آموزش نصب کیف پول متامسک (Metamask) بر روی Google chrome.

photo_2022-02-26_20-50-44

متامسک Metamask یکی از کیف پول‌های رسمی و معتبر اتریوم است که به صورت افزونه‌ای روی مرورگرهای کامپیوتر فعالیت می‌کند، که بر روی گوشی هم قابل نصب می باشد.
با این نرم‌افزار می‌توانید به راحتی به ذخیره‌سازی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم (ERC-20) بپردازید.

امتیاز دیگری که متامسک علاوه بر کیف پول بودن دارد این است که امکان تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (D-apps) و قراردادهای هوشمند را نیز می‌دهد، از همه جالب‌تر آنکه شما برای استفاده از قابلیت‌های آن نیاز به دانلود بلاک چین و یا نصب نرم‌افزار نداشته و تنها کافی ست افزونه‌ی متامسک را در مرورگر خود نصب کنید.

کیف پول MetaMask در سال 2016 توسط آرون دیویس (Aron Davis) و دن فینلای (Dan Finlay) توسعه پیدا کرد. تیم توسعه‌ی آن را چند متخصص حوزه کریپتوکارنسی شامل جیمز مورائو (James Moreau)، کریستین جرین (Christian Jerian) و فرانکی پنگیلینان (Frankie Pangilinan) تشکیل می‌دهند.

این کیف پول با جاوااسکریپت و با تزریق یک آبجکت web3 به صفحه وبی که در آن حضور دارید، کار می‌کند. البته این به معنای تغییر وب‌ سایتی که در آن قرار دارید نیست، بلکه فقط عملکردی را به آن اضافه و امکان دسترسی به پلتفرم اتریوم را میسر می‌کند.

متامسک فقط کیف پولی برای ذخیره کردن ارزهای دیجیتال نیست، بلکه به لطف اتصال به دو صرافی بزرگ کوین بیس (Coinbase) و شیپ شیفت (ShapeShift)، امکان خرید، فروش و تبدیل آن‌ها را نیز میسر می‌کند. کاربران قادر به خرید مستقیم اتر از هر دو پلتفرم هستند. در شیپ شیفت مبادله توکن‌های ERC20 نیز امکان‌پذیر است.

MetaMask یک والت متن باز (اپن سورس) است، به این معنی که کد منبع آن را همه می‌توانند مشاهده کنند. همین موضوع سبب شده توسعه‌دهندگان برجسته‌ای از سراسر دنیا در توسعه و ایمن نگه داشتن آن مشارکت داشته باشند. جامعه کاربران متامسک گسترده است، به طوری که حساب کاربری آن در Twitter بالای 200 هزار دنبال‌کننده دارد.

متاماسک از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

این والت فقط برای ذخیره کردن کلیدهای خصوصی و عمومی مربوط به ارزهای بر بستر بلاک چین اتریوم (نظیر اتر و توکن‌های ERC20) و همچنین توکن‌های بایننس (اسمارت) چین با استاندارد BEP20 قابل استفاده است.

کیف پول MetaMask از کدام پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کند؟ 

افزونه‌ای برای مرورگرهای وب گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، بریو (Brave) و مایکروسافت اج وجود دارد. اگرچه متاماسک به طور ویژه به منظور استفاده روی دستگاه‌های دسکتاپ توسعه یافت اما نسخه‌ای از آن برای دو پلتفرم موبایل اندروید و آی او اس هم وجود دارد.

با توجه به ریسک بالای نصب بدافزارهای شبیه کیف پول‌های کریپتوکانسی معروف، همواره توصیه شده لینک دانلود اپلیکیشن‌های والت را فقط از وب سایت‌های رسمی آن‌ها دریافت کنید. برای دریافت لینک دانلود برنامه اندروید، برنامه آی او اس و افزونه مخصوص چهار مرورگر وب معروف، به بخش Download در وب سایت metamask.io مراجعه کنید.

 در ادامه، نحوه نصب افزونه متامسک را روی مرورگر کروم توضیح می‌دهیم.

راهنمای نصب کیف پول متامسک روی مرورگر کروم:

۱. وارد سایت Metamask.io شوید و روی گزینه Download یا Download Now کلیک کنید.

۲. هر دوی این گزینه‌ها شما را به این صفحه هدایت می‌کنند. روی Install Metamask for Chrome کلیک کنید.

۳. حالا شما در صفحه  Chrome.google هستید. روی Add to Chrome بزنید.

۴. از پنجره‌ای که باز می‌شود، گزینه Add extension را انتخاب کنید.

۵. در صفحه جدید روی Get Started بزنید.

۶. حالا دو گزینه پیش روی خود دارید. انتخاب گزینه سمت چپ برای وقتی است که از قبل کیف پول دارید و می‌خواهید به آن متصل شوید. گزینه سمت راست را برای ساخت کیف پول جدید و دریافت ۱۲ کلمه رمز انتخاب کنید.

۷. در این صفحه، متامسک اطلاعات و هشدارهایی در اختیارتان می‌گذارد که حتما آن‌ها را بخوانید و در صورت موافقت، دکمه I Agree را بزنید. در انتهای صفحه، سیاست حریم خصوصی هم آمده که می‌توانید آخرین آپدیت آن را از طریق لینک آن مشاهده کنید.

۸. در این صفحه رمز عبورتان را تعیین می‌کنید. این رمز عبور باید حداقل ۸ کاراکتر باشد. آن را در کادر دوم عینا تکرار کنید.

۹. شرایط استفاده را بخوانید و در صورت موافقت، تیک آن را بزنید تا گزینه Create یا ساخت برای شما فعال شود.

۱۰. پس از آن، به صفحه عبارت رمز پشتیبان یا Secret Backup Phrase هدایت می‌شوید. در این صفحه، ۱۲ کلمه به شما نشان داده می‌شود که ترتیب آن‌ها مهم است. این کلمات، رمز دسترسی شما به کیف پولتان هستند و از طریق آن‌ها می‌توانید حسابتان را بازیابی کنید و رمز عبورتان را تغییر دهید. پس حتما آن‌ها را به ترتیب یادداشت کنید یا تصویری از آن تهیه کنید و در جای مطمئنی نگه دارید. خود متامسک هم توصیه‌هایی در این باره کرده است که لازم است به آن‌ها توجه کنید. برای اینکه کلمات را ببینید روی تصویر تار شده کلیک کنید و Next را بزنید.

  • توجه: دسترسی هر کس به این کلمات به معنی این است که او صاحب این کیف پول است.

۱۱. در صفحه جدید باید عینا کلمات صفحه قبل را به همان ترتیب، انتخاب و وارد کادر کنید سپس روی دکمه Confirm بزنید.

۱۲. خب! کار ساخت کیف پول تمام شد. در اینجا ۵ نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنید و بعد All Done را بزنید!

  • عبارات رمز پشتیبان را در چند جای امن نگهداری کنید.

  • عبارت ۱۲ کلمه‌ای را در اختیار هیچ کس نگذارید.

  • مراقب کلاهبرداری و فیشینگ باشید. متامسک هیچ وقت بدون دلیل این کلمات را از شما درخواست نمی‌کند.

  • اگر خواستید عبارت ۱۲ کلمه‌ای را بازیابی کنید فقط به بخش تنظیمات و امنیت (Setting -> Security) مراجعه کنید.

۱۳. حالا افزونه متامسک به مرورگر کروم شما اضافه شده، کافی است روی افزونه‌های مرورگر کروم بزنید و از پنجره باز شده، روباه متامسک را انتخاب کنید. این پنجره برایتان باز می‌شود و پلتفرم‌های سواپ توکن‌ها و منابع نقدینگی را معرفی می‌کند. با زدن دکمه Start swapping به بخش سواپ ولت متامسک هدایت می‌شوید. فعلا برای رفتن به صفحه اصلی و شروع کار با افزونه متامسک ضربدر بالای پنجره را بزنید.

۱۴. این هم از صفحه اصلی کیف پول متامسک روی مرورگر کروم با سه گزینه اصلی: خرید، ارسال و سواپ (معاوضه توکن‌ها).

می‌توانید متامسک را روی مرورگرتان پین هم بکنید تا مستقیما به آن دسترسی داشته باشید. به این ترتیب، آیکون روباه نارنجی متامسک روی مرورگرتان خواهد نشست.

Related Posts

Leave a comment