انواع کیف پول ارزهای دیجیتال (Demo)

نگهداری بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال بسیار متفاوت از ارزهای سنتی است.

بیت‌کوین برخلاف سایر ارزهای سنتی، یک ارز دیجیتال است، بنابراین برای انتقال و نگهداری این ارز به رویکردی کاملا متفاوت نیاز داریم.

به دلیل اینکه بیت‌کوین فرم و شکل فیزیکی ندارد، آنرا نمی‌توان در جایی ذخیره کرد، بلکه فقط می‌توان کلید خصوصی (Private Key) آنرا که اجازه دسترسی به موجودی و امضای تراکنش‌ها را می‌دهد را در جای امنی ذخیره کرد.

نمونه کلید عمومی (آدرس بیت‌کوین):
1DJLdU8JXmwU3K98JttktFf58ktApGYwT7

نمونه کلید خصوصی (Private Key):
L4izGfiCKU6GM7vrDkg7xog1RMox29DmrcZCS9W4NdnDe6nLzq4x

توجه کنید که موجودی کیف فوق، خالی است. هرگز نباید کلید خصوصی خودتان را در اختیار شخص یا سایتی قرار دهید.

ترکیب کلید عمومی (Public key) و کلید خصوصی (Private Key) است که امکان انجام تراکنش‌های بیت‌کوین را فراهم می‌کند.

انواع مختلفی از کیف پول‌های بیت‌کوین و کیف پول برای سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد و هر کدام نیازمندهای و مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.


1: کیف پول موبایلی

افرادی که روزانه نیاز به انجام تراکنش‌های بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال دارند، کیف پول موبایل یک ابزار ضروری به نظر می‌رسد.

این نوع از کیف پول‌ها در واقع یک اپلیکیشن هستند که روی گوشی اندروید یا IOS شما نصب می‌شوند و در آنها، کلید خصوصی شما نگهداری می‌شود. در این اپلیکیشن‌ها امکان ارسال بیت‌کوین یا سایر ارزها فراهم شده و معمولا رابط کاربردی ساده‌ای نیز دارند.

با وجود سادگی در استفاده و همیشه در دسترس بودن، کیف پول‌های موبایل همواره در معرض هک شدن قرار دارند. همچنین اگر گوشی موبایل شما به هر دلیل آسیب دیده یا از دسترس شما خارج شود یا دزدیده شود، شخص دیگری می‌تواند به موجودی بیت‌کوین شما دسترسی پیدا کند.

به دلیل احتمال آسیب‌ دیدن موبایل (ضربه، سوختگی و…) پشتیبان‌گیری از کیف پول‌های موبایلی اهمیت زیادی دارد.

از جمله کیف پول‌های موبایلی که توجه کاربران زیادی را جلب کرده Trust wallet، کوینومی و اتمیک والت هستند.


2:کیف پول روی دسکتاپ 

کیف پول‌های دسکتاپ را می‌توان دانلود کرده و روی PC یا لپ‌تاپ نصب کنید. این نرم‌افزارها کلید خصوصی والت شما را روی هارد درایو کامپیوتر نگهداری می‌کنند.

این کیف پول‌ها از بسیاری از کیف پول‌های آنلاین و موبایل امن‌تر هستند، زیرا کلید خصوصی شما روی کامپیوتر خودتان نگهداری می‌شود و این کلید در اختیار هیچ شخص واسط یا سرور دیگری نیست.

با وجودیکه این کیف پول‌ها برای کار کردن به اینترنت وصل می‌شوند و به همین دلیل احتمال هک شدن‌شان وجود دارد، اما گزینه مطلوب برای کسانی است که قصد دارند مقادیر کم بیت‌کوین را از طریق کامپیوترشان منتقل کنند.

انواع مختلفی از والت‌های دسکتاپ موجود است، برخی از آنها روی امنیت، برخی دیگر روی ناشناس بودن و… تمرکز کرده‌اند

که در مباحث بعدی بیشتر به کیف پولهای دسکتاپ می پردازیم


3 – کیف پول آنلاین و تحت وب

کیف پول‌های تحت وب، کلید خصوصی کیف پول شما را روی سرورهای خودشان نگهداری می‌کنند. سرور همیشه آنلاین است و توسط یک شرکت یا اشخاص نگهداری و کنترل می‌شود.

سرویس‌های متنوع کیف پول تحت وب، قابلیت‌های متنوعی را دارند و برخی از آنها به کیف موبایل یا دسکتاپ نیز متصل می‌شوند.

همانند کیف پول‌های موبایل، کیف پول‌های تحت وب و آنلاین به کاربران امکان دسترسی به مبالغ ارز و انجام تراکنش را از طریق هر دستگاه متصل به اینترنت فراهم کرده‌اند.

اما در صورتی که بصورت درست پیاده‌سازی نشده باشد، ممکن است دسترسی شرکتی که سایت را اداره می‌کند به کلید خصوصی شما فراهم باشد و توانایی کنترل موجودی کیف‌ پول را داشته باشد. علاوه بر این، عملیات برخی از کیف پول‌های آنلاین برپایه برخی از صرافی‌هاست و احتمال اینکه آن صرافی بسته شود یا اینکه کلاهبردار باشد وجود دارد.

کیف پول‌های تحت وب از پایین‌ترین سطح اطمینان برخوردار هستند زیرا علاوه بر احتمال مسدودسازی حساب از سمت شرکت ارائه‌دهنده کیف پول، احتمال هک شدن نیز بسیار بیشتر از سایر کیف پول‌هاست.

به  جای کیف پول‌های تحت وب، بهتر است از کیف پول‌های دسکتاپ و موبایلی استفاده شود.


4:کیف پول کاغذی

یک کیف پول کاغذی صرفا یک برگه کاغذ است که آدرس عمومی (آدرس دریافت بیت‌کوین) و کلید خصوصی کیف پول (Private Key) شماست.

کلیدهای عمومی و خصوصی این برگه کاغذ معمولا به شامل QR-code نیز روی کاغذ نقش بسته تا بتوان به سرعت از طریق اسکنرها آنرا اسکن کرد و موجودی را به یک کیف پول نرم‌افزاری انتقال داده و تراکنش را انجام داد.

برای ساخت کیف پول کاغذی می‌توانید از دو سایت زیر استفاده کنید:

https://www.bitaddress.org
https://bitcoinpaperwallet.com

مزیت اصلی کیف‌پول‌های کاغذی، عدم ذخیره‌سازی کلیدها در فضای دیجیتال و آنلاین است. به این ترتیب خطر هک شدن و به سرقت رفتن کلید خصوصی از طریق بدافزارها، Keylogger ها و هرگونه دزدی از طریق فضای دیجیتال تقریبا صفر می‌شود.

به یاد داشته باشید که شما در حال چاپ کلید خصوصی بیت‌کوین روی یک کاغذ هستید و هرکس این کاغذ را داشته باشد می‌تواند همه موجودی آنرا خالی کند. بنابراین در صورت از بین‌رفتن، گم شدن یا دزدیده شدن آن تکه کاغذ، همه موجودی بیت‌کوین یا ارز دیگری که ذخیره کرده‌اید از بین خواهد رفت و به هیچ عنوان امکان بازیابی آن وجود نخواهد داشت.

کیف پول‌های کاغذی برای نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال مناسب هستند و اگر قصد برداشت زود به زود ارزها را دارید، بهتر است از کیف پول‌های دیگر استفاده کنید.


5:کیف پول سخت‌افزاری

یک والت سخت‌افزاری (Hardware Wallet) نوعی خاص از کیف پول ارزهای دیجیتال است که کلید خصوصی را در یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری می‌کند.

این والت‌ها امن‌ترین و بهترین روش برای نگهداری بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال هستند و هیچ گزارشی مبنی بر دزدیده شدن ارزها از این کیف پول‌ها ارائه نشده است. (در صورتی که این والت‌ها از جای امن و اصیل تهیه شود)

برخلاف کیف پول‌های کاغذی که باید برای انتقال وجوه آنها، باید آنرا وارد یک والت نرم‌افزاری کرد، کیف پول‌های سخت‌افزاری را می‌توان بطور امن برای انجام تراکنش‌ها به کار برد.

علاوه بر این، این والت‌ها در برابر ویروس‌های کامپیوتری مصون هستند و موجودی آنها نمی‌تواند از طریق دزدیده شدن کلید خصوصی سرقت شود.

حتی برخی از کیف پول‌های سخت‌افزاری دارای صفحه نمایش هستند و به این ترتیب امنیت بیشتری دارند، زیرا از طریق همان صفحه نمایش می‌توان برای تایید و نمایش جزییات کیف پول استفاده کرد.

بطور مثال از صفحه نمایش می‌توان برای تولید عبارت بازیابی (recovery phrase) و تایید مقدار و آدرس پرداخت استفاده نمود. بنابراین اگر روی یک والت سخت‌افزاری معتبر که توسط تولیدکننده اصلی و معتبر آن تهیه شده سرمایه‌گذاری کنید، موجودی ارز دیجیتال شما امن و مطمئن خواهد بود.

لیست کیف پول‌های سخت افزاری:

  • کول‌والت (شبیه کارت بانکی)
  • والت Ledger Nano S
  • والت TREZOR
  • والت KeepKey
  • Ballet Hardware Wallet

برای تهیه کیف پول‌های سخت افزاری می‌توانید با جستجوی نام آنها در گوگل، از قیمت‌ها و روش خریدشان اطلاع یابید.


 

Related Posts

Leave a comment