صفرتا صد کیف پول اتمیک والت Atomic) walle) (Demo)

اتمیک والت یک کیف پول ارز دیجیتال برای اندروید، آی او اس (آیفون – iOS) و دسکتاپ است. Atomic Wallet را دانلود و کار با آن را آموزش می‌دهیم.

اتمیک والت نه فقط یک کیف پول ارز دیجیتال، بلکه یک صرافی غیر متمرکز است و نزدیک به 500 کوین و توکن مختلف را می‌توان در آن ذخیره کرد. یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی قبلی آن مجهز شدن به یک صرافی غیر متمرکز به نام اتمیک سواپ (Atomic Swap) بود، اما این بخش از پلتفرم اتمیک والت مدتی قبل حذف شد. توسعه‌دهنده وعده داده به زودی این ویژگی را بعد از بهبود مجددا به پلتفرمش اضافه خواهد کرد.


نگاهی به تاریخچه اتمیک ولت 

اتمیک والت (Atomic Wallet)، در سال 2017 به وجود آمد. اگر شما از آن دسته از افراد علاقه مند به دنیای ارزهای دیجیتال باشید، احتمالا به خوبی می دانید که سال 2017 دقیقا سال رونق گرفتن و ورود افراد زیادی به حوزه ارزهای دیجیتال بود.

اتمیک ولت توسط شخصی به نام Konstantin Gladych، خلق شد. آقای گلادیچ، یکی از سرشناسان حوزه ارزهای دیجیتال است که نام او در Changelly، یکی از معروف ترین پلتفرم های تبادل ارزهای دیجیتال نیز، دیده می شود.

به هرحال از همان سال پیدایش اتمیک ولت تاکنون، این کیف پول ارز دیجیتال با سرعت زیادی دست توسعه یافت و محبوبیت آن میان مردم افزایش یافت تا جایی که امروزه از این کیف پول مجازی به عنوان یک کیف پول ارز دیجیتال تمام عیار یاد می شود.


دانلود نسخه اصلی Atomic Wallet

برای دانلود یک اپلیکیشن کیف پول فقط به وب سایت شرکت توسعه‌دهنده آن مراجعه کنید. این آدرس برای اتمیک والت atomicwallet.io است. مراقب آدرس‌های مشابه باشید. به عنوان مثال، وب سایت atomicwllet.io تا مد‌ت‌ها خود را به عنوان وب سایت رسمی این کیف پول جا زده و بدافزارش را به کاربران خورانده بود.

بعد از مراجعه به وب سایت atomicwallet.io روی دکمه Download کلیک کنید.

لینک دانلود همه نسخه‌ها را مشاهده خواهید کرد. به منظور دریافت نرم افزار دسکتاپ روی پلتفرم مورد نظر کلیک کنید. برای دریافت اپلیکیشن اندروید اتمیک والت روی گزینه “Play Store” و برای دریافت اپلیکیشن آی او اس روی گزینه “App Store” کلیک کنید.

برای مشاهده فهرست کامل رمز ارزهای پشتیبانی شده توسط کیف پول Atomic Wallet به صفحه atomicwallet.io/prices مراجعه کنید.

آموزش کیف پول اتمیک والت (دسکتاپ)

ابتدا به بررسی نحوه استفاده از نسخه دسکتاپ پرداخته و سپس نگاهی به چگونگی ساخت کیف پول و کار با آن در گوشی‌های موبایل خواهیم انداخت.

نحوه ایجاد کیف پول

اپلیکیشن را اجرا و روی گزینه Create Wallet کلیک کنید. این مخصوص افرادی است که برای نخستین مرتبه از اتمیک والت استفاده می‌کنند. در صورتی که پیش از این رمز ارزهایی را در این کیف پول ذخیره کرده و دوازده کلمه مربوط به عبارتی بازیابی را در اختیار دارید، روی گزینه Restore From BackUp کلیک و سپس دوازده کلمه را وارد کنید.

در مرحله بعدی یک رمزعبور قدرتمند و ایمن انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم از یک اپلیکیشن مدیریت رمز عبور استفاده کنید، چرا که کمک می‌کند یک پسورد قوی، غیر قابل حدس و متفاوت با سایر حساب‌های کاربری آنلاین خود ایجاد و نگهداری کنید. رمز عبور را بار دیگر وارد و سپس روی Set Password کلیک کنید. منتظر بمانید تا والت بارگذاری شود.

فراموش نکنید اپلیکیشن هیچ اطلاعاتی از شما در خود نگهداری نمی‌کند. از طرفی با توجه به ناشناس بودن نحوه استفاده و عدم دریافت ایمیل حین ثبت نام، امکان بازیابی رمز عبور از طریق ایمیل یا شماره موبایل نیست. در نتیجه، اگر پسورد ورود به برنامه اتمیک والت را فراموش کنید، تنها راه دسترسی مجدد به دارایی‌های ذخیره شده در آن، استفاده از دوازده کلمه عبارت بازیابی است.

بعد از تعیین رمز عبور، عبارت بازیابی اتمیک والت را مشاهده خواهید کرد.

این حکم کلید گاوصندوق را برای شما دارد. آن را در مکانی مطمئن به صورت آفلاین (روی کاغذ) یادداشت و نگهداری کنید.

کلمات را با رعایت ترتیب روی یک تکه کاغذ (تاکید می‌کنیم روی یک کاغذ و نه در یک اپلیکیشن به صورت مجازی) یادداشت و در مکانی مطمئن نگهداری کنید. اکیدا توصیه می‌کنیم در این مرحله کوتاهی نکرده و از ذخیره عبارت بازیابی (Seed Phrase) داخل گوشی یا هر منبع آنلاین دیگری خودداری کنید.

در نظر داشته باشید در صورت مفقود شدن گوشی یا به سرقت رفتن آن، پاک شدن اپلیکیشن یا بروز هر مشکل دیگر برای اتمیک والت تنها راه بازیابی مجدد دارایی‌های ذخیره شده در آن همین عبارت 12 کلمه‌ای است. این حکم کلید گاوصندوقی کاملا ضدبرش و ضد سرقت را دارد؛ اگر Seed Phrase را گم کنید، هیچ راه جبرانی نیست، چنانچه امروز افراد زیادی با وجود داشتن میلیون‌ها دلار بیت کوین در والت‌های قدیمی خود، به خاطر گم کردن دوازده کلمه از خرج کردن آن محروم شده‌اند!

همچنین اگر فرد دیگری به عبارت بازیابی کیف پول اتمیک والت شما دست پیدا کند، می‌تواند رمز ارزهایتان را خرج و برای کیف پول‌های مورد نظرش ارسال کند. این اتفاق نیز غیر قابل جبران است. پس هرگز کلید گاوصندوق را گم نکرده و آن را از دسترس سایر افراد دور نگه دارید.

پس از نوشتن Seed Phrase کیف پول را باز کنید.

در مرحله بعد به صورت دلخواه به اتمیک والت اجازه دهید پیغام‌های خطا را به شکل ناشناس جمع‌آوری و در آینده از آن‌ها برای بهبود عملکرد اپلیکیشن استفاده کند. اکنون کیف پول شما آماده‌ استفاده است.


ارسال و دریافت رمز ارز در Atomic Wallet

به راحتی می‌توانید سکه و کوین‌های مورد نظرتان را در اتمیک والت دریافت و نگهداری کنید. فرقی نمی‌کند این ارزها از کجا ارسال می‌شوند. اکنون کیف پول را باز و رمز ارزی که قصد دریافت آن را دارید از فهرست انتخاب کنید. برای آسودگی از قابلیت جستجو در نوار بالایی استفاده کنید. به طور مثال ما در اینجا نام بیت کوین را جستجو کردیم.

پس از کلیک روی کوین یا توکن دلخواه، جزئیات آن را مشاهده خواهید کرد. روی Receive کلیک کنید تا آدرس عمومی آن به شما ارائه شود. این آدرس را در اختیار ارسال‌کننده قرار بدهید.

خوب برای ارسال رمز ارز کافی است در این مرحله روی گزینه Send کلیک و سپس آدرس مقصد به همراه میزان انتقال را مشخص کنید.

برای دریافت آدرس خود (به منظور ارسال ارز دیجیتال برای شما توسط دیگران) روی آدرس کلیک کرده و آن را کپی کنید. برای اطمینان، پیغام “Your Address Copied To Clipboard” روی صفحه نمایش داده می‌شود. یکی دیگر از روش‌ها اسکن کد QR است. کافی است ارسال‌کننده، داخل کیف پول موبایلی خود، با استفاده از دوربین QR کد مربوط به آدرس شما را اسکن کند.

دارایی خیلی امن به کیف پول اتمیک منتقل خواهد شد. شما قادر خواهید بود تراکنش را در بخش تاریخچه (history) مشاهده کنید.


آموزش کیف پول اتمیک والت (موبایل)

اپلیکیشن را از ادرس اتمیک والت atomicwallet.io  یا گوگل پلیر یا اپ استور نصب کنید

اگر می‌خواهید کیف پول جدیدی ایجاد کنید، روی گزینه Create New Wallet ضربه بزنید، در غیر این صورت به منظور بازیابی یک والت قدیمی با استفاده از دوازده کلمه گزینه Restore from Backup را لمس کنید.

حین ایجاد کیف پولی جدید داخل اتمیک والت، باید یک رمز عبور قوی تعیین کنید. آن را مشخص و سپس روی گزینه Set ضربه بزنید.

رمز عبور را مجددا وارد و سپس گزینه Confirm را لمس کنید.

عبارت دوازده کلمه‌ای (کلید گاوصندوق!) در قدم بعدی به شما نمایش داده خواهد شد. نکات امنیتی که درباره این عبارت بیان کردیم را فراموش نکنید. در این مرحله نصب کیف پول اتمیک والت به اتمام می‌رسد و می‌توانید از قابلیت‌های مختلف آن استفاده کنید. برای ورود، گزینه Start Using Atomic را لمس کنید.


بازیابی کیف پول با Seed Phrase

در صورتی که از قبل یک کیف پول در اتمیک والت ایجاد کرده و اکنون می‌خواهید با استفاده از دوازده کلمه، دارایی‌های خود را مجددا بازیابی کنید، در مرحله اول به جای گزینه Create New Wallet گزینه Restore from Backup را انتخاب و سپس دوازده کلمه را به ترتیب وارد کنید. سپس دکمه آبی رنگ Restore را لمس کنید.


 

ارسال و دریافت رمز ارز در اپلیکیشن موبایل اتمیک والت

از منوی پایین، گزینه Wallet را برگزیده و سپس کوین یا توکن مورد نظر را از فهرست پیدا کنید. برای تسریع می‌توانید بخشی از نام یا نماد آن را جستجو کنید.

در اینجا به عنوان مثال بیت کوین را انتخاب کردیم. با ورود، دو گزینه Send و Receive قابل مشاهده است. به منظور ارسال بخش یا کل موجودی خود از این ارز دیجیتال گزینه Send را لمس کنید.

در مرحله بعد آدرس کیف پول دریافت‌کننده را همراه مقدار وارد کنید. کارمزد مشخص خواهد شد. می‌توانید از طریق گزینه Set Fee به صورت دستی رقم مورد نظرتان برای کارمزد تراکنش را مشخص کنید. با افزایش مقدار نسبت به عدد پیش‌فرض تراکنش سریع‌تر صورت گرفته و با کاهش آن، مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

به منظور دریافت دارایی رمز ارزی در اتمیک والت بعد از انتخاب کوین یا توکن مورد نظر، این مرتبه گزینه Receive را لمس کنید. می‌توانید آدرس را کپی کنید یا QR کد مربوط به آن را مقابل دوربین گوشی فرد ارسال‌کننده قرار بدهید.

ویژگی اتمیک سواپ Atomic Wallet

توسعه‌دهنده اتمیک والت بعد از طرح ادعای «نیاز ویژگی اتمیک سواپ به ارتقا و بهبود بیشتر» این ویژگی را از کیف پول خود حذف کرد. از طریق Atomic Swap قادر به تبدیل ارزهای دیجیتال در مدت کوتاهی بدون نیاز به یک واسط بودید. زمان اضافه شدن مجدد این ویژگی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


ویژگی Exchange برای تبدیل ارزهای دیجیتال

کاربران اتمیک والت برای تبدیل بخش قابل توجهی از دارایی خود نیازی به ارسال رمز ارزها به یک صرافی و ترید در بایننس یا دیگر پلتفرم‌ها ندارند. داخل همین کیف پول می‌توان تعداد زیادی کوین یا توکن را به یکدیگر تبدیل کرد. از منوی پایین برنامه، روی گزینه Exchange ضربه زده و ارزهای مورد نظر برای تبدیل را انتخاب کنید.


استیکینگ(staking) ارز دیجیتال در Atomic Wallet

در کیف پول اتمیک والت می‌توانید برخی ارزهای دیجیتال خود را استیک و به ازای آن سود دریافت کنید. در یکی از مطالب قبلی به طور مفصل درباره استیکینگ و نحوه انجام آن در بایننس توضیح دادیم، اما به طور خلاصه، این کار به معنی دریافت سود به خاطر نگهداری یک ارز دیجیتال در مکانی مشخص همانند یک کیف پول یا حساب کاربری‌ یک صرافی است. با این کار عملا به حفظ پایداری شبکه کمک خواهید کرد که جایگزینی برای فرآیند پرهزینه استخراج (ماینینگ) است.

در اتمیک والت، باید از نوار منوی پایین وارد قسمت Staking در گوشه سمت راست شوید. البته برای این کار، باید مقدار مشخصی از رمز ارز مورد نظرتان را داشته باشید. از طرفی امکان Stake کردن همه کوین‌ها و توکن‌ها میسر نیست.

به عنوان مثال، پاداش‌دهی ارز AWC (ارز دیجیتال اختصاصی خود Atomic Wallet) به صورت هفتگی و به ازای حداقل 10 واحد است. استیک 10 تا 990 واحد 17 درصد سود، 1000 تا 9999 واحد 20 درصد سود و بیش از 10،000 واحد، 23 درصد سودآوری خواهد داشت. با نگهداری رمز ارز نئو (NEO) نیز پس از تولید هر بلاک جدید، توکن NEO دریافت می‌کنید. در رابطه با ارز کومودو (KMD)، برای دریافت پاداش لازم به انجام حداقل یک تراکنش در ماه هستید.


مشکل صفر شدن موجودی کاربران در اتمیک والت

علت ممکن است به همان موضوع نصب نسخه جعلی Atomic Wallet  ارتباط پیدا کند.

مدتی است نسخه جعلی اتمیک والت در حال سرقت دارایی کاربران است. نکته جالب اینجاست که بدافزارهای در لباس اپلیکیشن‌های کیف پول محبوب، برخی مواقع با دور زدن قوانین گوگل پلی استور، در فروشگاه نرم افزاری رسمی اندروید نیز منتشر می‌شوند! چنین اتفاقی درباره Atomic Wallet رخ داد و یک بدافزار، با معرفی خود به عنوان اتمیک والت در گوگل پلی استور، دارایی کاربران زیادی را به سرقت برد.

تا مدتی قبل، بعد از جستجوی نام Atomic Wallet در گوگل پلی استور، نسخه جعلی آن به عنوان اولین گزینه نمایش داده می‌شد!)

بخشی از کاربران بعد از ارتباط با پشتیبانی این کیف پول متوجه شدند دارایی‌هایشان بدون اطلاع آن‌ها منتقل شده است؛ آن‌ها قربانی هک شده‌اند. در این صورت نمی‌توان کاری کرد، اما بهتر است اقدامات زیر را انجام داده و از علت اطمینان پیدا کنید.


به‌روزرسانی وضعیت کیف پول

عده‌ای از عدم به‌روز شدن موجودی یک رمز ارز بعد از دریافت آن گلایه دارند. در برخی مواقع رفرش کردن (Refresh) کیف پول موثر است. بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به عدم موجودی ارزهای دیجیتال در Atomic Wallet به خاطر اختلال در اتصال والت به شبکه کوین یا توکن مورد نظر است.

در نظر داشته باشید رمز ارزهای شما در کیف پول اتمیک والت ذخیره نشده و در بلاک چین مربوط به هر رمز ارز نگهداری می‌شود. یک والت ارز کریپتوکارنسی صرفا ابزارهایی برای تعامل با بلاک چین و نگهداری و مدیریت کلید عمومی و کلید خصوصی ارائه می‌کند و خود، شبیه یک کیف پول عادی، محل نگهداری دارایی نیست؛ کیف پول Atomic Wallet برای ایجاد امینت بیشتر به نودهای بلاک چین متصل شده و نرم ‌افزار والت شما در واقع رابطی برای نمایش این اطلاعات (شامل موجودی، تاریخچه تراکنش‌ها و دیگر موارد) از روی بلاک چین است.


بررسی تاریخچه تراکنش‌ها

از منوی Wallet وارد رمز ارز مورد نظر شده و تاریخچه تراکنش‌های آن را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید به طور مستقیم به قسمت History بروید. در صورتی که هک شده باشید، در اینجا یک تراکنش (ارسال) ثبت شده است. اگرچه آدرس کیف پول مقصد که کوین یا توکن بعد از سرقت برای آن ارسال شده قابل مشاهده است، اما به خاطر ناشناس بودن هویت‌ها، نمی‌توان اقدامی انجام داد.

به منظور اطلاع از وضعیت تراکنش‌ها، همیشه می‌توانید آدرس خود در اکسپلورر (Explorer) شبکه‌های مختلف را بررسی کنید. پس ساده‌ترین کار برای اطمینان از وجود داشتن دارایی در آدرس کیف پول شما، جستجوی کلید عمومی یا آدرس در اکسپلورر ارز دیجیتال مورد نظر است. به عنوان مثال، در اکسپلورر Etherscan.io می‌توانید با وارد کردن یک آدرس، موجودی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 در آن آدرس را مشاهده کنید.


سایر اقدامات

اگر از وجود دارایی در آدرس اطمینان پیدا کردید، در حالی که موجودی همچنان داخل اتمیک والت صفر نشان داده می‌شود، مراحل زیر را دنبال کنید:

1) ابتدا از نصب جدیدترین نسخه اپلیکیشن، چه برای پلتفرم‌های دسکتاپ و چه موبایل، اطمینان پیدا کنید. به وب سایت AtomicWallet.io رفته و جدیدترین نسخه‌ها را دریافت و نصب کنید.

2) در آی‌پی مورد استفاده برای اتصال به اینترنت تغییر ایجاد کنید. اگر تا امروز با آی‌پی ایران وارد Atomic Wallet می‌شدید با استفاده از یک پراکسی یا وی‌پی‌ان IP آدرس را عوض کنید. سروهای واقع در کشورهای آلمان، سوئیس و فنلاند گزینه‌های مناسبی هستند. اگر تا امروز از ابزار تغییر آی‌پی استفاده می‌کرده‌اید، آن را خاموش کنید.

3) اتصال اینترنت را بررسی و از پایدار و بدون قطعی بودن آن اطمینان پیدا کنید. در صورت امکان، ارائه‌دهنده اینترنت دیگری را نیز امتحان کنید. مشکل اتصال به شبکه می‌تواند به دسترسی محل اینترنت شما یا ارائه‌دهنده اینترنتی که از آن استفاده می‌کنید مربوط باشد.

4) مجددا کیف پول را بارگیری کنید. نیازی به نگرانی نیست، چرا که عبارت دوازده کلمه‌ای را در اختیار دارید. با این حال برای اطمینان می‌توانید دارایی‌های قابل مشاهده خود را قبل از حذف به کیف پولی دیگر ارسال و در آن نگهداری کنید و بعد از بازیابی مجدد اتمیک والت به آن برگردانید. از طرفی بارگیری به معنای یک مرتبه خروج از منوی Exit و ورود دوباره به آن است. بارگیری به کیف پول Atomic Wallet امکان برقراری ارتباط مجدد می‌دهد.

5) آنتی ویروس (Anti-Virus)، فایروال (Firewall) و آنتی مالور (Anti-malware) نصب شده روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند را بررسی کنید. ممکن است آن‌ها در روند عادی کار اتمیک والت اختلال ایجاد کرده و ارتباط آن با بلاک چین‌های مختلف را مسدود کرده باشند.

 

[button type=”round” color=”” target=”” link=””]صفر شدن موجودی پس از تبدیل رمز ارزها[/button]

یکی از قابلیت‌های کاربردی اتمیک والت امکان تبدیل رمز ارزها به یکدیگر داخل کیف پول است، اما برخی مواقع، کاربران پس از این کار با مشکل عدم نمایش موجودی مواجه می‌شوند. در صورت بروز این مشکل، تا نهایی شدن تبدیل و ثبت تراکنش در بلاک چین صبر کنید. در صورتی که بعد از گذشت مدت زمانی قابل توجه مشکل برطرف نشد، مراحل بالا را دنبال کنید.


سوالات متداول درباره اتمیک والت

  • آیا از طریق کیف پول اتمیک می‌توانم بیت کوین بخرم؟

بله، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال پرطرفداری مانند اتریوم و لایت کوین قابل خریداری به صورت مستقیم از طریق این کیف پول هستند. البته باید به محدودیت‌های پرداخت ارزی با دلار و یورو برای کاربران ایرانی توجه کرد. به همین دلیل خرید از صرافی‌های ایرانی مثل بیت 24 و فقط ذخیره‌سازی رمز ارزها داخل اتمیک والت راهکار مناسب‌تری است.

  • آیا قابلیت Atomic Swaps می‌تواند همه رمز ارزهای من را داخل کیف پول اتمیک والت تبدیل کند؟

بله، Atomic Swaps منحصربه‌فردترین ویژگی کیف پول اتمیک است. Atomic Swaps یک صرافی غیر متمرکز داخل خود اپلیکیشن است که به کاربران اجازه‌ تبادل انواع رمز ارزها را می‌دهد. البته این ویژگی مدتی است حذف شده و زمان اضافه شدن مجددش هنوز مشخص نیست.

  • آیا اتمیک والت رایگان است؟

بله، دانلود اتمیک والت رایگان است. کاربران فقط باید کارمزد تراکنش‌ها را بپردازند. حین خرید با کارت اعتباری نیز مبلغی به عنوان کارمزد کم خواهد شد، پس بهتر است خریدهای خود را فقط از صرافی‌های ایرانی انجام بدهید.

  • آیا اتمیک والت از فناوری BitTorrent استفاده می‌کند؟

بله، اتمیک والت داده محلی را با یک الگوریتم رمزنگاری متقارن امن می‌کند و داده از طریق پروتکل BitTorrent یا تعامل بلاک چین از الگوریتم رمزنگاری نامتقارن TLS منتقل می‌شود.

  • آیا کیف پول اتمیک دارای احراز هویت دو مرحله‌ای است؟

خیر، چون تأییدیه دو مرحله‌ای توسط گوگل متمرکز شده، در حال حاضر اتمیک والت از آن پشتیبانی نمی‌کند.

 




Related Posts

Leave a comment