(استکس stacks) چیست ؟

photo_2023-05-04_13-53-31

رمز ارز استکس برای آسان کردن نحوه کارکرد قرارداد های هوشمند و برنامه های غیر متمرکز (dapp) و افزیش مقیاس پذیری انجام تراکنش ها با سرعت و دقت بالا تر که بر روی بلاکچین بین کوین برای بالا بردن سطح امنیتی رمز ارز استکس از آن استفاده شده است. به همین منظور از ارتباط stacks و bitcoin شما میتوانید تراکنش هایتان را در شبکه stacks انجام دهید ولی آنرا روی بیت کوین ثبت نمایید.یعنی اینکه با استفاده از dapp ها نیز شما میتوانید قرار داد هوشمندی روی شبکه (bitcoin) تنظیم کنید به خاطرهمین مشکل مقیاس پذیری تاحدودی بهبود یافته

تاریخچه ارز استکس ؟

این پروژه اول با نام blockstacks شروع به کارکرد اما بعدا در اواخر سال 2020 نام خود را به stacks تغییر داد این کار رابا این هدف را برای اینکه این پروژه open source و متن باز را از شرکت مادر که در آن است جدا کند و ثبت برند برای این شرکت انجام دهد. این پروژه برای اینکه تراکنش با سطح بالاتری از امنیت اجرا شود از زبان برنامه نویسی clarity استفاده کنند stacks  این زبان برنامه نویسی را برای بهبود کارکرد اسمارت کانترکت ها به کار برده که متشکل از کدهای قابل پیش بینی برای اجرای قرار داد های هوشمند استفاده میشود.

شرکت stacks اولین شرکتی بود که به صورت رسمی توانست مجوز فروش کوین های خود را از بورس و اوراق بهادر ایالات متحده آمریکا دریافت کند و 28 میلیون دلار از کوین های خود را به فروش برساند.

نگاهی برر سرگذشت ارز استکس

ارز استکس در تاریخ 2/11/2019 با قیمت 0.19 قیمت گذاری و فعالیت خود را آغاز کرد و نهایتا در تاریخ 2/12/2021 به نهایت قیمتش یعنی 2.9 رسید و نهایت حجم تراکنش آن به 771 میلیون دلار رسید.

دامنه های فعالیت ارز استکس

NFT COLLECTIBLES

DEFI

SMART CONTRACT

METAVERSE

BTC ECOSISTEM

هدف از ساخت بلاکچین استکس چیست ؟

استکس یک شبکه بلاکچینی که برای اضافه شدن smart contract ها و Dapp ها به شبکه بیت کوین طراحی شده است جالب است بدانید که برنامه های غیر متمرکز ساخته شده برروی بلاکچین برروی شبکه بلاکچین stacks  open source  یا متن باز هستند یعنی اینکه توسعه دهندگان میتوانند برنامه های دیگر را بروزرسانی و آپدیت کنند و به روند پیشرفت آن کمک و آنرا رو به رشد و بهبود بخشند از آنجا که استکس از بیتکوین به عنوان لایه بیس و پایه استفاده میکند این بدان معنا است که تمامی تراکنش ها برروی ایمن ترین و بهترین و پرکاربرد ترین بلاکچین حاضر اتفاق میوفتد و کاربران با خیال راحت میتوانند از این بلاکچین استفاده کنند.

کارکرد شبکه استکس چگونه است؟

استکس برای امنیت بلاکچین خود از سیستم اثبات انتقال(proof of transfer)

استفاده میکند این سیستم برای انجام فعالیت های مختلف در شبکه است و امنیت بسیار بالایی را برای کاربران خود رقم میزند.

کارکرد ماینرها در stacks

با ساخت هر کوین جدید در شبکه بیت کوین یک کوین جدید در شبکه استکس ساخته میشود . ماینر ها استکس وبیت کوین را به صورت همزمان استخراج میکنند وبا فرستادن BTC در شبکه بیت کوین به ماینر هایی که تعداد بیشتری از حجم بیت کوین را که استخراج کرده باشد برای ساخت استکس انتخاب میکنند وتوسط ان ساخته میشود .

ماینر ها در این شبکه پاداش خود را هم از شبکه هم به صورت کارمزد دریافت میکنند .

     . 1000 کوین STX به ازای هر بلاک در 4 سال اول

     . 500   کوین STX به ازای هر بلاک در 4 سال دوم

     . 250   کوین STX به ازای هر بلاک در 4 سال سوم

     . 125   کوین STX به ازای هر بلاک بعد از اتمام دوره

سوم و این 125 کوین پاداش برای همیشه در این شبکه ثابت خواهد ماند .

استیکینگ در شبکه استکس چگونه میباشد ؟

به سرمایه گزاران درشبکه stack استیک کنندگان ارز STX هستند آن ها نیز میتوانند با سرمایه گذاری در ارز  STXبه صورت سالانه از صرافی های پشتیبان سود  دریافت کنند .

صرافی های پشتیبان ارز استکس

BINANCE

COINBASE

KUCOIN

KRAKEN

OKX

GATE.IO

BYBIT

COINLIST PRO

BITGET

BINANCE TR

CRYPTO.COM EXCHANGE

BITVAVO

MEXC

BKEX

COIN EX

WAZIRX

BTC TURK PRO

LBANK

UPBIT و غیره

Related Posts

Leave a comment