ارز دیجیتال ریپل چیست؟

images (5)

 

ریپل چیست؟ همه چیز درباره ریپل و XRP

ریپل (Ripple) یک شرکت بزرگ واقع در سانفرانسیسکو آمریکاست که برای بانک‌ها و نهادهای مالی، محصولات مالی غیرمتمرکز می‌سازد. هدف ریپل این است که بتواند انتقال پول بین بانکی و بین‌المللی را سریع‌تر، ارزان‌تر و غیرمتمرکز‌تر کند که البته این هدف تا حد زیادی محقق شده است و اکنون بانک‌ها و شرکت‌های مالی بزرگی برای انجام انتقال‌های پولی خود از محصولات ریپل استفاده می‌کنند.

ریپل چند محصول گوناگون برای بانک‌ها و موسسات مالی طراحی کرده است که فقط یکی از آن‌ها با ارز دیجیتال XRP کار می‌کند. بنابراین، شما وقتی XRP می‌خرید، روی یکی از محصولات شرکت ریپل سرمایه‌گذاری کرده‌اید نه خود ریپل.

هدف ریپل چیست؟

ریپل می‌خواهد یک شبکه پرداخت و ارتباطی امن و غیرمتمرکز را برای موسسات مالی سراسر جهان فراهم کند. می‌توان گفت که هدف ریپل کاملا در تضاد با بیت کوین است.

در حالی که بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌‌ها و بانک‌ها روی کار آمده است، رپیل عقیده دارد که بانک‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه انجام کار آن‌هاست که باعث ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال پول می‌شود.

ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند. سالانه بیش از ۱۵۵ تریلیون دلار پول به صورت برون مرزی در سراسر جهان جا‌به‌جا می‌شود. مشکلات انتقال پول توسط بانک‌ها و موسسات مالی سال‌هاست که حل‌نشده باقی مانده است و با توجه به رشد فناوری، هنوز انتقال بین‌المللی پول‌های کلان بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد که نیازمند کارمزدهای بسیار بالا و انجام کاغذ بازی‌های زیادی است. رپیل می‌خواهد به این مشکلات برای همیشه پایان داده و بخش بزرگی از انتقالات پول را انجام دهد.

 

معرفی تیم توسعه‌دهنده ریپل

ایده اصلی شکل‌گیری ریپل توسط بنیان‌گذاران آن جد مک‌کالب (Jed McCaleb) و کریس لارسن (Chris Larsen) ارائه و توسط آرتور بریتو (Arthur Britto) و دیوید شوارتز (David Schwartz) ساخته شد. آنها برای توسعه شبکه ریپل از طرح رایان فوگر (Ryan Fugger) استفاده کردند. فوگر در سال ۲۰۱۲ سیستمی به نام OpenCoin ایجاد کرده بود که در نهایت و در سال ۲۰۱۳ به ریپل تبدیل شد. برد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse) در سال ۲۰۱۵ به عنوان مدیر ارشد عملیات به ریپل پیوست و سپس توسط کریس لارسن در دسامبر سال ۲۰۱۶، به مقام مدیرعامل ارتقاء سمت یافت.

در سال ۲۰۱۴ اختلافات جد مک کالب با اعضای شرکت و رویکردهای کریس لارسن باعث شد که او از تیم ریپل جدا شود. دلیل جدایی جد مکالب این است که به عقیده او شرکت ریپل از اهداف خود فاصله گرفته است. جد مک کالب پس از جدایی از ریپل به رقیب آن یعنی شرکت استلار پیوست و اکنون به‌عنوان یکی از بنیان‌گذران استلار در حال فعالیت است.

در کدام صرافی‌ها می‌توان رمزارز XRP را خریداری کرد؟

ارز دیجیتال XRP علاوه‌بر شبکه ریپل بر بستر شبکه BNB Chain و با استاندارد BEP20 نیز ایجاد شده است. این ارز دیجیتال را می‌توان از صرافی‌های متمرکز بایننس، Gate.io، کوکوین، MEXC ،LBank، هوبی، کوینکس و کراکن خریدارای کرد. همچنین ریپل می‌توان را ازصرافی‌های غیر‌متمرکز سوشی سواپ و پنکیک سواپ نیز تهیه کرد.

تعداد توکن های ریپل

عرضه گسترده ریپل همچنان رشد خود را ادامه می دهد. زیرا ریپل بخشی از توکن هایی را که در اختیار دارد به فروش می رساند و علاوه بر این نهادها و سازمان های سرمایه گذاری بیشتری وارد این فضا می شوند.

در مجموع حدود 100 میلیارد توکن XRP وجود دارد که خود شرکت ریپل بیش از نیمی از این مقدار را در اختیار دارد. ارائه دهنده اطلاعات رمزنگاری کوین مارکت کپ، مقدار XRP را که نزد خود شرکت ریپل است را به عنوان ریپل در گردش در نظر نمی گیرد و به این ترتیب بررسی و ورود ریپل های جدید وارد شده را آسان می کند.

شبکه ریپل چیست؟

شبکه ریپل یک پروتکل متن باز است که برای امکان انجام تراکنش‌های سریع و ارزان طراحی شده است.

برخلاف بیت کوین که به عنوان یک سیستم پرداخت همتا‌به‌همتا طراحی شده، Ripple برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی در سراسر جهان ایجاد شده است. در شبکه Ripple می‌توان ارزهای فیات و انواع ارزهای دیجیتال را با یکدیگر مبادله کرد.

شبکه ریپل رمز‌ارز مخصوص خود به نام XRP را دارد که می‌تواند در پلتفرم آن مورد استفاده قرار گیرد و با هر ارز یا دارایی دیجیتال قابل تعویض است؛ اما استفاده از XRP مستقل از شبکه ریپل است. برای انجام یک مبادله جهانی بین ارزهای مختلف نیازی به XRP وجود ندارد. بنابراین، ارزش شبکه ریپل در رمزارز XRP نیست، بلکه در خود شبکه و توانایی آن برای انتقال سریع دارایی‌ها، در سراسر جهان است. در واقع می‌توان گفت این شبکه به عنوان رقیبی برای سیستم‌های پرداخت موجود مانند سوئیفت (Swift) عمل می‌کند.

تفاوت ریپل و XRP چیست؟

اکثر فعالان حوزه رمزارزها تصور می‌کنند ریپل و XRP با هم یکسان هستند و کاربردی مشابه دارند؛ اما این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. XRP یک ارز دیجیتال است در حالی که ریپل یک شرکت انتفاعی است که به ترویج استفاده و توسعه XRP، نرم افزار پشت آن (XRP Ledger) و بسیاری از پروژه‌هایی که هدف آنها تسهیل انجام تراکنش‌های جهانی است، می‌پردازد.

محصولات شرکت Ripple چیست؟

در حال حاضر شرکت ریپل دارای ۳ محصول اصلی به نام‌های xRapid، xCurrent و xVia است. تمامی محصولات شرکت ریپل بر روی یک پلتفرم پرداخت به نام RippleNet کار می‌کنند. شهرت شبکه ریپل بیش‌تر به خاطر پروتکل پرداخت دیجیتالی آن است تا رمزارز XRP. ریپل به عنوان یک پلتفرم توزیع شده، همتا به همتا و متن باز عمل می‌کند که بستر انتقال هر نوعی از پول مانند دلار، ین، لایت کوین و بیت کوین را فراهم می‌کند.

xRapid

از XRP به عنوان پل ارتباطی ارزی بین چند ارز فیات استفاده می‌کند. XRP و xRapid هر دو به دفتر کل XRP متکی هستند. به عبارت ساده‌تر xRapid یکی از محصولات ریپل است که به‌منظور حل مشکلات نقدینگی در انجام معاملات بانکی از آن استفاده می‌شود. xRapid برای انجام تراکنش‌ها از رمزارز XRP استفاده می‌کند و کاربرد اصلی این رمزارز در این محصول شرکت ریپل است. 

xCurrent

xCurrent دفتر کل توزیع شده به اسم اینترلجر (Interledger) ساخته شده است که توسط ریپل به عنوان پروتکلی برای اتصال دفترهای مختلف یا شبکه‌های پرداخت طراحی شده است. کاربرد اصلی xCurrent استفاده از آن برای انتقال ارزهای فیات است؛ اما این شبکه از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند. شایان ذکر است که در حال حاضر اکثر شرکت‌هایی که با ریپل همکاری دارند از محصول xCurrent این شرکت استفاده می‌کنند.

xVia

xVia یک رابط استاندارد مبتنی بر API است که به بانک‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات مالی اجازه می‌دهد تا در یک چارچوب واحد تعامل داشته باشند. xVia به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا از طریق شرکای بانکی دیگری که به RippleNet متصل هستند، پرداخت‌هایی را ایجاد کنند و همچنین به آنها امکان می‌دهد فاکتورها یا سایر اطلاعات را به معاملات خود ضمیمه کنند.

آیا ریپل غیرمتمرکز است؟

رمز ارز شبکه ریپل یا همان XRP، پس از بررسی این فاکتورها زیاد سربلند بیرون نمی‌آید. برای مثال تنها یک نهاد، یعنی همان شرکت ریپل، بیش از ۵۰ درصد قدرت رای شبکه را در اختیار دارد. از طرف دیگر، ۷۸ درصد کوین‌های موجود متعلق به صد آدرس ثروتمند این شبکه است (که شرکت ریپل ثروتمندترین آنها است)

علاوه بر این‌ها اگر بخواهیم XRP را با بیت کوین مقایسه کنیم، در شبکه بیت کوین ماینرها پاداش استخراج دریافت می‌کنند ولی در شبکه ریپل هیچ پاداش انگیزشی در کار نیست. با توجه به فاکتورهایی از این دست، می‌توان گفت که رمز‌ارز XRP، تقریبا به طور کامل تحت کنترل شرکت ریپل است.

 

Related Posts

Leave a comment