بیت کوین کش چیست؟

images (11)

بیت کوین کش چیست ؟Bitcoin Cash

Bitcoin Cash یک پول الکترونیکی همتا به همتا است که هدف آن تبدیل شدن به پول جهانی با امکاناتی مثل پرداخت سریع، کارمزدهای کم، حریم خصوصی و ظرفیت تراکنش‌های بالا است. به همان روشی که پول فیزیکی مانند اسکناس دلار مستقیماً به شخص پرداخت شده تحویل داده می‌شود ، پرداخت‌های بیت کوین کش نیز مستقیماً از یک شخص به شخص دیگر ارسال می‌شود.

بیت کوین کش یک رمز ارز غیرمتمرکز است و برای استفاده از آن و تایید تراکنش های آن نیازی به شخص ثالث یا هیچ بانکی وجود ندارد. در واقع همان ساز و کار بیت کوین برای بیت کوین کش نیز قابل اجراست. برخلاف پول‌های سنتی فیات، بیت کوین کش به واسطه های پولی مانند بانک‌ها و پردازنده‌های پرداخت وابسته نیست. و به همین علت تراکنش‌های آن توسط دولت‌ها یا سایر شرکت‌های متمرکز سانسور نمی‌شود. و به همین ترتیب، وجوه آن قابل ضبط یا مسدود شدن نیستند.

مزایا و معایب بیت کوین کش نسبت به بیت کوین

سایز بلاک

یکی از مشکلات محبوب ‌ترین رمز ارز بازار این بود که، پردازش تراکنش‌ها در آن با سرعت کمی انجام می‌شود. این نتیجه محدودیت یک مگابایتی برای اندازه هر بلاک بود. پروتکل SegWit2x در نظر داشت محدودیت اندازه بلاک را به ۲ مگابایت افزایش دهد. در مقایسه با آن، بیت کوین کش SegWit ندارد و در ابتدا محدودیت اندازه بلوک ۸ مگابایت در سال ۲۰۱۷ داشت، که به آن امکان می‌دهد تراکنش‌ها را خیلی سریعتر پردازش کند. که این محدودیت هم در سال ۲۰۱۸ به ۳۲ مگابایت افزایش یافت.

کارمزد تراکنش

Bitcoin Cash کارمزد تراکنش ارزان تری دارد (حدود ۰.۲ دلار در هر تراکنش) ، بنابراین انجام تراکنش‌ها در BCH باعث صرفه جویی در هزینه شما نسبت به استفاده از BTC می‌شود.

سرعت تراکنش

BCH در سرعت انجام تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر از بیت کوین است. بنابراین ، برای تأیید هر تراکنش مانند بیت کوین لازم نیست ۱۰ دقیقه صبر کنید. البته حجم نقل و انتقالات بیت کوین کش به اندازه بیت کوین نیست و مشخص نیست که اگر بیت کوین کش چنین حجم بالایی داشته باشه می تواند باز هم سرعت بالایی در تایید تراکنش داشته باشه یا خیر.

الگوریتم

بیت کوین کش دارای الگوریتم هش متفاوتی با بیت کوین است. این بدان معنی است که ارتباط بین دو بلاک چین دیگر امکان پذیر نیست.

محبوبیت

بیت کوین کش به اندازه بیت کوین اعتماد سرمایه گذار را ندارد. همچنین، میزان پذیرش و نفوذ آن در بازار بسیار کمتر از بیت کوین است. این ارتباط زیادی با این واقعیت دارد که این توکن بسیار جدیدتر از بیت کوین است.

تعداد ماینرها

استخراج بیت کوین کش نسبتاً مانند استخراج بیت کوین است. این بدان معناست که شخصی که استخراج بیت کوین کش را انجام می‌دهد سود بسیار کمتری نسبت به شخصی که بیت کوین را با همان تجهیزات استخراج می‌کند، کسب می کند. به همین دلیل ، بیت کوین ماینرهای زیادی دارد و شبکه‌ای کاملا غیرمتمرکز است. اما بیتکوین کش چون ماینرهای زیادی ندارد، شبکه متمرکزتری دارد و معمولا خبرهایی از این قبیل شنیده می‌شود که ممکن است حمله ۵۱ درصد در شبکه آن رخ دهد.

سازنده بیت کوین کش چه کسی است؟

راجر ور یکی از اولین سرمایه گذراران بر روی بیت کوین و مدیرعامل Bitcoin.com است. او یکی از ۵ خالق بنیاد بیت کوین نیز هست. از نظر وی بیتکوین کش همانند بیت کوین است؛ اما قابلیت‌های بیشتری نسبت به بیت کوین دارد و در آینده جای این ارز دیجیتال برتر را خواهد گرفت.

bitcoin.com تحت مدیریت راجر ور در سال ۲۰۱۸ در قسمت خرید بیت کوین، لینک خرید بیت کوین کش را گذاشته بود و بسیاری از کاربرانی که با بیت کوین آشنا نبودند با مراجعه به bitcoin.com به جای خرید بیت کوین، بیتکوین کش خریداری می‌کردند. پس از آنکه این موضوع فاش شد بسیاری راجر ور را به کلاهبرداری متهم کردند.

با اینکه راجر ور مدت زیادی در این حوزه فعالیت می‌کند اما وی در چندین سال گذشته رفتار و سخنان مشکوک و غیرشفافی داشته است که بسیاری با کارهای او به مخالفت برخواسته‌اند.

هدف بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش برای ارائه مشخصات فنی سطح بالا در نظر گرفته شده است و تیم‌های مختلف فنی را قادر می‌سازد تا در جهت رسیدن به یک هدف مشترک برای پیشرفت بیت کوین کش با هم کار کنند.

با اجرای بهینه سازی‌ها و به روزرسانی‌های پروتکل، این ارز دیجیتال همتا به همتا بسیار مقیاس‌پذیر تر از حال حاضر نیز خواهد شد.

هر دو شبکه بیت کوین و بیت کوین کش، از یک الگوریتم با نام DDA برای تنظیم سختی استخراج شبکه خود استفاده می‌کنند. با این حال، سختی شبکه Bitcoin هر 2016 بلاک مجددا تنظیم می‌شود. این در حالی است که در مورد بیت کوین کش، پس از هر بلاک یک بار الگوریتم تنظیم سختی استخراج اجرا می‌شود.

در گذشته، شبکه Bitcoin Cash از یک الگوریتم تنظیم سختی فوری به منظور کاهش سختی استخراج رمز ارز BCH و در نتیجه تشویق ماینرها به ماینینگ در این شبکه بلاک چینی استفاده می‌کرد. با این حال، بعدا این الگوریتم به دلیل بی‌ثباتی حذف شد. یکی از دلایلی که باعث شده اکنون شبکه بیت کوین کش هزاران بلاک از شبکه بیت کوین جلوتر باشد، استفاده از همین الگوریتم تنظیم سختی فوری در گذشته بوده است.

در سال 2019، بیت کوین کش فناوری امضاهای شنور (Schnorr Signatures) را جایگزین مدل سنتی امضاهای دیجیتال کرد. امضاهای شنور یک طرح ساده و امن است که مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی تراکنش‌ها را نسبت به امضاهای فعلی بیت کوین تحت عنوان ECDSA افزایش می‌دهد.

صرافی های قابل معامله بیت کوین کش

امکان خرید بیت کوین کش در تمامی صرافی‌های متمرکز از جمله بایننس، کوین‌بیس، کراکن و .. وجود دارد. شما همچنین می‌توانید این رمز ارز را از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی‌سواپ، بالانسر و …

نتیجه‌گیری

بیت کوین کش بعد از شکل‌گیری خود در سال ۲۰۱۷، توانسته است جایگاه خود را در دنیای کریپتو تثبیت کند اما باید به این نکته هم توجه کرد که به دلیل کم بودن ماینرهای خود، نتوانسته به صورت کامل غیرمتمرکز اداره شود و از همین رو سرمایه‌گذاران کمتری به آن در مقایسه با بیت کوین توجه کرده‌اند.

اینکه با گذشت زمان و اجرا بروزرسانی‌هایی که تیم توسعه‌دهندگان آن وعده داده‌اند موفق خواهد شد که به یک رمزارز کامل برای جایگزینی با پول نقد تبدیل شود یا خیر، سوالی است که در آینده به آن پاسخ داد اما در حال حاضر بیت کوین کش را نمی‌توان رقیب اصلی برای ارزهای فیات دانست.

ویژگی‌های کلیدی بیت کوین کش و رمز ارز BCH

شباهت‌های زیاد و تفاوت‎های کلیدی بیت کوین کش و بیت کوین، ممکن است برخی از کاربران تازه‌وارد به حوزه ارزهای دیجیتال را سردرگم کند. در فهرست زیر، برخی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های Bitcoin Cash ذکر شده است:

1-کدهای بیت کوین کش بسیار شبیه به بیت کوین بوده و به جز موارد اندکی، تقریبا یکسان است.

2-حداکثر عرضه رمز ارز BCH بیست و یک میلیون واحد است.

3-همچون بیت کوین، Bitcoin Cash نیز از اثبات کار به منظور اجماع و توزیع رمز ارزهای جدید استفاده می‌کند.

4-بر خلاف اندازه بلاک یک مگابایتی بیت کوین، در شبکه بیت کوین کش این رقم 32 مگابایت است.

5-جامعه بیت کوین کش اعتقاد دارند که این ارز دیجیتال انطباق بیشتری با آرمان‌ها و تفکرات اولیه ساتوشی ناکاموتو دارد.

6-سختی استخراج رمز ارز BCH پس از هر بلاک، مجددا تنظیم می‌شود.

7-در شبکه Bitcoin Cash از فناوری SegWit استفاده نشده است.

8-امضاهای شنور برای تراکنش‌های رمز ارز BCH از سال 2019 به‌کار گرفته شد.

9-در برنامه‌های آتی، قرار است امکان توسعه قرارداد هوشمند به شبکه بیت کوین کش افزوده شود.

کیف پول های بیت کوین کش کدام است؟

کیف پول های سخت افزاری رمز ارز BCH

کیف پول‌های سخت افزاری، مطمئن‌ترین روش ذخیره‌سازی رمز ارزها شمرده می‌شوند. برای افرادی که قصد دارند ارزهای دیجیتال خود و به خصوص بیت کوین کش را به صورت بلند مدت نگهداری کنند، این والت‌ها بهترین گزینه هستند. در این بین، کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) و ترزور (Trezor) از محبوبیت بالایی بین کاربران حوزه ارزهای دیجیتال برخوردارند. هر دوی این والت‌ها از رمز ارز BCH پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول های نرم افزاری رمز ارز BCH

کیف پول‌های نرم افزاری برای افرادی مناسب است که حاضر به پرداخت هزینه برای والت سخت افزاری نیستند.

در بین کیف پول‌های نرم افزاری، تراست والت (Trust Wallet) و کیف پول کوینومی (Coinomi)، محبوب‌ترین گزینه‌ها میان کاربران هستند. خوشبختانه این والت‌ها نیز از بیت کوین کش و رمز ارز BCH پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول های تحت وب رمز ارز BCH

کیف پول‌های تحت وب را می‌توان در دسته والت‌های نرم افزاری قرار داد. با این حال، تفاوت‌های بین این دو باعث شده تا در بسیاری از منابع، این دو نوع کیف پول از هم جدا باشند. در صورت استفاده نادرست و عدم رعایت نکات امنیتی، کیف پول‌های تحت وب می‌تواند گزینه نامناسبی برای نگهداری رمز ارزها باشد. با این حال، برخی از این والت‌ها مانند بلاک چین دات کام (Blockchain.com) از مقبولیت بالایی برخوردارند. شایان ذکر است که کیف پول بلاک چین دات کام، از BCH پشتیبانی می‌کند.

Related Posts

Leave a comment