تحلیل الگوهای شمعی و تعیین تمایلات اونها با بررسی کندل به کندل و یافتن کندل های برگشتی مهم

1

یک کندل به طور کلی از سه بخش بدنه (body)، سایه (shadow) و رنگ (سبز:صعودی – قرمز: نزولی) تشکیل شده.

هر سه جز در کنار هم چهار قیمت خاص یعنی قیمت باز شدن (open)، قیمت بسته شدن (close)، بالاترین و پایین‌ترین قیمت در زمان کندل رو نشان می‌دن.

  • بدنه یا بادی: نشان‌گر بازه قیمتی میان قیمت باز شدن و بسته شدن است
  • سایه: بالاترین و پایین‌ترین قیمت در تایم فریم کندل را نشان می‌دهد
  • رنگ: نمایان‌گر صعودی یا نزولی بودن بازار است

بطور کلی وجود سایه در کندل معرف ضعف و بدنه معرف قدرته یعنی هرچقد بدنه کندل بلند و کشیده باشه نشونه قدرت کندل و هرچقد سایه های کندل بلند باشه نشونه ضعفه!!

ما کندل ها رو فارغ از هر رنگی که دارن بسته به اینکه در یک سوم بالا،میانی یا پایینی بسته بشن تقسیم بندی میکنیم.

مثلا شمعی که در یک سوم بالای کندل بسته شده نشون دهنده برتری قدرت خریدار به فروشنده است و اصطلاحا بشون high close candle  میگیم.

کندهایی که در یک سوم میانی  کندل بسته میشن حاکی از برابری قدرت خریدار و فروشنده است و اصطلاحا بشون mid close candle میگیم.

و کندل هایی که در یک سوم پایینی کندل بسته میشن نشون دهنده قدرت فروشنده به خریداره و بشون low close candle  میگیم.

حالا برای اینکه بتونیم تمایلات صعودی یا نزولی رو تشخیص بدیم باید به مقایسه کندل فعلی با کندل قبلی بپردازیم.

اگر محل بسته شدن (close) کندل فعلی بالاتر از بالاترین نقطه (high) کندل قبلی باشه نشون دهنده تمایلات صعودیه و میتونیم به شمع فعلی، شمع صعودی (Bull candle) بگیم .

اگر محل بسته شدن کندل فعلی بین بالاترین و پایین ترین نقطه کندل قبلی باشه نشون دهنده خنثی بودنه کندله و نمتونیم جهتی برای حرکت آینده قیمت متصور بشیم و بش کندل خنثی (range candle) میگیم. و در نهایت اگر محل بسته شدن (close) کندل فعلی پایین تر از پایین ترین نقطه (low) کندل قبلی باشه نشون دهنده تمایلات نزولیه و میتونیم به شمع فعلی، شمع نزولی (Bear candle) بگیم .

پس برای هر کدام از کندل های صعودی، خنثی و نزولی با توجه به اینکه در کدام یک سوم بسته شده باشد، 3 حالت وجود دارد.

سه حالت برای کندل با تمایلات صعودی در شکل زیر نشان داده شده که کندل شماره 3 قوی ترین فشار صعود رو داره چرا که هم در یک سوم بالای کندل بسته شده و هم بالاتر از بالاترین نقطه کندل قبلی بسته شده.

برای کندل با تمایلات خنثی نیز 3 حالت زیر نشان داده شده که کندل شماره 3 میتونه تمایل به صعود رو نشون بده و کندل شماره 1 تمایل به نزول ولی چون در داخل بالا و پایین کندل قبلی بسته شدند، بطورکلی کندل خنثی محسوب میشن.

و در نهایت برای کندل با تمایلات نزولی نیز 3 حالت در شکل زیر نشان داده شده که کندل شماره 3 قوی ترین فشار نزول رو داره چرا که هم در یک سوم پایین کندل بسته شده و هم پایین تر از پایین ترین نقطه کندل قبلی بسته شده.

لازم میدونم یبار دیگه تاکید کنم که به رنگ کندل کاری نداریم و برای ما، مهم بسته شدن کندل در یک سوم بالا، وسط یا پایین کندله و اینکه نسبت به کندل قبلی در کدام ناحیه بسته شده. پس در نهایت 9 حالت برای تمایلات الگوهای شمعی پدیدار میشه  وحتما لازمه که الگوهای شمعی رو در ماهیت کلی بازار که از قبل یادگرفتیم تلفیق کنیم یعنی بیشتر در نزدیکی حمایت ها و مقاومت ها باید تمایلات الگوهای شمعی رو بسنجیم.

در ادامه 4 الگوی کندلی مهم، بسته به اینکه در نزدیکی مقاومت باشه یا حمایت نشون داده شده، ولی دوستان لازمه چنتا نکته رو یادآوری کنم خدمتتون، صرفا نباید با این الگوها به تنهایی وارد معامله شد و حتما لازمه که این الگوها رو در داخل ساختار بازار یعنی نزدیک سطوح حمایت و مقاومت شناسایی کنید، قدرت و ضعف روند رو بررسی کنید و در نهایت تصمیم به ورود به معامله بگیرید.

دوستان ما در این آموزش سعی کردیم بطور مختصر و مفید در مورد تمایلات الگوهای کندلی صحبت کنیم ولی این مبحث خیلی جای کار داره و شما حتما باید ساعت ها و روزها به چارت نگاه کنید و کندل به کندل چارت رو بررسی کنید و مهمتر از همه با سایر آموزه های پرایس اکشنی که تا الان یاد گرفتید تلفیق کنید تا در نهایت تجسمی از روند آینده بازار بدست بیارید و با پیداکردن نقطه مناسب برای ورود به معامله موردنظرتون آماده بشید که در ادامه ی مباحث مربوط به پرایس اکشن آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

Related Posts

Leave a comment