولیه ماینر خاطی را جریمه نماید.

مزایای استفاده از فایل کوین چیست؟

فایل کوین به ماینرهای خود برای ذخیره هیچ چیز نیز پاداش می‌دهد! شاید به نظر عجیب باشد اما هدف از این کار این است که بلاکچین همواره مطمئن باشد که جای خالی برای ذخیره اطلاعات بیشتر دارد.

مشتریان در شبکه فایل کوین می‌توانند با توجه به نیازهای خود از بین ارائه دهندگان، ماینری را که هزینه و سرعت افزونگی متناسب با نیازشان دارد، انتخاب نمایند.

در پروژه فایل کوین بر خلاف سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز نیازی نیست که برای هر ارائه دهنده‌ای،  API متفاوتی اجرا شود.

بلاکچین فایل کوین ایده‌ای بسیار کاربردی دارد و کار با آن آسان است؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود جامعه مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.

کاربران این شبکه هوشمند نیازی نیست که برای جذب مشتری به تبلیغ ماینر خود در سطح شبکه بپردازند.

در بلاکچین فایل کوین مهم نیست که شما چه زمانی برای استخراج فایل کوین به شبکه بپیوندید. این سیستم بگونه‌ای طراحی شده است که همیشه تازه واردها نیز بتوانند از پاداش استخراج ارز دیجیتال فایل کوین بهره‌مند شوند.

مزایای فایل کوین

هزینه : با ایجاد یک بازار آزاد بزرگتر برای ذخیره سازی داده‌ها، هزینه‌ها کاهش می‌یابد

مقیاس‌ : گردآوری میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان یک شبکه ذخیره سازی عظیم ایجاد می‌کند

صرفه‌جویی : فایل کوین به جای ساخت رایانه‌های ذخیره سازی جدید، از منابع موجود استفاده می‌کند

امنیت : در حالی که Dropbox و iCloud هک شده‌اند، حمله به یک شبکه غیرمتمرکز سخت‌تر و هزینه‌بر است.

معایب ارز فایل کوین

اما این شبکه دارای یک مشکل اساسی است :

سرعت : به جای دسترسی به یک سرور، باید به چندین سرور دسترسی پیدا کند تا در صورت لزوم اسناد را با هم جمع کند. این امر به آنلاین بودن سرورها و سرعت اینترنت بستگی دارد.

معرفی سازنده ارز فایل کوین

برخلاف اکثر پروژه‌های بلاکچینی، فایل کوین توسط گروهی از متخصصین مستقل توسعه نیافته است. در عوض توسط یک شرکت آمریکایی به نام پروتکل لبز (Protocol Labs) راه‌اندازی شده است. پروتکل لبز در سال ۲۰۱۴ توسط خوان بنت (Juan Benet) تاسیس شد و پیش از آغاز پروژه فایل کوین بر ایجاد فناوری زیرساخت اینترنتی متمرکز بود. یکی از شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین اختراعات آن سیستم فایل بین سیاره‌ای یا IPFS است. خوان بنت فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است. او پیش از تاسیس پروتکل لبز، پروژه‌های Loki Studios و Athena را بنا نهاده است

پروتکل لبز به جز IPFS تیم مسئول پروژه هایی نظیر libp2p، IPLD، مالتی فرمتز (Multiformats) و کوین لیست (CoinList) است.

تیم توسعه‌دهنده پروژه فایل کوین

آلان راسیل (Alan Ransil) محقق سیستم‌های مهندسی در پروتکل لبز است

کریس بروکوم (Chris Brocoum) سرپرست امور مالی پروتکل لبز است.

مولی مکینلی (Molly Mackinlay) مدیر محصول پروتکل لبز است.

رمزارز FIL را از کدام صرافی‌ها بخریم؟

از بزرگترین بازارهای متمرکز برای خرید و فروش فایل کوین می‌توان به بایننس، گیت، کوین بیس، کوکوین، بیتفینکس، کراکن و جمینای اشاره کرد. صرافی‌های غیرمتمرکز برای خرید توکن FIL در بستر شبکه بایننس اسمارت چین هم صرافی پنکیک سواپ و ApeSwap هستند.

نحوه ذخیره سازی توکن FIL

در حال حاضر می‌توانید از کیف‌پول موبایل imToken و کیف پول تحت وب Filfox Wallet برای ذخیره رمزارز FIL استفاده کنید. از سایر کیف پول‌های سازگار با کوین فایل کوین باید به موارد زیر اشاره کرد:

1-فایل اسنپ متامسک (FilSnap MetaMask) – این سیستم در حال حاضر در مرحله بتا قرار دارد.

2-فایل ولت (FilWallet) – مناسب برای سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS.

3-فاکس ولت (FoxWallet) – کیف پول موبایلی

4-گلیف ول ولت (Glif web wallet) – قابل ادغام با کیف پول لجر

5-مث ولت (MathWallet) – کیف پول سازگار با موبایل و وب

6-تراست ولت (Trust wallet)

7-کیف پول سخت‌افزاری لجر

Related Posts

Leave a comment