تعیین محدوده حمایت (support) و مقاومت (resistance) وسطوح تاثیرگذار

1

اولین گام تعیین محدوده های حمایتی و مقاومتی در چارت تایم فریم بالا ست. منظور از چارت تایم فریم بالا اینه که اگر مثلا قرار هست در تایم فریم روزانه ترید کنیم، سطوح حمایت و مقاومت رو در تایم فریم هفتگی و ماهانه مشخص میکنیم.

 به عنوان مثال درشکل زیر که مربوط به چارت هفتگی بیت کوین  هست، سطوح حمایت و مقاومت نشون داده شده.

سطوح حمایت و مقاومت مناطقی هستند که قیمت هر موقع نزدیک این سطوح شده با واکنش همراه شده. منظور از واکنش، برخورد و بازگشت در چارت هست.

یک سطح حمایت یا مقاومت ارزش و اعتبار خودش رو از تعداد واکنش ها و برخوردها بدست میاره.

هر سطح میتونه در هر دو نقش حمایت و مقاومت ظاهر بشه. اگر قیمت از بالا به پایین حرکت کنه و به این سطح برسه در نقش حمایت ظاهر میشه و اگر از پایین به بالا حرکت کنه، سطح مورد نظر در نقش مقاومت ظاهر میشه.

حالا چطور بتونیم این سطوح رو شناسایی و ترسیم کنیم ؟؟ یکی از ساده ترین و دقیق ترین روش ها، استفاده از ابزاری بنام Fib Retracement  هستش که در ابزارهای بخش سمت چپ چارت در Trading View  قابل مشاهده هستش. پس از انتخاب ابزار، روی پایین ترین دره کلیک میکنیم و بعد روی بالاترین قله کلیک میکنیم.

حواستون باشه حتما چارت در حالت لوگاریتمی باشه  (گوشه سمت راست پایین صفحه به اسم log)و در تنظیمات ابزار Fib Retracement تیک Fib levels based on log scale  رو فعال کنید.

Related Posts

Leave a comment