بازار فارکس (FOREX) چیست؟

Negar_۲۰۲۳۰۵۳۱_۱۳۵۲۴۸

لغت فارکس مخفف ترکیب Foreign Exchangeیعنی تبادل ارز خارجی هست. یعنی   تو این بازار یه ارز به ارزی دیگه تبدیل میشه. به عبارتی فارکس، بازاری غیر متمرکز و جهانی هست که در اون تمامی ارزهای جهان مورد معامله قرار میگیرن. معامله‌گران هم از معامله این ارزها در مقابل همدیگه و تغییرات قیمت اونها، کسب سود میکنن.تو این مقاله با ارز دشت همراه باشین تا با بازار فارکس بیشتر آشنا بشیم.

فارکس چیست؟

فارکس به عنوان بزرگ‌ترین بازار جهان با حجم معاملات خیلی بالا، به فرصتی برای کسب سود با هر مقدار سرمایه تبدیل شده.

فارکس را میشه بزرگترین بازار مالی جهان دونست که ارزش معاملات روزانه اون به طور میانگین به 5 تریلیون دلار میرسه. فارکس بازاری بدون مکان فیزیکی مرکزی بوده و تمامی معاملات در اون به صورت الکترونیکی انجام میشه. در واقع فعالان این بازار در سراسر دنیا تنها به وسیله کامپیوتر معامله میکنن و هیچ بازار متمرکزی در کار نیست.

تاریخچه پیدایش بازار فارکس

بازار جهانی ارز از سال ۱۹۷۱ به صورت منسجم یافته شکل گرفت و از سال ۱۹۹۸ با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روند رشد و توسعه اون شروع شد. دو رویداد بزرگ تاریخی نقش مهمی تو شکل گرفتن و گسترش بازار فارکس داشتن؛ استاندارد طلا و سیستم برتون وودز. داد ‌و ‌ستد تو این بازار، به معنی تبدیل یه ارز به ارزی دیگه با نرخی مشخص هست.

فعالان اصلی بازار فارکس چه کسانی هستن؟

بانک‌های مرکزی، موسسات مالی بزرگ، بانک‌های تجاری، شرکت‌های سرمایه گذاری، صرافی‌ها و سفته بازان حقیقی.

ساعت کاری بازار فارکس چگونه است؟

بازار فارکس طبق تقویم کاری بین المللی، روزهای یکشنبه تا جمعه بصورت ۲۴ ساعت کار فارکس هست.بر اساس مراکز عمده معاملات ارزی و مناطق زمانی مختلف،تو این بازار ۵ جلسه (session) معاملاتی اصلی وجود داره که به ترتیب جلسات سیدنی، ژاپن، فرانکفورت، لندن و نیویورک هستن.

هر کدوم از این جلسه ها معاملاتی بطور متوسط ۹ ساعت زمان داشته و معمولاً عمده فعالیت معامله گران شرق آسیا و اورانوسیه تو بازار ژاپن، اروپایی‌ها در بازارهای لندن و فرانکفورت و آمریکایی‌ها در بازار نیویورک هست.

البته معاملات در هر ساعت از شبانه روز تو این بازار هیچگونه محدودیتی نداره و هر کس از هر نقطه‌ای از جهان میتونه تو جلسه معاملاتی مد نظر خودش معاملاتش رو انجام بده.

انواع بازارها در فارکس

۱ _بازار اوراق قرضه (Bond Market)

نوعی از بازارهای مالی هست که اونجا سرمایه‌گذارها اوراقی را از دولت‌ها یا شرکت‌ها خریداری میکنن و بعد از گذشت مدت‌زمانی خاص میتونن اونا رو با سود مشخصی به فروش برسونن. مثلا؛ سرمایه‌گذاران مبلغی رو به شرکت‌ها وام میدن و اونا بعد از مدتی مبلغ وام رو همراه با سود به صاحبش برمیگردنن.

۲ _بازار کامودیتی (Commodity Market)

تو این بازار کالاهای خاصی مثل نفت، طلا، نقره، گندم، ذرت و… در قبال پول معامله میشن. این بازار قدمت زیادی داره و مردم از قدیم کالاهای خودشون رو به این شکل معامله میکردن.

۳ _بازار ارزهای دیجیتال (Crypto Market)

بازار ارزهای دیجیتال بااینکه ازنظر قدمت، سابقه کمتری نسبت به بقیه بازارهای مالی دارن اما روزبه‌روز به محبوبیتشون اضافه میشه. سکه‌های دیجیتال (Coins) تو این بازارها ماهیت فیزیکی ندارن اما در انواع کیف‌های دیجیتال و در بستری از بلاک چین (Blockchain) تولید و ذخیره میشن. «بیت کوین» (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال هستن.

مفهوم بروکر (Broker) در بازار فارکس چیست؟

بروکر تو بازار بورس فارکس نقش کارگزار رو داره و شرکتی هست که نقش میانجی بین شما و بازار را ایفا میکنه و شما میتونین از طریق بروکر تو بازار بورس فارکس معامله انجام بدین. برای شرکت تو بازار فارکس انتخاب بروکر فارکس قرم مهمیه.

انواع بروکر در فارکس

۱  بازار ساز MM (Market Maker)

این شرکت‌ها به هسته مرکزی معاملات متصل نیستن و قیمت‌های خرید و فروش بر اساس حاشیه بازار و توسط خود کارگزار تعیین میشه. تو اینجور حساب‌ها مقدار کارمزد ثابت بوده و طرف معامله شما، کارگزارتون هست، به یعنی شما به قیمت‌های واقعی بازار دسترسی ندارین. بطور کلی این شرکت‌ها اعتبار چندانی ندارن.

۲  بازار اصلی NDD (No Dealing Desk

تو این مدل حساب معاملاتی شما به سیستم جهانی عرضه و تقاضا متصل میشه که معمولاً کارمزدها ثابت نیستن. اینجور حساب‌ها خودشون به دو دسته STP و ECN قسمت میشن.

۳  پردازش مستقیم سفارشات STP (Straight Through Processing)

یعنی سفارشات خرید و فروش مشتریها، دقیقاً بر اساس جزئیات درج شده و بدون هیچ گونه تلف شدن وقت به سیستم مرکزی ارسال و بر اساس قیمت‌های بازار جهانی اجرا میشه.

۴  پردازش مستقیم بهینه سفارشات ECN (Electronic Communications Network)

کارگزار تمام پیشنهادهای معاملاتی را طبق روال STP دریافت میکنه؛ اما تفاوتش اینه که بهترین قیمت اعمال سفارش رو بر اساس تقاضای موجود تو بازار، به مشتری پیشنهاد میکنه. تو این حالت کارمزد ثابت نیست و شما به عمق معاملات بازار جهانی دسترسی دارین.معمولاً معتبرترین شرکت‌های کارگزاری که مورد تایید بهترین و بزرگترین نهادهای نظارتی هستن، تو این دسته قرار دارن؛ که متأسفانه خیلی از اونا به مردم کشورهای تحت تحریم ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، خدمات مالی ارائه نمیکنن.

چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنیم؟

معاملاتی که تو بازار فارکس انجام میشه بصورت جفت ارز هست. یعنی وقتیکه ارزی تو بازار فارکس خریداری میکنین، همزمان ارز دیگه ایی رو میفروشین.یعنی معامله گران تو فارکس دائماً در حال آربیتراژ هستن و سرمایه اونها در گردش هست.

گروه های مختلفی از سرمایه گذاران تو بازار فارکس وجود دارن که به اونا بازیگران بازار فارکس هم میگن این سرمایه گذاران از همه اقشار تو کشورهای مختلف، از سرمایه گذاران فردی و خرد گرفته تا سرمایه گذاران بزرگ و حتی بانک های مرکزی جهان تو این بازار بزرگ دور هم جمع شدن. این سرمایه گذاران با انگیزه های مختلفی تو این بازار معامله میکنن ولی در آخر همگی به دنبال کسب سود از بازار فارکس هستن.

 

جفت ارزها در بازار فارکس چگونه قیمت گذاری می شوند؟

ارزهای خارجی تو بازار فارکس در مقابل همدیگه معامله میشن که به هر کدوم از اوناجفت ارز میگن. مثلا پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا، به اختصار  (GBP / USD)گفته میشه  نرخ جفت ارزها در مقابل همدیگه ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی و سیاسی هر کشوری داره تو بازار فارکس، مثل بقیه بازارهای مالی، از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی برای بررسی حرکت قیمت جفت ارزهای مختلف استفاده میشه.

برای تجزیه و تحلیل یه جفت ارز نسبت به جفت ارز دیگه، باید بتونیم درک روشنی از وضعیت سیاسی، اقتصادی و همچنین اخبار مهم تو اون کشورها که عموما تخصصی هستن داشته باشیم.

انواع جفت ارزها در بازار فارکس

۱_ جفت ارزهای اصلی (Majors)

بیش از ۷۰ % معاملات بازار مربوط به این جفت ارزهاست. بیشتر مواقع کم نوسان، دارای رفتار منطقی، کارمزدهای کم و قدرت نقد شوندگی بالا هستن. ارزهای موجود تو این رده، مربوط به اقتصادهای پیشرو و قدرتمند دنیا هست.

۲_ جفت ارزهای فرعی یا کراس (Minors)

جفت ارزهای فاقد دلار را کراس یا فرعی میگن از لحاظ ارزش معاملات و محبوبیت نسبت به نمادهای اصلی، تو رده پایین تری قرار داره و معمولاً مقدار کارمزدها هم بالاتره. ثبات قیمتی این جفت ارزها کمتر هست و نقد شوندگی اونا تقریباً شبیه دسته اوله

۳_  جفت ارزهای ناشناس یا اگزوتیک‌ها (Exotic)

جفت ارزهایی که شامل یه ارز اصلی به همراه ارز یکی از اقتصاد‌های نوظهور باشن، اگزوتیک اسم دارن. این نمادها کمترین میزان معاملات فارکس را به خودش اختصاص میده. در کنار کارمزدهای خیلی بالا، نوسانات قیمتی زیاد و نامعقول اونا باعث شده محبوبیت چندانی بین معامله گرها نداشته باشن.

 

عوامل موثر بر فارکس چیست ؟

نرخ بهره

نرخ های تورم

اخبار سیاسی و اقتصادی

بلایای طبیعی

تولید ناخالص داخلی (GDP)

عرضه و تقاضا

مزایای بازار فارکس چیست؟

۱ _بازار فارکس 24 ساعت شبانه روز و 5 روز هفته بازه.

۲ _این نقدینگی ترین بازار تو جهان هست.

۳_ هزینه کارگزاری در مقایسه با کارمزد بقیه بازارها پایینه.

۴_ شما میتونین از هر جایی تجارت کنین، فقط به یه کامپیوتر و اتصال به اینترنت نیاز دارین.

اهرم در فارکس چیست ؟

اهرم به شما امکان داد و ستد و توانایی کنترل مقدار خیلی زیاد از سرمایه سپرده شده خودتون و استفاده از موقعیت های تجاری رو میده. معاملات اهرمی به معاملات مارجین هم معروفه. میشه با همکاری شرکت های بازرگانی واسط یه حساب کوچیک باز کنین و بعد برای افتتاح معاملات بزرگ وجه از کارگزار قرض بگیرین. این به معامله گران اجازه میده تا مقدار سود به دست اومده را افزایش بده. با این حال این هم ضررهای احتمالی را افزایش میده

حداقل سرمایه برای ورود به فارکس چقدر هست؟

 حداقل سرمایه برای ورود به بازار فارکس که باید در نظر گرفت .در حدود ۱۰۰ دلار (و یا حتی کمتر از اون) وارد این بازار شده و کسب سود کنین.

البته بعضی از بروکرها، مبلغی رو به‌عنوان حداقل میزان سرمایه جهت افتتاح حساب مشخص میکنن که در اون صورت باید حداقل به میزان مبلغ مشخص‌شده، واریز وجه داشته باشین و حساب معاملاتی خودتون رو شارژ کنین.

نهادهای نظارتی و رگولاتورها

رگولاتورها به عنوان سازمان‌های نظارت ‌کننده روی فعالیت‌های مالی بازار فارکس مثل خرید و فروش و سرمایه گذاری کار میکنن. مثل هر پلتفرم مالی دیگه فارکس هم برای جلوگیری از هرگونه تخلف و تقلب به وسیله کارگزاران به وجود اومده.

رگولاتورها یا ناظران  بازار فارکس در حقیقت به وسیله نهادهای نظارتی دستگاه اقتصادی کشورهای مبدأ مدیریت میشن. پس یه نهاد نظارتی کلی برای همه ارزها و کشورها وجود نداره بلکه هر کدوم رگولاتور جداگانه دارن.

مهمترین و پر نفوذ‌ترین نهاد های نظارتی موجود در بازار بورس فارکس کدامند؟

۱_NFA _ آمریکا

۲_FCA _ انگلستان

۳_BaFin _ آلمان

۴_Finma _ سوئیس

۵_ASIC _ استرالیا

۶_FMA _ نیوزیلند

۷_Cysec _ قبرس

۸_Mifid _ اتحادیه اروپا

سخن آخر

فارکس بازاری پر هیجان و متلاطم بوده که با تازه واردها هم برخورد خوبی نخواهد داشت. از این رو پیشنهاد میشه قبل از شروع فعالیت تو این بازار، حتما مهارت کافی را کسب کنین و بعد وارد بازار فارکس بشین.

Related Posts

Leave a comment