معرفی ارز پولکادات

dot2-768x437

olkadatبانام اختصاریDOT

بنیانگذار پولکادات
مدیر پروژه پولکادات، گاین وود (Gavin wood) در سال 2014 شبکه پولکادات را راه اندازی کرد. او در ابتدا به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم، با ویتالیک بوترین (مدیرعامل اتریوم) به توسعه اتریوم پرداخته است. گاین وود مخترع زبان برنامه نویسی Solidity و منتشر کننده یلو پیپر ماشین مجازی اتریوم می باشد. او شبکه پولکادات را همراه با بنیاد Web3 تاسیس کرده است. گاین وود از پروژه اتریوم در سال 2016 جدا شد و تمرکز خود را فقط معطوف به شبکه پولکادات کرد.
رمز ارز هایی که تا کنون ایجاد شده اند، برای یک و یا چند هدف کار خود را آغاز کرده اند. هدف بسیاری از آن ها حل مشکلاتی است که درشبکه بلاک چین وجود دارد. پولکادات نیز آمده است تا مشکلات و مسائل بلاک چین را نیز حل کند. به صورت کلی می توان  گفت که ارز دیجیتال پولکادات دارای یک بلاکچینی است که بلاکچین های متفاوت و زیادی را می تواند به یکدیگر متصل کند. به عبارت دیگر ارز دیجیتال Polkadot یک پروتکل زنجیره ای می باشد که به آسان شدن انتقال زنجیره ای از داده ها یا سرمایه گذاری ها کمک می کند و طیف گسترده ای از زنجیره های بلوکی با هم همکاری می کنند . این قابلیت همکاری ، به دنبال ایجاد یک وب کاملا غیرمتمرکز و خصوصی است که توسط کاربران آن کنترل می شود و روند ایجاد اپلیکیشن ها ، موسسات و خدمات را ساده می نماید .


مقیاس پذیری (Scalability) 
شبکه های بلاک چین نمی توانند حجم زیادی از تراکنش  ها را در ثانیه در جهان غیر متمرکز، پردازش کنند. پولکادات می تواند تراکنش ها را به صورت موازی و در چندین زنجیره پردازش کند و تنگناهای سایر شبکه ها را رفع کند. میزان مقیاس پذیری توسط قدرت پردازش موازی بهبود می یابد و شرایط را برای پذیرش بلاک چین به عنوان یک تکنولوژی جهانی بهبود می دهد.
انزوا (Isolation) 
شبکه های بلاک چین به دلیل این که نمی توانند با یکدیگر در ارتباط باشند، در انزوا قرار دارند، پولکادات ج عدم ارتباط و تعامل میان بلاک چین های مختلف را رفع کرده است و آنها را از انزوا خارج کرده است.
در لایت پیپر پولکادات، سه اصطلاح مربوط به ساختار پولکادات وجود دارد که عبارتند از:
ریلی چین (Relay Chain)
ریلی چین به عنوان شبکی اصلی پولکادات، به متصل کردن بلاک چین های جداگانه می پردازد.
پاراچین (Parachain)
مخفف عبارت زنجیره های موازی (Parallelized Chains) می باشد که از طریق شبکه پولکادات، بلاک چین های تک زنجیره ای را به صورت موازی به اجرا در می آورد.
بریج چین (Bridge Chain)
این زنجیره، برای اتصال زنجیره هایی که از پروتکل های نظردهی پولکادات یا همان گاورنس (Governance) استفاده نمی کنند، طراحی شده است.

معایب پولکادات
م این شبکه معایب بسیار کمی دارد. یکی از معایبی که می‌توان به آن اشاره کرد مشکلات امنیتی در شبکه است که در سال ۲۰۱۷ باعث شد کل شبکه با یک هک جدی روبرو شود. این شبکه در سال‌های اخیر به‌روزرسانی‌های زیادی را در بخش امنیتی انجام داده، اما هنوز این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در پولکادات است

مزایای پولکادات

کاربران نیز می توانند مانند توسعه دهندگان، از مزایای پولکادات بهره ببرند. سرمایه گذاران می توانند با استیکینگ کردن در طولانی مدت، از ویژگی های اساسی استفاده کنند. تعداد DOT های در گردش هر ساله به میزان 10 درصد افزایش می یابد که سهم lion از DOT جدید، به سهامداران تعلق می گیرد. ذینفعان در شبکه پولکادات می توانند نقش های مختلفی مانند اعتبارسنجی یا Nominator را بر عهده بگیرند. Staker ها باید به مدت حداقل 28 روز در یک قرارداد هوشمند، مقداری از DOT را قفل کنند تا بتوانند هر یک از این نقش ها را بر عهده بگیرند.
اعتبارسنج ها وظیفه ی تایید محتوای بلوک ها و جمع کردن آنها بر روی زنجیره Relay را بر عهده دارند. سپس اعتبارسنج ها برای تضمین امنیت شبکه، به صحت بلوک ها رای می دهند که درصد بیشتری از پاداش سهام را برای آنها دریافت می کنند. Nominatorها می توانند اعتبارسنج های جدید را تعیین کنند و آنها فقط حق رای دارند و درصد کمتری از پاداش Steking را می توانند صادر کنند. در این سیستم ارسال وضعیت یک پاراچین و تکمیل نقش های سیستم بر عهده همکاران است و ماهیگیران رفتار های خطا را گزارش و اعتبارسنج ها را رصد می کنند.

تعداد صرافی‌های داخلی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند، بسیار پایین است. به همین دلیل اکثر ایرانی‌ها از (خرید بیت کوین واتریوم ازصرافی های داخلی وتبدیل ان به دات) برای خرید و فروش دات استفاده می‌کنند. اما باید دقت داشت که اکثر صرافی‌های بین المللی فیلتر هستند و معاملات در آن‌ها با ریسک زیادی همراه است

هدف بلاک چین پولکادات

هدف بزرگ پروژه پولکادات، شاردینگ و مقیاس پذیری در بلاک چین خود می باشد. در پروژه پولکادات به دلیل مقیاس پذیری، سرعت انتقال بسیار بالا می باشد. پولکادات مانند یک پل باعث ایجاد ارتباط میان بلاک چین ها با یکدیگر می شود و بلاک چین ها می توانند داده های خود را برای دیگری ارسال نمایند. مقیاس پذیری در پولکادات با انتشار تراکنش ها در چند زنجیره موازی ایجاد می شود و یک بلاک چین سفارشی در عرض چند دقیقه و با استفاده از این شبکه و چارچوب Substrate ایجاد می شود. در این پروژه ارتقا و رفع باگ ها بدون هارد فورک، صورت می گیرد. پولکادات در مقایسه با اتریوم امکان ایجاد بلاک چین اختصاصی را به توسعه دهنده های برنامه ها می دهد. همچنین توسعه دهندگان می توانند نوع کارمزد تراکنشی را که می خواهند اعمال کنند و سرعت تایید تراکنش های داخل بلاک را انتخاب کنند.

در شبکه پولکادات، علاوه بر ارتباطی که بین همه زنجیره ها وجود دارد، امنیت بسیار خوبی نیز در این شبکه وجود دارد. سیستم مدیریتی پولکادات بسیار پیچیده است و صدای کاربران در این شبکه قابل شنیده شدن است. نیروی محرکه این شبکه، توکن DOT می باشد که برای برقرای پیوند، استیکینگ و مقاصد مدیریتی به کار گرفته می شود.
ارز پولکادات غیرقابل استخراج می باشد و با ماینینگ کردن نمی توان ارز دیجیتال پولکادات جدید ایجاد کرد. روش توزیع پولکادات شبیه اثبات سهام است ولی تفاوت هایی از نظر ساختاری دارد به همین دلیل یک روش منحصر به فرد است. برای تولید ارز polkadot محدودیتی وجود ندارد. با توجه به این که ارز دیجیتال اتریوم قابل استخراج می باشد، قیمت بالاتری نیز نسبت به پولکادات دارد. پولکادات دارای دو رقیب جدی می باشد که عبارتند از بلاک چین اتریوم۲ و کازماس.

بلاک چین کازماس با هدفی مشابه هدف پولکادات، یعنی ایجاد شبکه ای از زنجیره ها در سال 2020 ایجاد شده است. البته تفاوت های فنی میان این دو بلاک چین وجود دارد. در صورتی که توسعه دهندگان پولکادات به گفته های خود عمل کنند، این مدل می تواند دارای امنیت مشترک تر و مبتنی بر همکاری بیشتر باشد.

کیف پول ارز دیجیتال پولکادات
 در کیف پول های سخت افزاری و هم در کیف پول های نرم افزاری نگهداری می شود. از معروف ترین این کیف پول ها برای نگهداری ارز دیجیتال polkadot می توان به این موارد اشاره کرد:

کیف پول پولکا والت Polkawallet
کیف پول پولکا والت Polkawallet به کاربران خود قابلیت استیکینگ و امکاناتی مانند نمودارهای رنگارنگ و تاریخچه هر اعتبارسنجی ارائه می دهد. این کیف پول همچنین به کاربران به عنوان عضوی از بلاک چین، این اجازه را می هد که بتوانند در تصمیمات حاکمیتی ارزهای دیجیتال مشارکت داشته باشند. در این کیف پول از طریق اعلانات، مواردی مانند همه پرسی ها و پیشنهادها برای ارزهای دیجیتال برای کاربران ارسال می شود.

کیف پول Parity Signer
کیف پول Parity Signer یک کیف پول آفلاین و قابل استفاده در سیستم های iOS و اندروید می باشد که از ارز polkadot پشتیبانی می کند. در این کیف پول چندین کیف پول خصوصی نیز می توان ایجاد کرد اما کار با آن برای افراد تازه کار دشوار است.

کیف پول متوال Mathwall
کیف پول متوال Mathwall یک کیف پولی ست که علاوه بر این که بر روی تلفن های همراه قابل نصب می باشد، به صورت یک وب اپلیکیشن نیز در دسترس است. همچین این کیف پول پشتیبانی کننده از پولکادات، به عنوان یک پسوند کروم یا کیف پول وب قابل استفاده می باشد.

کیف پول لونی Lunie
یک کیف پول منبع باز (open source) است که شرکت های امنیتی و سایبری جهانی، کد آن را کنترل می کنند. این کیف پول هم به صورت کیف پول موبایلی و هم به صورت کیف پول تحت وب در دسترس کاربران است. کاربرانی که برای ذخیره کردن ارز پولکادات از این کیف پول استفاده می کنند، می توانند ضمن استیک کردن ارزهای دیجیتال خود، پاداش دریافت کنند و نظرات خود را درباره ی تصمیمات این بلاک چین، اعلام کنند.
کیف پول تراست ولت
کیف پول تراست ولت علاوه بر سازگاری با ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، استلار و ریپل، از ارز polkadot نیز پشتیبانی می کند و با انواع توکن های ERC20 و همچنین BEP2 کار می کند. این کیف پول توسط صرافی بایننس که یکی از بزرگترین صرافی های معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال است، پشتیبانی می شود بنابراین از امنیت بسیار خوبی برای ذخیره و نگهداری پولکادات برخوردارند.

Related Posts

Leave a comment