ربات معامله گر(تریدر) چیست؟

Negar_۲۰۲۳۰۵۲۴_۲۲۴۰۱۶

ربات تریدر ارزدیجیتال چیست؟

بازارهای سنتی مالی، ساعت مشخصی برای فعالیت دارن. و تو همون زمان مشخص نوسانات محدود دارن. پس معامله گران تو این زمان میتونن معاملات خودشون رو مدیریت کنن.تو این مقاله از ارز دشت با ما همراه باشین تا بیشتر با ربات معامله گر آشنا بشیم.

اما بازار رمزارزها تمام ساعات شبانه‌روز فعال هست و تعطیلی نداره. تریدرهای ارز دیجیتال برای مدیریت معاملات خودشون باید تمام طول روز را پای سیستم باشن تا بتونن معاملاتی با حداکثر سود و کم‌ترین ضرر انجام بدن.

این ربات‌ها به این منظور به‌وجود اومدن که تریدرها بتونن با کمک اونها سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال خودشون رو با اطمینان بیشتری انجام بدن. این ربات‌ها به معامله گرها کمک میکنن تا  لحظاتی که امکان دسترسی به بازار را ندارن و از سیستم خارج شدن، فرصت‌های معاملاتی مناسب را از دست ندن. به‌طور کلی ربات معامله‌گر ارز دیجیتال یه دستیار معاملاتی هست که میتونه ۲۴ ساعته خرید و فروش ارز دیجیتال انجام بده.

ربات معامله گر ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

شکل کار این نرم افزارها به این صورت هست که بعداز دریافت اطلاعات از بازار، برای کسب سیگنال‌های سودمند و قابل اجرا، از استراتژی‌های معاملاتی کدنویسی و از پیش تعیین شده مبتنی بر الگوهای تاریخی بازار برای طبقه‌بندی داده‌ها و اطلاعات استفاده میکنن. به عنوان مثال ممکنه  یه ربات با بررسی نمودار ETH/USDT به این نتیجه برسه که قیمت در کف قرار داره و زمان مناسبی برای خرید اتریوم هست، به همین دلیل فوری یه معامله لانگ برای این رمز ارز باز می‌کنه.

اندیکاتورها هم الگوهای ریاضیاتی رسم‌شده روی چارت قیمت هستن که برای شناسایی روند تو بازار کاربرد دارن. ربات‌ها این پترن‌ها را در نظر میگیرن و به شکل خودکار سیگنال‌های مناسب را تشخیص میدن. این اندیکاتورها شامل میانگین متحرک نمایی و ساده، شاخص قدرت نسبی، اصلاح فیبوناچی، ابر ایچیموکو، انحراف معیار و موارد دیگه هستن

انواع ربات معامله گر بازار کریپتوکارنسی

1-ربات آربیتراژ: این ربات‌ قیمت‌ها را تو صرافی‌های مختلف بررسی میکنه و بر اساس تغییرات معاملات را انجام میده. با توجه به اینکه نوسان قیمت در صرافی‌های ارز دیجیتال میتونه زیاد باشه، ربات آربیتراژ یکی از ربات‌های محبوب تریدرهای ارز دیجیتاله.

2-ربات وام دهی ارز دیجیتال: این ربات به معامله گرهای ارزهای دیجیتال این امکان رو میده تا به بقیه تریدرها وام بدن و اون رو بعد از گذشت مدت زمان معینی با سود دریافت کنن.

3-ربات ترند: یکی دیگه از انواع ربات ارز دیجیتال، ربات ترنده. این ربات با مشاهده رشد قیمت یه ارز مخصوص، یه سفارش خرید در اون ارز باز می‌کنه.

4-ربات تحلیل تکنیکال: این نوع از ربات تریدر، از اندیکاتورها و سیگنال‌های مختلف، برای پیش‌بینی تغییرات قیمتی آینده و کسب بهترین و امن‌ترین سود استفاده میکنه. ربات تحلیل تکنیکال یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ربات‌ها برای تریدرها هست.

5-ربات بازارساز: ربات بازارساز به‌صورت هم‌زمان سفارش خرید و فروش را تو صرافی‌ها قرار میده. مثلا اگه یه ارز با قیمت ۲ دلار معامله بشه، ربات دو سفارش خرید با قیمت‌های ۱.۹۹ دلار و ۲.۰۱ دلار ثبت می‌کنه؛ اگه هردو سفارش تایید بشن، کاربر ۰.۰۲ دلار سود می‌کنه.

6-ربات معاملات الگوریتمی: این ربات‌ها از الگوریتم‌ها برای شناسایی فرصت‌های بازار و انجام معاملات براساس اون استفاده میکنن. اونها برنامه‌ریزی شدن تا فقط تو زمان دریافت یه سیگنال مشخص دستورات رو پیاده‌ سازی کنن. این نوع ربات به شما کمک میکنه تا از نوسانات صرافی‌های ارز دیجیتال جلوتر حرکت کنین.

7-ربات اتوماسیون پرتفو: این مدل از ربات‌های تریدر، به‌جای انجام معاملات فعال، روی ایجاد و حفظ پرتفو کاربر تمرکز میکنه. این رباتها برای خودکار کردن فرآیندهای متداول و خسته‌کننده مورد استفاده قرار میگیرن. در زمان نوسانات بازار، ربات اتوماسیون، به‌صورت خودکار با فروش دارایی‌هایی با عملکرد ضعیف، سبد مالی کاربر را متعادل‌سازی میکنه.

آیا کار ربات تریدرها قابل اعتماد است؟

نمیتونیم بگیم که استفاده از ربات تریدر ها تو معاملات باعث سود قطعی میشه اما بعضی مواقع ممکنه که کار با ربات ها برای شما ضرری هم به همراه داشته باشه. هیچ وقت برنامه ربات ها نمیتونه با عقل انسان رقابت کنه. اگه مایل به انجام معاملات خودتون تو بازار ارزهای دیجیتال با استفاده از ربات ها هستین، لازمه که اول با سرمایه کم آزمایش کنین.تو انتخاب رباتی که میخواین با اون معاملات خودتون رو انجام بدین، نکات زیر را رعایت کنین:

1-قابل اعتماد باشه

 2-خطای برنامه نویسی نداشته باشه

3-به روز باشه

مزایای ربات معامله‌گر چیست؟

1-سرعت

ربات‌ها به این دلیل که از هوش مصنوعی برخوردار هستن دارای سرعت بالایی هستن و در پردازش دچار محدودیت نیستن. ربات‌ها به دلیل برخورداری از هوش مصنوعی میتونن حجم زیادی از داده‌ها را در مدت زمان کوتاهی پردازش کنن که انسان از این قابلیت برخوردار نیست.

2احساس

معامله‌گران در خیلی از موارد درگیر احساسات خودشون میشن و از روی ترس یا طمع تصمیمات نادرستی میگیرن که در نهایت این تصمیمات منجر به ضررشون تو بازار میشه. ربات‌ها بر خلاف انسان‌ها درگیر احساسات نیستن و طبق یه الگوریتم از پیش تعیین شده معاملات رو انجام میدن.

3-ظرفیت پردازش

ربات‌ها به دلیل برخورداری از هوش مصنوعی میتونن چند گیگابایت داده را تنها در کسری از ثانیه پردازش کنن اما انسان‌ها این قابلیت رو ندارن.

4زمان معامله

ربات تریدر به دلیل اینکه طبق یه الگوریتم مشخص شده پیش میره دچار خطا نمیشن و معاملات را دقیقا تو زمان تعیین شده انجام میدن در حالی که انسان‌ها ممکنه به دلیل مشکلات مختلف مثل اشکالات سیستمی نتونن تو زمان تعیین شده معاملات را انجام بدن.

معایب استفاده از ربات های معاملاتی

1نیاز به دانش کاربر

یکی از معایب ربات تریدر نیاز به دانش کاربر هست، استفاده مفید و موثر از ربات تریدر احتیاج به دانش عمیق از بازارهای ارز دیجیتال و داشتن برنامه و استراتژی مناسب برای سرمایه گذاری داره. ربات میتونه ابزار مفید و موثری برای معاملات ارز دیجیتال باشه، اما اگه بدون دانش و آگاهی از اون استفاده کنین میتونه خطرناک باشه.

2لزوم نظارت دائمی

از اونجایی که ربات های معامله گر ارز دیجیتال یه سری کارهای از پیش تعیین شده را به صورت تکراری انجام میدن، باید دائماً اون رو بررسی کنین و از عملکرد اونها اطمینان کافی حاصل بشه. تو این حالت شما میتونین معاملات خودتون رو به ربات معامله گر سپرده و اون را رها کنین تا به صورت مستقل کار کنه. برای تنظیم موثر و اطمینان از عملکرد و چگونگی کار با ربات تریدر لازمه که درک عمیقی از معاملات ارزهای دیجیتال داشته باشین.

3-ضعف های امنیتی

تشخیص نحوه عملکرد ربات های معامله گر از طریق چگونگی برنامه نویسی اونها هست هکرهای سایبری به دلیل امنیت بالای بلاک چین ها قادر به سوء استفاده از اونها نیستن اما احتمال اینکه ربات ها و یا حتی صرافی‌های ارز دیجیتال را مورد هدف قرار بدن، وجود داره. شما باید برای افزایش امنیت ربات تریدر، پرداخت و برداشت خودکار را غیر فعال کنین و از این طریق مقدار حمله ها رو کم کنین.

ربات تریدر معروف ارز دیجیتال

تری کاماز (۳Commas)

کریپتو هاپر (Cryptohopper)

شِرِمپی (Shrimpy)

هاس بات (Hassbot)

ترید سانتا (TradeSanta)

کریپتو تریدر (cryptotrader)

گکو (GEKKO)

گان بات (Gun bot)

مارجین (Margin)

زیگنالی (Zignaly)

بیتس گپ (Bitsgap)

لایو تریدر (Live Trader)

زِن بات (Zen bot)

کَپ کلاب (cap.club)

پروفیت تریلر (Profit Trailer)

بوتی ترید (Botee.Trade)

سخن پایانی

ربات های معامله گر اتوماتیک مختلفی تو بازار وجود داره که خیلی از اونها رو میشه برای ترید و خرید و فروش رمز ارزها به صرافی‌های ارز دیجیتال نظیر بایننس، هیوبی، کوین بیس، کراکن و موارد دیگه متصل کرد. از ربات تریدر اتوماتیک برای خودکار سازی معاملات و جلوگیری از دخالت عواطف و احساسات انسانی تاثیرگذار استفاده میشه.

Related Posts

Leave a comment