رمزارز پولکادات (POLKADOT) چیست؟

Orange Black Modern Minimalist Business Card

شبکه پولکادات یک پروژه متن باز است که توسط بنیاد اینترنت نسل سوم ایجاد شده است. این شبکه پلتفرمی قوی و مقیاس‌پذیر را فراهم می‌کند که انتقال داده و دارایی را بین بلاک چین‌ های مختلف امکان‌پذیر می‌کند. با متصل شدن به شبکه Polkadot، می‌توان به طیف وسیعی از بلاک چین‌ها متصل شد و با آنها تعامل داشت. 

ارز پولکادات غیرقابل استخراج می باشد و با ماینینگ کردن نمی توان ارز دیجیتال پولکادات جدید ایجاد کرد. روش توزیع پولکادات شبیه اثبات سهام است ولی تفاوت هایی از نظر ساختاری دارد به همین دلیل یک روش منحصر به فرد است.


بنیانگذار پولکات

مدیر پروژه پولکادات، گاین وود (Gavin wood) در سال 2014 شبکه پولکادات را راه اندازی کرد. او در ابتدا به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم، با ویتالیک بوترین (مدیرعامل اتریوم) به توسعه اتریوم پرداخته است. گاین وود مخترع زبان برنامه نویسی Solidity و منتشر کننده یلو پیپر ماشین مجازی اتریوم می باشد. او شبکه پولکادات را همراه با بنیاد Web3 تاسیس کرده است. گاین وود از پروژه اتریوم در سال 2016 جدا شد و تمرکز خود را فقط معطوف به شبکه پولکادات کرد.
 به صورت کلی می توان  گفت که ارز دیجیتال پولکادات دارای یک بلاکچینی است که بلاکچین های متفاوت و زیادی را می تواند به یکدیگر متصل کند. به عبارت دیگر ارز دیجیتال Polkadot یک پروتکل زنجیره ای می باشد که به آسان شدن انتقال زنجیره ای از داده ها یا سرمایه گذاری ها کمک می کند و طیف گسترده ای از زنجیره های بلوکی با هم همکاری می کنند . این قابلیت همکاری ، به دنبال ایجاد یک وب کاملا غیرمتمرکز و خصوصی است که توسط کاربران آن کنترل می شود و روند ایجاد اپلیکیشن ها ، موسسات و خدمات را ساده می نماید .

هدف بلاک چین پولکادات

هدف بزرگ پروژه پولکادات، شاردینگ و مقیاس پذیری در بلاک چین خود می باشد. در پروژه پولکادات به دلیل مقیاس پذیری، سرعت انتقال بسیار بالا می باشد. پولکادات مانند یک پل باعث ایجاد ارتباط میان بلاک چین ها با یکدیگر می شود و بلاک چین ها می توانند داده های خود را برای دیگری ارسال نمایند. مقیاس پذیری در پولکادات با انتشار تراکنش ها در چند زنجیره موازی ایجاد می شود و یک بلاک چین سفارشی در عرض چند دقیقه و با استفاده از این شبکه و چارچوب Substrate ایجاد می شود. در این پروژه ارتقا و رفع باگ ها بدون هارد فورک، صورت می گیرد. پولکادات در مقایسه با اتریوم امکان ایجاد بلاک چین اختصاصی را به توسعه دهنده های برنامه ها می دهد. همچنین توسعه دهندگان می توانند نوع کارمزد تراکنشی را که می خواهند اعمال کنند و سرعت تایید تراکنش های داخل بلاک را انتخاب کنند.

در شبکه پولکادات، علاوه بر ارتباطی که بین همه زنجیره ها وجود دارد، امنیت بسیار خوبی نیز در این شبکه وجود دارد. سیستم مدیریتی پولکادات بسیار پیچیده است و صدای کاربران در این شبکه قابل شنیده شدن است.

در وایت پیپر پولکادات، سه اصطلاح مربوط به ساختار پولکادات وجود دارد که عبارتند از:
ریلی چین (Relay Chain): ریلی چین به عنوان شبکی اصلی پولکادات، به متصل کردن بلاک چین های جداگانه می پردازد.
پاراچین (Parachain): پاراچین (Parachain) مخفف عبارت زنجیره های موازی (Parallelized Chains) می باشد که از طریق شبکه پولکادات، بلاک چین های تک زنجیره ای را به صورت موازی به اجرا در می آورد.
بریج چین (Bridge Chain): این زنجیره، برای اتصال زنجیره هایی که از پروتکل های نظردهی پولکادات یا همان گاورنس (Governance) استفاده نمی کنند، طراحی شده است.

مزایای پولکادات:
کاربران نیز می توانند مانند توسعه دهندگان، از مزایای پولکادات بهره ببرند. سرمایه گذاران می توانند با استیکینگ کردن در طولانی مدت، از ویژگی های اساسی استفاده کنند. تعداد DOT های در گردش هر ساله به میزان 10 درصد افزایش می یابد که سهم lion از DOT جدید، به سهامداران تعلق می گیرد. ذینفعان در شبکه پولکادات می توانند نقش های مختلفی مانند اعتبارسنجی یا Nominator را بر عهده بگیرند. 

معایب پولکادات:

این شبکه معایب بسیار کمی دارد. یکی از معایبی که می‌توان به آن اشاره کرد مشکلات امنیتی در شبکه است که در سال ۲۰۱۷ باعث شد کل شبکه با یک هک جدی روبرو شود. این شبکه در سال‌های اخیر به‌روزرسانی‌های زیادی را در بخش امنیتی انجام داده، اما هنوز این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در پولکادات است

کیف پول ارز دیجیتال پولکادات


ارز دیجیتال polkadot هم در کیف پول های سخت افزاری و هم در کیف پول های نرم افزاری نگهداری می شود. از معروف ترین این کیف پول ها برای نگهداری ارز دیجیتال polkadot می توان به این موارد اشاره کرد:

کیف پول پولکاوالت Polkawallet ، کیف پول Parity Signer، کیف پول متوال Mathwall ، کیف پول لونی Lunie  و کیف پول تراست ولت اشاره کرد.

Related Posts

Leave a comment