دانشمندان در تگزاس یک سیستم هوش مصنوعی شبیه GPT ایجاد کردند که ذهن ها را می خواند.

IMG_20230502_095817_681

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه فناوری روی ChatGPT می‌تواند اسکن‌های مغز را رمزگشایی کند. پیشرفت اخیر هوش مصنوعی نشان می دهد که این می تواند پیامدهایی برای بلاک چین و وب 3 داشته باشد.

محققان دانشگاه تگزاس در آستین یک سیستم هوش مصنوعی (AI) ساخته اند که قادر به تفسیر و بازسازی افکار انسان است. دانشمندان اخیراً مقاله‌ای را در Nature Neuroscience منتشر کرده‌اند که در آن به بررسی استفاده از هوش مصنوعی برای ترجمه غیرتهاجمی افکار انسان به کلمات در زمان واقعی می‌پردازد.به گفته محققان، روش‌های کنونی برای رمزگشایی افکار به کلمات یا تهاجمی هستند – به این معنی که نیاز به کاشت جراحی دارند – یا از این نظر محدود هستند که “فقط می‌توانند محرک‌ها را از میان مجموعه کوچکی از کلمات یا عبارات شناسایی کنند.”

 تیم در آستین با آموزش یک شبکه عصبی برای رمزگشایی سیگنال‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) از چندین ناحیه مغز انسان به طور همزمان، این محدودیت‌ها را دور زد.

در انجام این آزمایش، محققان از چندین داوطلب خواستند ساعت‌ها به پادکست گوش دهند در حالی که یک دستگاه fMRI به صورت غیرتهاجمی فعالیت مغز آنها را ضبط می‌کرد. سپس داده های به دست آمده برای آموزش سیستم بر اساس الگوهای فکری یک کاربر خاص مورد استفاده قرار گرفت.پس از آموزش، داوطلبها در حین گوش دادن به پادکست‌ها، تماشای فیلم‌های کوتاه و بی‌صدا در حال تصور داستانی، دوباره بر فعالیت مغزشان نظارت می‌کردند. در طول این بخش از آزمایش، سیستم هوش مصنوعی به داده‌های fMRI داوطلب ها داده شد و سیگنال‌ها را به زبان ساده در زمان واقعی رمزگشایی کرد.

 طبق بیانیه مطبوعاتی دانشگاه تگزاس در آستین، هوش مصنوعی تقریباً 50 درصد مواقع می‌توانست کارها را درست انجام دهد. با این حال، نتایج دقیق نیستند – محققان هوش مصنوعی را طوری طراحی کردند که ایده‌های کلی را که در مورد آنها فکر می‌شود، منتقل کند، نه کلمات دقیقی که فکر می‌شود. خوشبختانه برای هر کسی که نگران نفوذ هوش مصنوعی بر خلاف میل خود به افکار خود است، دانشمندان کاملاً واضح هستند که در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

 این سیستم تنها در صورتی کار می کند که بر روی امواج مغزی یک کاربر خاص آموزش دیده باشد. این باعث می شود اسکن افرادی که ساعت ها را برای ارائه داده های fMRI صرف نکرده اند بی فایده باشد. و حتی اگر چنین داده‌هایی بدون اجازه کاربر تولید شده باشد، تیم در نهایت به این نتیجه می‌رسد که هم رمزگشایی داده‌ها و هم توانایی دستگاه برای نظارت بر افکار در زمان واقعی نیاز به مشارکت فعال از طرف شخصی دارد که اسکن می‌شود.

Related Posts

Leave a comment