معرفی صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance).

photo_2022-04-22_19-32-27

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا شناخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم بیشتر با تاریخچه و ویژگی‌های صرافی بایننس Binance آشنا شویم.

محبوبیت و کاربرد ارزهای دیجیتال به شکلی روز افزون در حال افزایش بوده و به طور پیوسته صرافی‌های جدیدی به منظور خرید و فروش آن‌ها متولد می‌شوند. این موضوع سبب شده انتخاب بهترین پلتفرم برای ترید رمز ارزها دشوار شود. البته برای بسیاری، انتخاب ساده و سرراست است؛ بایننس بزرگترین و محبوب‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا بوده و انتخاب شماره یک بخش قابل توجهی از تریدرهای سراسر دنیا است.

صرافی بایننس چیست؟

بایننس یک صرافی مخصوص رمز ارزها است و خرید، فروش و تبادل آن‌ها توسط کاربران را امکان‌پذیر می‌کند. مبادلات بین کاربران در ابتدا فقط با استفاده از ارزهای دیجیتال صورت می‌گرفت و ارزهای رایج نظیر دلار و یورو پذیرفته نمی‌شدند، اما امروز وضعیت متفاوت است.

این پلتفرم در سال 2017 و در کشور چین متولد شد، اما  خیلی زود پیشرفت کرد و توانست لقب بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا را از آن خود کند. با توجه به قوانین بسیار سرسختانه پیرامون ارزهای دیجیتال در کشور چین، بنیان‌گذاران Binance خیلی زود مجبور به مهاجرت به ژاپن شدند، کشوری که با روی باز رمز ارزها را پذیرفته و عاشق آن‌ها است!

صرافی بایننس یک صرافی برجسته رمز ارز است که در سال 2017 در هنگ کنگ Hong Kong تاسیس شد. این صرافی تمرکز زیادی بر ترید آلت کوین ها دارد. بایننس معاملات ارز به ارز را در بیش از 500 ارز رمزپایه از جمله بیت کوین، اتر، لایت کوین، دوج کوین و … ارائه می دهد. در سال 2018، در پاسخ به مقررات سختگیرانه چین در زمینه ترید و تبادل ارزهای دیجیتال، صرافی بایننس دفتر مرکزی شرکت خود را به Malta واقع در اتحادیه اروپا منتقل کرد.

به طور کلی بایننس یک صرافی آنلاین است که در آن کاربران می توانند ارزهای رمزنگاری شده را معامله و ترید کنند. لازم به ذکر است که ارزهای رمزپایه بسیاری در این صرافی پشتیبانی می شود. بایننس یک کیف پول رمزنگاری شده برای سرمایه گذاران به منظور ذخیره وجوه الکترونیکی خود فراهم می کند. این صرافی همچنین از خدمات پشتیبانی برای کاربران جهت کسب سود یا معامله با استفاده از ارزهای رمزپایه برخوردار است. این صرافی توکن مبتنی بر بلاکچین خود را دارد که بایننس کوین یا BNB نامیده می شود.

تاریخچه و بنیانگذاران صرافی بایننس

همانطور که در زندگینامه وی در مطالب قبل گفته شد ،چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zao) که با نام مستعار CZ شناخته می‌شود، بنیان‌گذار بایننس است. او پیش از تاسیس بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا، چند سیستم مبادله برای بورس کشور ژاپن توسعه داده بود. بدون شک این تجربه به او برای تبدیل کردن بایننس به غولی که اکنون شاهد هستیم، کمک زیادی کرده است. 

در واقع این صرافی از نقدینگی بالایی برخوردار است و به کاربرانی که توکن BNB را خریداری می نمایند، تخفیف می دهد. نام صرافی بایننس ترکیبی از کلمات “Bitcoin” و “Finance” است. این صرافی ادعا می کند دارای استانداردهای بالایی برای ایمنی است و از پردازش بالایی برخوردار می باشد. همچنین ادعا می کند توانایی پردازش حدود 1.4 میلیون سفارش در ثانیه را دارد و از ترید بیش از 500 کوین از جمله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و توکن بومی خود BNB پشتیبانی می کند.ب به طور متوسط روزانه 1 میلیارد دلار معامله بر بستر این پلتفرم صورت گرفته و از نظر حجم تبادلات، اکنون بزرگترین صرافی مبادلات آلت کوین‌ها است. سرعت رشد بایننس در ابتدا به حدی بود که در ژانویه سال 2018، کمتر از یک سال بعد از تاسیس و شروع به کار، شرکت به خاطر حجم انبوه کاربران متمایل به ساخت حساب کاربری، برای مدتی مجبور به توقف ثبت نام و عدم پذیرش کاربران جدید شد! تنها در یک روز 240 هزار اکانت جدید در بایننس ایجاد شده بود.

عملکرد صرافی بایننس چگونه است؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به بیان عملکرد این صرافی بپردازیم، می توان گفت در صرافی بایننس تعدادی خریدار و فروشنده رمز ارز وجود دارد که در این صرافی کاربران سفارش خرید و فروش خود را ثبت می نمایند. پس از ثبت سفارش صرافی بایننس به عنوان یک رابط بین خریدار و فروشنده کار می کند و معامله را انجام می دهد و این صرافی در ازای انجام معاملات کارمزدی را دریافت می نماید.

این موضوع را به گونه ای دیگر نیز می توان تعریف کرد. برای مثال زمانی که یک کاربر سفارش خود را به منظور خرید ارز دیجیتال ثبت می نماید، سیستم صرافی در میان کاربرانی که سفارش فروش خود را ثبت نموده اند جستجو می کند تا سفارش را کامل کند. 

مزایا و ویژگی‌های صرافی بایننس

پشتیبانی از بیشتر آلت کوین‌ها

هر ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین متولد شد، یک آلت کوین محسوب می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت بالای بایننس پشتیبانی از گستره‌ای از ارزهای دیجیتال است، به طوری که هر کاربر، بدون در نظر گرفتن نوع دارایی خود، قادر به تبادل با دیگران خواهد بود.

این صرافی قابلیت پشتیبانی از بیش از 500کوین بی‌نظیر را دارد . خرید اتریوم، خرید ترون و دیگر کریپتوکارنسی‌های معروف و همچنین گزینه‌هایی نه چندان شناخته شده نظیر زدکوین در اینجا امکان‌پذیر است. این در حالی است که کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا از نظر حجم تبادلات بیت کوین، تنها از 25 کوین پشتیبانی می‌کند.

کارمزد پایین تراکنش‌ها در بایننس

حین مبادلات کریپتو – کریپتو، کارمزد تراکنش‌ها در بایننس بسیار پایین و کاملا رقابتی است. در هر خرید یا فروش، مشتریان تنها 0.1 درصد کارمزد پرداخت می‌کنند. برای درک بهتر، در صورتی که 1 اتریوم مبادله کنید، تنها 0.001 آن به عنوان هزینه انتقال کسر خواهد شد.

از طرفی سپرده‌گذاری همیشه رایگان و بدون هزینه است. به عبارتی برای دریافت ارز دیجیتال و نگهداری آن در حساب کاربری خود، نیازی به پرداخت کارمزد به بایننس نیست. در آن سو برای دریافت‌ها، باید هزینه پرداخت کنید. اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال به شیوه‌ای یکسان عمل می‌کنند. گفتنی است برداشت از حساب بسته به نوع ارز دیحیتال و مقدار تراکنش، کارمزد متفاوتی دارد.

در اینجا محاسبات بر مبنای بیت کوین صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در صورت تشکیل شدن دارایی شما از چند آلت کوین نظیر ترون، تتر و اتریوم، ارزش معادل مجموع آن‌ها به بیت کوین را مشاهده خواهید کرد. برای سپرده‌گذاری محدودیتی از نظر حجم تبادل وجود ندارد، اما برداشت بیشتر از 2 بیت کوین (دقیقا 2 بیت کوین یا معادل آن) نیازمند تایید حساب کاربری به وسیله ارسال یک سری مدارک است. به این منظور باید اطلاعات هویتی خود نظیر پاسپورت را ارسال کنید.

اهدای جایزه به کاربران توسط Binance

معاملات عادی در صرافی بایننس ممکن است مشمول دریافت جایزه شوند! جوایز به طور مستمر تغییر می‌کنند، اما در اغلب مواقع، ارز دیجیتال رایگان به کاربر اهدا خواهد شد. تا امروز شاهد ارائه جوایز عجیب و باورنکردنی نظیر یک دستگاه خودرو از برند مازراتی نیز بوده‌ایم!

بایننس لانچ پد برای عرضه اولیه (ICO Launchpad)

بایننس به فهرست کردن ارزهای جدید بلافاصله بعد از تکمیل عرضه اولیه آن‌ها مشهور است. این موضوع نشان می‌دهد برای اغلب شرکت‌های توسعه‌دهنده رمز ارزها، Binance محبوب‌ترین صرافی است. برای لیست کردن یک کوین یا توکن، جدید یا قدیمی بودن آن برای بایننس ملاک نیست و معیار اصلی، داشتن زیر بنایی قوی و مستحکم محسوب می‌شود.

امنیت بالای صرافی بایننس

این صرافی برای امنیت، ارزش خاصی قائل است، به همین دلیل از کاربران بعد از ثبت نام درخواست می‌کند احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را برای حساب خود فعال کنند. احراز هویت دو مرحله‌ای یک سد امنیتی قوی و لایه‌ای اضافی برای محافظت از حساب‌های کاربری است، به طوری که حین ورود، برداشت ارز یا انتقال از کاربر درخواست می‌کند علاوه بر رمز عبور ثابت اکانت، کد یکبار مصرف ارسال شده به شماره موبایل یا ایمیلش را نیز وارد کند.

حجم بالای مبادلات ارز دیجیتال

از آن جایی که بایننس بزرگترین صرافی رمز ارز دنیا شده و بیشتر کوین‌ها و توکن‌ها در آن خرید و فروش و تبادل می‌شوند، در هر ثانیه، حجم بالایی از مبادلات درونش صورت می‌گیرند. انبوه کاربران پلتفرم، سرعت بالای درخواست‌ها را تضمین می‌کند. به این ترتیب شانس فروش سریع ارزهای دیجیتال شما بسیار بالا است. در بیشتر مواقع، سفارش فروش یا خرید شما، طی کسری از ثانیه توسط کاربری دیگر تایید می‌شود. البته این سرعت بالا، به لطف قابلیت استفاده از ربات‌ها توسط تریدرها است.

اگر در پی خرید یک ارز دیجیتال با حجم مبادله پایین هستید، به خاطر پایین بودن تعداد فروشندگان، باید زمان بیشتر منتظر بمانید. سرعت تایید شدن سفارش، با محبوبیت و حجم مبادلات یک رمز ارز رابطه مستقیم دارد. به عنوان نمونه اتریوم، تتر، بیت کوین و ترون خیلی سریع‌تر از بقیه قابل خریداری بوده یا به فروش می‌روند. گفتنی است تکنولوژی پشت پلتفرم صرافی بایننس، از 1.4 میلیون تراکنش در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند!

صرافی Binance برای چه کاربرانی مناسب است؟

دو بخش بیسیک (ابتدایی – Basic) و ادونس (حرفه‌ای – Advanced) برای استفاده از خدمات بایننس وجود دارند. این موضوع یکی از دلایل محبوبیت فوق‌العاده این صرافی است، چرا که استفاده از پلتفرم را برای کاربران تازه کار و عادی و همچنین تریدرهای حرفه‌ای نیازمند ابزارهای ویژه، امکان‌پذیر می‌کند.

از طرفی بایننس به تازگی با شرکت‌های متعددی مثل Simplex وارد همکاری شده و خرید از طریق کارت‌های بانکی با استفاده از ارزهای فیات را امکان‌پذیر کرده است.

ترید رمز ارزها در صرافی بایننس

ترید در یک رابط کاربری ساده و قابل فهم برای همه صورت گرفته و نیازی به حرفه‌ای بودن نیست. می‌توان انواع ارز دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کرد. به عنوان نمونه قادر خواهید بود ترون خود را به تتر یا بیت کوین را به اتریوم و بالعکس تبدیل کنید. مبادلات کریپتو به فیات نیز به تازگی اضافه شده است. رابط کاربری بسته به انتخاب کاربر به سه قسمت ساده (Basic)، کلاسیک (Classic) و حرفه‌ای (Advanced) تقسیم می‌شود تا همه، بدون توجه به سابقه حضورشان در دنیای کریپتوکارنسی، قادر به استفاده قابلیت‌های صرافی بایننس باشند.

1- معاملات لحظه‌ای (اسپات – Spot)

این نوع معامله را تقریبا همه ما انجام داده‌ایم. معاملات اسپات به صورت آنی تسویه شده و خریدار و فروشنده در یک قیمت مشخص، مقدار معینی از دارایی را در آن واحد مبادله می‌کنند. برای معامله لحظه‌ای، هر سه رابط کاربری اشاره شده در بالا در دسترس قرار دارند. برای کاربران تازه وارد هر دو حالت کلاسیک و حرفه‌ای پیچیده به نظر رسیده و برای آن‌ها تفاوتی ندارند. تفاوت رابط کاربری Avanced، نمایش ابزارهای رسم اضافی است، در حالی که نمایش کلاسیک، فقط خلاصه‌ای سریع از وضعیت بازار ارائه می‌کند. برای یادگیری و انجام این نوع معاملات می‌توانید مقاله  آموزش معاملات اسپات برای خرید و فروش در Binance را بخوانید.

معاملات لحظه‌ای

به کاربران غیر حرفه‌ای بایننس نمایش ابتدایی (Basic) پیشنهاد می‌شود. در این حالت فقط قیمت تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر را مشاهده خواهید کرد.

2- معاملات مارجین (Margin)

در مارجین تریدینگ، کاربر قسمتی از سرمایه‌اش تحت عنوان “Margin” را درگیر معامله می‌کند. بعد از تصمیم‌گیری درباره مقدار سرمایه وارد شده به یک معامله مارجین، اهرم یا Leverage مشخص خواهد شد. لوریج ضریبی است که کاربر با استفاده از آن تعیین می‌کند چند برابر مارجین خود قصد دریافت وام دارد. به عنوان مثال اگر یک کاربر 10 دلار را برای یک معامله مارجین اختصاص داده و قصد افزایش سرمایه خود از طریق وام به 100 دلار را دارد، باید از اهرم یا لوریج 10 برابری استفاده کند.

صرافی بایننس

حالت نمایش ساده (Basic) صرافی بایننس

در تبدیل برخی ارزها به یکدیگر، این نوع معامله توسط بایننس پشتیبانی می‌شود. برای برخی کوین‌ها تا سقف 10 برابر (10x) می‌توان اهرم تعیین کرد. در اینجا کاربران بین دو حالت Cross Margin و Isolated Margin حق انتخاب دارند؛ در حالت Cross تمام حساب مارجین شما در معرض ریسک قرار می‌گیرد. در واقع قیمت لیکوئید شدن هر پوزیشن، به مارجین اختصاص یافته به همان پوزیشن محدود نشده و در صورت زیان بالاتر، این زیان تا لیکوئید شدن کل حساب شما ادامه پیدا می‌کند. در حالت Isolated کاربر به هر پوزیشن خود مقداری مارجین اختصاص داده و در صورت لیکوئید شدن، به همان مقدار تعیین شده زیان خواهد دید. در صورت استفاده از حالت ایزوله یعنی روش دوم، هرگز تمام حساب فرد لیکوئید نمی‌شود.

بایننس فیوچرز (Binance Futures)

بایننس فیوچرزر در سال 2019 عرضه شد و به معامله‌کنندگان اجازه می‌دهد قیمت و ارزش آتی ارزهای دیجیتال را حدس زده و به نوعی ریسک کنند (به جای این که آن‌ها را در همان لحظه با قیمت کنونی، خریداری کنند). این امکان برای بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، لایت کوین، ریپل و چند رمرز ارز محبوب دیگر وجود دارد.

اهرم در اینجا تا 125 برابر قابل افزایش است. فراموش نکنید بایننس فیوچرزر تماما با ریسک همراه است، به طوری که تریدرها در صورت سرمایه گذاری درست دارایی خود را تا سقف 125 برابر افزایش داده یا با همین ضریب، از دست می‌دهند. این ضریب از آن چه سایر پلتفرم‌های مشابه با بایننس ارائه می‌کنند بیشتر است.

صرافی بایننس

حالت نمایش حرفه‌ای (Advanced) صرافی بایننس

موجودی‌های Binance Futures جدا از حساب کاربری عادی افراد در بایننس نگهداری شده و نیازمند تعیین وثیقه بر اساس تتر هستند. همه سودها و ضررها بر اساس تتر یا همان دلار آمریکا محاسبه می‌شوند.

رابط کاربری بایننس فیوچرز تقریبا شبیه به معاملات لحظه‌ای پلتفرم اصلی بایننس است، هر چند گزینه‌هایی اضافی برای نمایش پوزیشن‌های باز و کنترل مقدار اهرم در اختیارتان قرار می‌دهد. در مقایسه با معاملات لحظه‌ای، کارمزد در بایننس فیوچرز کمی متفاوت و حداکثر 0.04 درصد برای هر معامله است. هر چه حجم معاملات کاربر در هر ماه کمتر باشد، کارمزد کاهش پیدا خواهد کرد. کارمزد برای تبادل‌هایی که قبل از اجرا به فهرست سفارش‌ها نقدینگی اضافه می‌کنند نیز پایین است.

پس انداز (Savings) در بایننس

این ویژگی اجازه می‌دهد بابت نگهداری بخش بدون استفاده از دارایی دیجیتال خود در صرافی بایننس، سود دریافت کنید. دو روش انعطاف‌پذیر (Flexible) و قفل شده (Locked) به این منظور وجود دارند. در روش دوم، طی مدت زمانی مشخص، نمی‌توانید به موجودی (قفل شده) دست بزنید، اما در عوض، سود بیشتری دریافت خواهید کرد. در روش اول، بسته به میزان برداشت‌های مستمر، سود متفاوت خواهد بود.

معرفی سایر خدمات بایننس

بایننس علاوه بر سرویس های خاص مبادله، ابزارها، پلتفرم ها و خدمات دیگری را نیز ارائه می دهد. برخی از آنها به شرح زیر است:

Binance Earn: بستری برای استیکینگ یا واریز استیبل کوین ها به صرافی است.

Binance Visa Card: یک کارت اعتباری است که به کاربران امکان می دهد ارز رمزنگاری شده خود را به ارز فیات تبدیل کرده و آن را برای محصولات و خدمات خرج کنند.

Binance Smart Pool: ماینرها را قادر می سازد تا برای بهینه سازی و ضرب درآمد خود بین ارزهای رمزنگاری شده مختلف، استخراج کنند.

Binance Labs: بایننس دارای فناوری بلاکچینی می باشد که بر پرورش پروژه های امیدوار کننده مرحله قبل از ICO تمرکز دارد. این کار با تامین بودجه لازم برای توسعه، منابع مشاوره ای و صفحه راه اندازی برای هرگونه فعالیت لازم به تیم های پروژه ارزهای رمزپایه کمک می کند.

LunchPad: بایننس همچنین سایتی به نام لانچ پد را برای میزبانی پروژه های جدید و ظهور بلاکچین و رابط های API ارائه می دهد. از مارس 2021، 42 پروژه راه اندازی شده است.

کارمزد خرید و فروش در صرافی بایننس

در فضای کاملا رقابتی این روزهای بازار ارز دیجیتال، ساختار تعیین کارمزد صرافی بایننس فوق‌العاده است. برای هر تریدری که نیازمند تسویه سریع نیست، نرخ کارمزد ثابت 0.1 فوق‌العاده محسوب می‌شود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، کاربران سرویس بایننس فیوچرز حتی کارمزد پایین‌تری از این مقدار پرداخت می‌کنند که برای ایجاد‌کننده و دریافت‌کننده به ترتیب 0.02 درصد و 0.04 درصد است.

در مقایسه با بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا، کارمزدهای بایننس بسیار پایین‌تر است. برخی از آن‌ها 0.2 درصد و بیشتر کارمزد دریافت می‌کنند. برای تریدرهایی که حجم بالایی از تبادلات را به صورت مستمر انجام می‌دهند، دو برابر شدن کارمزد مساوی پرداخت مبالغ کلان به صرافی است.

BNB به عنوان توکن انحصاری Binance، دارای پایین‌ترین میزان کارمزد بوده و در مبادلات، 50 درصد تخفیف شامل حال آن می‌شود. سپرده‌گذاری همواره رایگان بوده و بابت دریافت ارز دیجیتال در والت حساب کاربری‌تان هیچ کارمزدی پرداخت نخواهید کرد، هر چند همیشه ارسال‌کننده باید کارمزد شبکه بلاک چین که توسط شرکت توسعه‌دهنده ارز مورد نظر تعیین شده است را پرداخت کند. حین برداشت باید هزینه‌ای مجددا جزئی پرداخت کنید، هر چند آن‌ها به طور کلی با کارمزد معاملات بلاک چین ارتباط دارند. برای رقابتی نگه داشتن وضعیت به نفع بایننس، کارمزد برداشت از حساب به طور مستمر تغییر می‌کند.

 ورود و کار با Binance برای ایرانیان

ممکن است تا اینجای مطلب، یا به احتمال زیاد بعد از خواندن مطلب تا انتها، به ثبت نام در بزرگترین صرافی رمز ارزی دنیا و فعالیت در آن ترغیب شوید، اما نکته‌ای بسیار مهم در این رابطه وجود دارد؛ استفاده از Binance به خاطر پیروی این شرکت از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، برای کاربران ایرانی ممنوع است.

اگر سیستم از هر طریق، همچون ارائه شماره موبایل با پیش شماره 98+، احراز هویت واقعی خود یا مخصوصا اتصال به سیستم با آی پی متعلق به کشورمان، به ایرانی بودن کاربر پی ببرد، حساب او را مسدود و دارایی‌هایش را بلوکه خواهد کرد. البته بعد از این اتفاق، به وسیله ارتباط با بخش پشتیبانی، تماس تلفنی و ارائه تصویری از پاسپورت، در نهایت مجوز یک مرتبه برداشت دارایی و خروج از سرویس را دریافت کرده و سرمایه‌تان برای همیشه نیست و نابود نخواهد شد، اما این کار دردسرهای زیادی دارد، علاوه بر این که استرس زیادی به شما وارد می‌شود.

Related Posts

Leave a comment