یک چهارم بانک های مرکزی جهانی قصد دارند ذخایر طلا را با بدبینانه تر شدن نسبت به دلار افزایش دهند.

IMG_20230606_110419_014

داده های جدید نشان می دهد که تقریباً یک چهارم کل بانک های مرکزی به دنبال محافظت در برابر دلار آمریکا با انباشت طلای بیشتر هستند.

 بر اساس نظرسنجی شورای جهانی طلا، یک سازمان توسعه بازار صنعت طلا، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نسبت به گذشته بدبین‌تر از دلار هستند و در نتیجه قصد دارند ذخایر طلای خود را افزایش دهند.

 به دنبال سطح بالای تاریخی خرید طلا توسط بانک مرکزی، طلا همچنان مورد توجه بانک‌های مرکزی قرار می‌گیرد. نظرسنجی ما در سال 2023 نشان داد که 24 درصد از بانک های مرکزی قصد دارند ذخایر نگهداری خود را در 12 ماه آینده افزایش دهند.

 علاوه بر این، دیدگاه بانک‌های مرکزی نسبت به نقش آینده دلار آمریکا بدبینانه‌تر از نظرسنجی‌های قبلی بود. در مقابل، دیدگاه آنها نسبت به نقش آینده طلا خوش بینانه تر شد و 62 درصد گفتند که طلا در مقایسه با 46 درصد در سال گذشته، سهم بیشتری از کل ذخایر خواهد داشت.

 علاوه بر این، این نظرسنجی نشان می دهد که از هر 10 بانک مرکزی هفت بانک، 10 درصد بیشتر از سال گذشته، معتقدند که ذخایر طلا به طور کلی در 12 ماه آینده افزایش خواهد یافت.

 گزارش اخیر غول بانکی UBS پیش‌بینی کرد که بانک‌های مرکزی تنها در سال جاری 700 تن طلا به ارزش 48.74 میلیارد دلار انباشت خواهند کرد.

 به گفته تیتان مالی، بانک‌های مرکزی به دلیل تورم مداوم و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی احتمالاً به ذخیره‌سازی طلا در ماه‌های آینده ادامه خواهند داد.

 سال گذشته سیزدهمین سال متوالی خرید خالص طلا توسط بانک‌های مرکزی جهانی و بالاترین سطح تقاضای سالانه در رکورد مربوط به سال 1950 بود.

 با 1078 متریک تن در سال 2022، خرید طلا توسط بانک های مرکزی از 450 تن در سال 2021 بیش از دو برابر شد. بر اساس داده های سه ماهه اول شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی در مسیر خرید حدود 700 متریک تن طلا در سال جاری هستند بسیار بالاتر از میانگین کمتر از 500 تن از سال 2010.

 ما فکر می‌کنیم که این روند خرید بانک مرکزی احتمالاً در بحبوحه خطرات ژئوپلیتیکی و تورم بالا ادامه خواهد یافت.

Related Posts

Leave a comment