ارز دیجیتال وی چین (VeChain) چیست؟

Vechain-VET-1-Year-Anniversairy-696x449

ارز دیجیتال وی چین 

وی چین (VeChain) یک مجموعه خدمات بلاک‌چینی بوده و از نخستین بلاک‌چینی‌هایی است که به طور انحصاری برای تأمین نیاز کاربران ایجاد شده است. هدف اصلی این اکوسیستم تجاری توزیع‌شده، ایجاد سهولت در فرآیندهای کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان بوده است.

انعطاف‌پذیری این پلتفرم کاربران را قادر ساخته تا یک محصول را از کارخانه تا مصرف‌کننده نهایی، صرف‌نظر از اینکه محصول یک لباس برند باشد یا نوشیدنی یا دارو، پیگیری کنند.

شرکت وی چین با برخورداری از قدرت زنجیره عمومی خود یعنی وی چین تور (VeChainThor)، مدیریت زنجیره تامین، مبارزه با جعل و تقلب و همچنین تشویق به کاهش تولید کربن را بر بستر بلاک‌چین امکانپذیر ساخته است.

یکی دیگر از کاربردهای توکن وتور (VTHO) پرداخت هزینه‌های تراکنش در این پلتفرم است و عملکردی مشابه گس اتریوم (gas fee) دارد. رمز ارز اصلی این شبکه وت (VET) نام دارد که به‌عنوان توکن پرداختی یا پول در قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیم وی‌چین را چه کسانی تشکیل می دهند؟

مدیر ارشد اطلاعات تیم وی‌چین فردی به اسم سانی لوو (Sunny Lu) است که شغل اصلی او مدیریت فناوری اطلاعات یا همان آی‌تی و پروژه‌های سیستم اطلاعاتی برای برندهای لوکس است. از مهم‌ترین سمت‌هایی که او در آن مشغول به فعالیت بوده به مدیریت ارشد اطلاعات شرکت لویی ویتون در چین می‌توان اشاره کرد.

از دیگر اعضای تیم مدیریت وی‌چین، جی ژانگ (Jay Zhang)، مدیر ارشد مالی این تیم است که دارای ۱۷ سال تجربه در زمینه اطمینان‌بخشی فناوری اطلاعات است. بو شین (Bo Shen) نیز در سمت مشاور این تیم مشغول به فعالیت بوده که مؤسس شرکت فنبوشی کپیتال (Fenbushi Capital) است.

مشارکت های تیم وی چین

تیم توسعه‌دهنده وی چین به‌دنبال آغاز مشارکت با شرکت‌های بزرگی همچون پرایس واتر هاوس کوپرز PwC و DNV GL است. با همکاری دوجانبه با شرکت چندملیلتی حرفه‌ای خدمات PwC، امکان دسترسی به شبکه گسترده مشتریان این شرکت در سراسر جهان فراهم می‌شود. شرکت ۲۰ میلیاردی DNV GL ارائه‌دهنده خدمات به شرکت‌های برق، نفت و گاز، شرکت‌های دریایی و شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر است. نقش این شرکت در همکاری با تیم وی چین، ایجاد افق‌های جدید برای پلتفرم وی چین نسبت به میزان زیادی از مشتریان بالقوه است.

مشارکت های تیم وی چین

تیم توسعه‌دهنده وی چین به‌دنبال آغاز مشارکت با شرکت‌های بزرگی همچون پرایس واتر هاوس کوپرز PwC و DNV GL است. با همکاری دوجانبه با شرکت چندملیلتی حرفه‌ای خدمات PwC، امکان دسترسی به شبکه گسترده مشتریان این شرکت در سراسر جهان فراهم می‌شود. شرکت ۲۰ میلیاردی DNV GL ارائه‌دهنده خدمات به شرکت‌های برق، نفت و گاز، شرکت‌های دریایی و شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر است. نقش این شرکت در همکاری با تیم وی چین، ایجاد افق‌های جدید برای پلتفرم وی چین نسبت به میزان زیادی از مشتریان بالقوه است.

رقبای وی چین

اگر بخواهیم به مقایسه پروژه وی چین با سایر پروژه‌های مشابه از منظر زنجیره تامین بپردازیم، پلتفرم‌های والتون‌چین (Waltonchain) و مُدوم (Modum) مثل پلتفرم وی چین مجهز به فناوری بلاک‌چین است. اگرچه با در نظرگرفتن این واقعیت که هر سه پروژه روی حوزه‌های کسب و کار مختلفی تمرکز دارند همین مسئله احتمال رقابت آنها با یکدیگر را کم می‌کند.

تمایل به سرمایه‌گذاری در پلتفرم نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و علاقه به این حوزه در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با رقبای موجود در آن زمان مانند اتریوم (Ether)، کاردانو (Ada)، ایاس (EOS) و نئو (NEO) که همه با افزایش قیمت مواجه بودند بیشتر شد.

نحوه کار وی چین

-1وی چین در ابتدا تحت عنوان یک شرکت زنجیره تأمین بلاک‌چینی آغاز به کار کرد اما از همان موقع به یک پلتفرم اپلیکیشن کامل تبدیل شد.

-2مانند بسیاری از پلتفرم‌های بلاک‌چین، شبکه بلاک‌چین وی چین به صورت بیزینس محور پایدار و مقیاس‌پذیر کار می‌کند. در این اکوسیستم مثل سایر دفتر کل‌های توزیع شده‌ (DLT)، تاریخچه کلیه تراکنش‌های صورت‌گرفته، امکانپذیر است.

-3کسب و کارهایی که می‌خواهند اپلیکیشن غیرمتمرکز مختص به خود را بر روی بلاک‌چین وی چین تور ایجاد و مستقر کنند این امکان برای آنها فراهم شده  است.

-4در بلاک‌چین وی چین تور از ساز و کار اجماع اثبات اعتبار (PoA) استفاده شده است. به این معنی که قدرت به تعداد خاصی از گره‌ها یا نودهای شبکه بلاک‌چین وی‌چین تور محول شده تا تاییدکننده تراکنش‌ها باشند. در واقع مستر نودهای شبکه که با ذخیره و نگهداری حداقل ۲۵ میلیون واحد VET به این رتبه رسیده‌اند، تایید بلاک‌های حاوی اطلاعات تراکنش‌ها را بر عهده دارند.

-5طبق توضیحاتی که در نسحه دوم وایت‌پیپر (Whitepaper) وی چین آمده، به طور میانگین در هر ۱۰ ثانیه یک بلاک در زنجیره وی‌چین تور ایجاد می‌شود. در الگوریتم اجماع این بلاک‌چین، یافتن هش تراکنش امری رقابتی محسوب نمی‌شود، بلکه هربار به صورت رندوم به هر یک از این مستر نودها این فرصت داده می‌شود.

-6سی30 درصد از کل VTHO استفاده‌شده برای انجام تراکنش‌های موجود در آن بلاک، به ماینر تعلق گرفته و مابقی ۷۰ درصد آن سوزانده می‌شود.

اعتماد در زنجیره تامین

رهگیری کالا از زمان تولید تا مصرف در بلاک چین وی چین با استفاده از ترکیبی از فناوری بلاک‌چین و تراشه هوشمندی که ساخته‌ خود این شبکه است انجام می‌شود. تراشه هوشمند وی چین را می‌توان در تکنولوژی‌های متنوعی همچون اینترنت اشیا (IoT) از قبیل تراشه‌های ان‌اف‌سی (NFC)، ردیاب‌های آر‌اف‌آی‌دی (RFID)، یا کیو‌آر کدها (QR) به کار گرفت.

این فناوری هرچند در ظاهر ممکن است خیلی جالب‌توجه و کاربردی به نظر نرسد اما نقش قابل‌توجهی در تضمین کیفیت محصولات صنایع مختلف دارد.

با استفاده از تراشه هوشمند روی کالاها و اسکن آن کاربران براحتی می‌توانند از کیفیت آن کالا اطمینان حاصل کنند و این بدان معناست که با این بلاک‌چین نیاز به اعتماد از بین خواهد رفت. به‌این‌ترتیب با در نظر‌گرفتن این واقعیت که بلاک‌چین دارای سیستم ثبت اطلاعات غیرقابل تغییر است کاربران از دریافت اطلاعات دقیق و درست اطمینان دارند.

لجستیک و زنجیره تامین

وی چین نه تنها از از تقلب جلوگیری به‌عمل آورده بلکه سبب بهبود سیستم‌های لجستیک از طریق ردیابی ساده‌شده محصولات نیز می‌شود. از آنجا که مدیریت کالا کاری پیچیده و زمانبر است زیر اغلب شامل چندین سیستم جداگانه می‌شود به همین دلیل، ردیابی محصولات در زنجیره تأمین می‌تواند دردسرهای زیادی را با خود به همراه داشته باشد. خصوصا زمانی که داده‌ها باید به‌صورت دستی وارد شده و یا زمانی که داده‌ها بین فرآیندها تغییر می‌کنند.

این در حالی است که با استفاده از بلاک‌چین وی چین شما تنها نیاز به اسکن کالا از طریق تراشه هوشمند آن دارید تا تمامی داده‌ها و اطلاعات مربوط به آن کالا به شما نمایش داده شود. از این طریق شما همیشه و در هر زمان به اطلاعات و گزارش دقیق کالای موردنظر خود دسترسی خواهید داشت.

در صنایعی همچون صنعت غذایی و صنعت کشاورزی که تغییرات دما می‌تواند آسیب زیادی به کل محصولات در یک مجموعه وارد کند، وی چین با ادغام با دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT)، کمک شایانی را به بهبود و کنترل کیفیت خواهد کرد.

توکن های وی چین

شرکت وی چین در فوریه ۲۰۱۸ به وی چین تور تغییر نام پیدا کرد. تغییری که سبب انتقال کاربری این شرکت از زنجیره تأمین به راه‌حل مرسوم اپلیکیشن غیرمتمرکز تجاری همانند اتریوم شد. در پلتفرم جدید وی چین از دو توکن متفاوت استفاده می‌شود:

توکن وی چین (VET)

توکن وی چین تور (VTHO)

توکن وی چین (VET)

کاربرد اصلی این توکن در انجام تراکنش‌های مالی روی بلاک‌چین وی‌چین تور و معاملات بازار ارزهای دیجیتال است.

در واقع پیش از اینکه شبکه اصلی وی چین شروع به فعالیت کند، توکن‌های این شبکه توکن VEN (توکن جایگزین (ERC20) بود. بعد از آن و زمانی که وی چین از شبکه اتریوم به بلاک‌چین خود انتقال یافت، توکن VET با ضریب ۱:۱۰۰ جایگزین توکن VEN شد (به این معنا که هر صد توکن VEN معادل یک توکن VET شد).

کسب و کارها از این توکن به‌عنوان پول پرداختی هوشمند استفاده کرده تا بتوانند فعالیت‌های تجاری خود را روی بلاک‌چین اجرا کنند. به این ترتیب هرچقدر توکن‌های VET مربوط به یک شرکت بیشتر باشد اولویت بالاتری در بلاک‌چین خواهد داشت.

توکن وی چین تور (VTHO)

کاربرد توکن وی چین تور که به «توکن انرژی» هم معروف است، در انجام تراکنش‌ها روی بلاک‌چین «وی‌چین تور» است. دارندگان توکن VET قادر هستند توکن VTHO را ایجاد کرده و از آن روی بلاک‌چین «وی‌چین تور» برای انجام قراردادهای هوشمند و اجرای برنامه‌های کاربردی در بلاک‌چین استفاده کنند.

اثبات اعتبار (PoA)

هدف تیم وی چین اجرای یک سیستم به طور کل متمرکز نیست بلکه شبکه وی چین بر اساس یک مدل اجماع اثبات اعتبار (Proof of Authority) یا همان (PoA) کار می‌کند که در آن اعتبار هر نود برای شرکت در فرایند احراز هویت بلاک‌چین، نیاز به تایید دارد. بعد از اینکه اعتبار نودها تایید شد، به استخری از نودهای مجاز پیوسته و تمام این نودها شانس یکسانی برای انتشار بلاک‌های جدید و دریافت پاداش دارند. در این سیستم نودهای غنی مزیت و برتری نسبت سایر نودها نداشته و نیازی به رقابت نودها با یکدیگر و صرف مقدار انرژی زیاد نیز وجود ندارد. شبکه وی چین برای حفظ پایداری خود به نودها وابسته است. به منظور حفظ پایداری شبکه، این نودها توکن VeThor را همانند یک پاداش دریافت می‌کنند.

مقرون به صرفه بودن مصرف پهنای باند در سیستم PoA و افزایش توان عملیاتی شبکه از دیگر ویژگی‌های آن است. به طور خلاصه این به معنای افزایش تعداد تراکنش‌های قابل اجرا در هر ثانیه و افزایش مقیاس‌‌پذیری شبکه است.

مدل حاکمیت (Governance Model)

با توزیع توکن‌هایVET، اجماع مشخص شده و مدل حاکمیت (Governance Model) وی‌چین از این طریق هدایت می‌شود. دارندگان توکن وی‌چین می‌توانند به طور مستقیم بر آینده این شبکه تاثیرگذار باشند. به‌این‌ترتیب که این افراد و صاحبان توکن‌ها به هیئت‌مدیره کمیته نظارتی وی‌چین رای داده و این کمیته به اتخاذ تصمیمات مربوط به تکنولوژی، نحوه عملکرد و حتی روابط عمومی میان ابعاد دیگر می‌پردازند.

امنیت وی چین

همانطور که بالاتر اشاره شد کاربرد توکن‌های وی چین که با نماد اختصاری VET نمایش داده می شود در تبادل و انتقال ارزش بوده و همانند یک سوخت برای اجرایی کردن قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دلایل اصلی امنیت شبکه وی چین هم به همین توکن‌ها برمی‌گردد. توکن‌های VET به نودها یا همان گره‌هایی در شبکه وی چین منتقل شده و این عملکرد به بهبود اکوسیستم و افزایش امنیت آن کمک بسزایی می‌کند.

استخراج وی چین

بر خلاف بسیاری از توکن‌ها که قابلیت استخراج یا ماینینگ دارند این توکن را با وجود اینکه بر بستر شبکه اتریوم کار می‌کند نمی‌توان استخراج کرد و همین موضوع نشان‌دهنده قدرت بالای شبکه وی چین است.

توکن وی چین را چگونه خریداری کنیم؟

همانطور که می دانید برای اینکه بتوانید به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید نیاز به افتتاح حساب کاربری در یکی از صرافی‌های داخلی و یا خارجی دارید. توکن وی چین هم اکنون در بیش از ۵۰ صرافی ارز دیجیتال به علاوه جفت‌های رمزارزی معامله می‌شود.

اگرچه این رمز ارز از حجم معامله روزانه بالایی برخوردار است اما عده زیادی از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ذخیره و نگهداری طولانی‌مدت آن هستند. از نمونه صرافی‌های معتبر خارجی برای خرید و فروش و مبادله این رمز ارز به صرافی‌هایی چون بایننس (Binance)، بیتفینکس (Bitfinex)، گیت (Gate)، آپ بیت (Upbit)، هوبی گلوبال (Houbi Global) و اف‌تی‌ایکس (FTX) می‌توان اشاره کرد.

نحوه ذخیره سازی توکن وی چین و انواع کیف پول آن

کیف پول‌هایی که می‌توانید برای نگهداری توکن‌های VET خود از آن استفاده کنید کیف پول رسمی این توکن با نام کیف پول وی چین تور (VeChainThor) است که با انتقال توکن‌های خود به آن، پاداش وتور (VTHOR) را هم می‌توانید دریافت کنید.

از کیف پول‌های سخت افزاری که امکان ذخیره‌سازی ارز دیجیتال وی چین را برای کاربران میسر می‌سازد می توان به کیف پول لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) اشاره کرد .کیف پول تراست (Trust) برای سیستم عامل‌های اندروید و آیفون (iOS)‌ اشاره کرد.

آینده ارز دیجیتال وی چین

پروژه وی چین یکی از نوآورانه‌ترین پروژه‌ها در زنجیره تامین محسوب می‌شود. حتی با همکاری و مشارکت‌های بزرگ و مطرح این تیم با شرکت‌هایی مثل PwC می‌توان به آینده آن و ارتقا میزان کاربران و پیشرفت هرچه بیشتر این پروژه امید بیشتر داشت.

با توجه به این موضوع که پلتفرم وی چین در حال حرکت به سمت نرم‌افزارهای غیرمتمرکز است و به‌رغم انتقادات فراوان به این مسئله، مبتنی بودن آن بر فناوری بلاک‌چین که خود موجب کاهش چالش‌های کسب و کارها و برطرف‌کردن نیازها می‌شود خبر از آینده روشن و پیشرفت این پروژه می‌دهد.

این تا جایی است که جایگاه مهم و قابل توجهی برای ارز دیجیتال وی چین تا نزدیک به ۵ سال آینده برای آن پیش‌بینی شده است و اگر پلتفرم وی چین با سرعت فعلی به پیشرفت خود ادامه دهد، تعجبی ندارد که VET، یکی از برترین‌های پنج تا ده سال آینده باشد.

وی چین با موفقیت بلاکچین را با فرآیندهای کسب و کار فعلی یکپارچه می‌سازد. به این ترتیب آنها را بهینه کرده و منابع جدیدی را آزاد می‌کند.

Related Posts

Leave a comment