بازار گاوی و بازار خرسی در حوزه رمزارزها چیست؟

photo_2022-04-03_18-02-15

در بازارهای مالی دو نوع حرکت بازار وجود دارد؛ گاوی (Bullish) و خرسی (Bearish).

بازار گاوی یا صعودی، حرکت مثبت بازار و رشد اقتصادی، و بازار خرسی یا نزولی حرکت منفی یا رکود بازار را نشان می‌دهند. بازار گاوی و بازار خرسی اصطلاحاتی هستند که از وال استریت نشأت گرفته‌اند.

معمولا یک بازار زمانی خرسی است که قیمت بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته باشد و بازار گاوی زمانی است که قیمت بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد. به افرادی که با خوشبینی خود باعث افزایش قیمت می‌شوند، گاو می‌گویند و به افراد بدبینی که گمان می‌کنند سرمایه آنها در حال افت ارزش است و دست به فروش سرمایه خود می‌زنند، خرس می‌گویند.

به بیانی ساده، هرگاه بازار روند رو به رشدی داشته باشد و قیمت ارزها افزایشی باشد، به آن بازار گاوی یا بازار صعودی (Bull market) و در صورت نزولی بودن و کاهش قیمت ارزها، به آن بازار خرسی یا بازار نزولی (Bear market) می‌گویند.

در بازار گاوی، اطمینان سرمایه گذاران و تریدرها بیشتر است. این بدین معناست که خوشبینی و انتظارات درباره ادامه نتایج مثبت زیاد است. روند گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که اقتصاد در حال رشد باشد؛ این مورد در تمامی بازارها از جمله بازار بورس، فارکس، کالاها، رمز ارزها و غیره دیده می‌شود.

در روند Bearish یا خرسی، سرمایه گذاران دارایی‌های ریسکی خود را می‌فروشند و از بازار خارج می‌شوند. شانس از دست دادن پول در این نوع بازارها بسیار بیشتر است. در بازار خرسی، سرمایه گذاران یا پوزیشن Short (فروش) باز می‌کنند و یا به سراغ دارایی امن‌تری برای سرمایه گذاری می‌روند.

در مجموع، تریدرها زمانی وارد بازار گاوی می‌شوند که قیمت پایین باشد و زمانی که قیمت افزایش یافت، آن را می‌فروشند و در بازار خرسی نیز زمانی که قیمت‌ها بالاست وارد می‌شوند و زمانی که قیمت کاهش یافت می‌فروشند.

بازار خرسی برای سرمایه گذاری خطرناک‌تر است؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها و سهام‌ها ارزش خود را از دست می‌دهند و قیمت‌ها دچار نوسانات شدید می‌شود. از آنجایی که تشخیص کف بازار دشوار است، سرمایه‌گذاران ممکن است پولشان را از بازار خارج کنند و صبر کنند تا روند بازار معکوس شود و دوباره وارد شوند.

اسناد دقیقی در خصوص ریشه این دو لغت در بازار سرمایه در دسترس نیست، اما نظریه‌هایی وجود دارد که به ما کمک می‌کنند متوجه شویم اصطلاح گاو و خرس چگونه وارد بازار سرمایه شده‌اند.

بر اساس مشاهدات، هنگامی که گاو برای مبارزه خود را آماده می‌کند، شاخ‌هایش را به سمت بالا می‌گیرد و آماده حمله می‌شود، این حرکت رو به بالا برای حمله، مشابه روند صعودی بازارهای مالی است.

اما خرس هنگام مبارزه و حتی دفاع از خود، پنجه‌ها و سر خود را رو به پایین می‌آورد که ممکن است همان نشانه نزولی بودن باشد.

همچنین اصطلاح بازار خرسی، برگرفته از فروشندگان پوست خرس نیز است. گفته می‌شود در گذشته افرادی که اقدام به فروش پوست خرس می‌کردند، نرخ فروش را از ماه‌ها قبل تعیین کرده بودند. چرا که اعتقاد داشتند ارزش پوست خرس در آینده کاهش خواهد یافت.

خصوصیات بازار گاوی و بازار خرسی

عرضه و تقاضا

در بازار صعودی، میزان تقاضا بالا و مقدار عرضه پایین است؛ به عبارتی دیگر، بسیاری از سرمایه گذاران می‌خواهند یک رمز ارز را بخرند، اما تعداد کمی از تریدرها قصد فروش آن را دارند. در نتیجه، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد تا سرمایه‌گذاران بر روی به دست آوردن مقدار توکن عرضه شده، با یکدیگر رقابت کنند.

در بازار نزولی عکس این موضوع صادق است؛ بسیاری از تریدرها به دنبال فروش ارز دیجیتال خود هستند و تقاضا کمتر از میزان عرضه است. در نتیجه، قیمت توکن یا کوین کاهش می‌یابد تا سرمایه گذاران بیشتری بتوانند آن را به دست آورند.

روانشناسی سرمایه‌گذاری

به خاطر این که رفتار بازار توسط تریدرها تاثیر می‌پذیرد و شناسایی می‌شود، روانشناسی سرمایه گذاران و شناخت احساسات آنها می‌تواند تعیین کننده تصمیمات شما باشد؛ البته رفتار و عملکرد پروژه‌های سازنده رمز ارزها نیز بر روی این روند اثرگذار است.

در بازار خرسی احساسات بازار منفی است؛ سرمایه گذاران پول خود را تا زمانی که بازار به آنها سیگنال مثبت بدهد، خارج می‌کنند و یا به دنبال رمز ارزهایی می‌گردند که دیدگاه و احساس مثبت‌تری به آنها دارند. در مجموع، نزول قیمت، اطمینان تریدرها را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل، آنها پول خود را خارج می‌کنند و با خروج پول از بازار، قیمت کاهش بیشتری را تجربه می‌کند.

تغییر در فعالیت اقتصادی

به خاطر این که ارزهای دیجیتال بخشی از یک اقتصاد بزرگ‌تر هستند، بازار آنها و اقتصاد اصلی به شدت به یکدیگر مرتبط هستند. یک بازار خرسی با یک اقتصاد ضعیف مرتبط است. بیشتر پروژه‌ها قادر به ذخیره سودهای عظیم نیستند؛ چون مشتریان با آنها احساس نزدیکی نمی‌کنند و یا اعتماد کافی را ندارند. این مستقیما بر روی میزان سودآوری آنها تاثیر می‌گذارد و بازار آنها را تضعیف می‌کند.

در یک بازار گاوی، برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد؛ مردم پول بیشتری را در این پروژه‌ها خرج می‌کنند و این باعث می‌شود که اقتصاد آنها قدرتمند شود.

صحبت پایانی

بازارهای گاوی و خرسی تنها دو اصطلاح در بازارهای مالی تلقی شده و نباید بر اساس چنین مواردی نسبت به خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام کرد. آنچه امروزه به سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد، شناخت شرایط بازار و قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری آنها خواهد بود.

Related Posts

Leave a comment