شمع ژاپنی یا کندل استیک چیست؟

شمع های ژاپنی با نام های مختلفی شناخته می شوند؛ از این جمله، می توان نام های کندل استیک، شمع، نمودار شمعی یا نمودار کندلی را مثال زد. در تحلیل تکنیکال سه نوع نمودار وجود دارد. این سه نوع شامل نمودارهای شمعی ،خطی و میله ای هستند. در ادامه شمع های ژاپنی را توضیح می دهیم:

الگوهای شمع ژاپنی تصویری روان‌شناختی از ذهنیت معامله‌گران در آن زمان به ما ‌می‌دهد.

این تصویر به‌وضوح نشان می‌دهد که عملکرد معامله‌گران در زمان مشخص بازار چگونه است. ازآنجاکه تحلیل الگوهای شمعی یکی از انواع تحلیل تکنیکال است، اساس الگوهای شمعی روان‌شناسی معامله‌گران است. یکی از ایده‌ها برای الگوهای شمعی این است که معامله‌گران در زمان‌های یکسان رفتار یکسانی از خود بروز می‌دهند و این رفتار یکسان در نهایت خود را در ظاهر شمع‌ها نمایان می‌کند.

تاریخچه شمع های ژاپنی

 استفاده ازشمع ژاپنی به بیش از دو قرن پیش در ژاپن بر می‌گردد که صنف برنج از آن استفاده می‌کردند. گفته می شود که معامله‌گری به اسم «هوما مونهیسا«(Homma Munehisa) در قرن هجدهم نمودارهای شمعی را ابداع کرد. او بازار آتی (به ویژه برنج) را بر اساس اوج‌ها و کف‌های قیمت و همچنین قیمت‌های آغاز و پایان یک دوره زمانی معین تحلیل می‌کرد. وی هنگامی که کار در بزرگترین بورس سهام ژاپن را شروع کرد به مطالعه روانشناسی معامله‌گران و تاثیر عوامل مختلف بر ایجاد قیمت‌ها پرداخت.
دنیای غرب نمودارهای شمعی را در ابتدای دهۀ 1990 کشف کرد. «استیو نیسون»، یک تحلیلگر تکنیکال بود که توسط خانمی ژاپنی با نمودارهای شمعی آشنا شد. او پس از آشنایی با شمع‌ها اقدام به نوشتن کتابی به نام «شمع های ژاپنی؛ تحلیل گرافیکی بازارهای مالی» کرد و توانست موفقیت زیادی کسب نماید. این کتاب با استقبال زیادی از سوی معامله گران مواجه شد. 

انواع شمع های ژاپنی

نوع اول: بدنه این کندل های شمعی (ژاپنی) به صورت خالی و تو پر می باشد که بدنه خالی نشان از صعود و رشد قیمت دارد و بدنه تو پر این کندل های شمعی (ژاپنی) نشان از نزول و کاهش قیمت دارد.

 

نوع دوم:  این مدل از کندل های شمعی (ژاپنی) که مرسوم تر هستند برای نشان دادن صعود و نزول قیمت ها از رنگ های قرمز و سبز استفاده می کنند.

هر کندل یا شمع از دو قسمت زیر تشکیل شده است:

بدنه شمع: بخش مستطیلی شمع است که اختلاف بین قیمت باز شدن و قیمت بسته شدن  را نشان می دهد.

سایه یا شدو (Shadow): اگر سایه شمع بالای بدنه باشد، نشان دهنده اختلاف بین بیشترین قیمت و قیمت باز شدن یا بسته شدن است.
اگر سایه شمع پایین بدنه باشد، نشان دهنده اختلاف بین کمترین قیمت و قیمت باز شدن یا قیمت بسته شدن است.
به عبارت دیگر، سایه ها نشان دهنده قیمت هایی هستند که در آن روز معاملاتی، سهم در آن قیمت ها معامله شده است.

هر کندل 4 جز اساسی دارد که کندل را تشکیل می دهد:

قیمت شروع(Open): این قیمت، قیمت پایانی در بازه زمانی قبل می باشد.
قیمت پایان(Close): این قیمت، قیمت آخرین معامله در بازه زمانی مشخص و قیمت شروع تایم فریم بعدی میباشد.
کمترین قیمت (Low): این قیمت، پایین ترین قیمت معاملاتی آن سهم/ارز در بازه زمانی مشخص شده می باشد.
بیشترین قیمت (High): این قیمت، بالاترین قیمت معاملاتی آن سهم/ارز در بازه زمانی مشخص شده می باشد.
در بین موارد بالا قیمت پایانی(close) اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا قیمتی هست که در آن بازه زمانی بین خریداران و فروشندگان توافق شده و در محدوده قیمتی بدنه کندل بیشترین حجم معاملات و در دو نقطه بالا و پایین کندل(کندل هایی که سایه دو طرفه دارند) حجم بسیار کمی(تقریبا برابر صفر) معامله شده و قیمت سریع برگشته است. تقریبا در تمام اندیکاتورها آپشن پیشفرض قیمت بسته شدن کندل ها می باشد و اصولی ترین تحلیل ها روی این قیمت انجام می شوند.

چه چیزی رنگ کندل ها را مشخص می کند؟

در کندل های شمعی (ژاپنی) نقاط باز شدن و بسته شدن کندل های شمعی (ژاپنی) رنگ آن کندل را مشخص میکنند، اگر نقطه بسته شدن بالاتر(قیمت بیشتری) نسبت به نقطه باز شدن داشته باشد کندل های شمعی (ژاپنی) به رنگ سبز در می آید و در غیر این صورت کندل قرمز رنگ می شود.

کنار هم قرار گرفتن کندل ها در نمودار شمعی، منجر به ایجاد الگوهایی می شود که پر تکرار هستند؛ و بنابراین به ما قابلیت معامله را می دهند.
علاوه بر آن، شکل هر کندل در نمودار شمعی، می تواند مفاهیمی داشته باشد.
هر کدام از آن شکل ها و مفاهیم می تواند قدرت تحلیل نمودار را به ما بدهد.

در ادامه به بررسی این الگوها در مقالات جدید می پردازیم. با ارز دشت همراه باشید.

Leave a comment