ارز دیجیتال زی کش Zcash چیست؟

ZCASH-900x540-1-1-900x450

زی کش چیست؟ همه چیز در مورد شبکه Zcash و ارز دیجیتال ZEC

زیکش یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که پیشرفت‌هایی را در عرصه رمزنگاری به دست آورده است تا به کاربران خود،

امکان ناشناس بودن هنگام انجام تراکنش را ارائه دهد.

ماهیت و تکنولوژی زیرساخت زی کش موجب شده است تا به یکی از پیشگامان پرایوسی کوین یا کوین حریم خصوصی مبدل شود. این پروتکل در اصل

یکی از فورک‌های بیت کوین است که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ (سال ۱۳۹۵‌) راه‌اندازی شد. Zcash هم مثل بیت کوین یک ارز‌ الکترونیک همتا به همتا است

و تعداد آن، به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است. جالب است بدانید که نقاط اشتراک زیکش با پادشاه رمزارزها، همین‌جا به پایان می‌رسد.

از جمله دستاور‌های قابل توجه این پروتکل به فراهم‌سازی قابلیت اجرای کامل یک تراکنش‌، بدون افشای آدرس کیف پول فرستنده و دریافت‌کننده می‌توان ا

شاره کرد. لازم به ذکر است که این پروتکل میزان وجه انتقال یافته را نیز پنهان کرده و تنها اطلاعات مربوط به Time Stamp (تاریخ و زمان به انجام

رسیدن تراکنش‌) در این بستر ذخیره‌سازی می‌شود. مورد مهم بعدی این است که زیکش، یک بستر خصوصی اختیاری است. این بدان معناست که کاربران

اگر بخواهند در انجام تراکنش‌ها به صورت ناشناس و خصوصی مشارکت می‌کنند.

معرفی اعضای تیم ZCash

زیکش توسط زوکو ویلکاکس (Zooko Wilcox) بنیان‌گذاری شده است. زوکو پیشینه گسترده‌ای در زمینه رمزنگاری‌، سیستم‌های غیرمتمرکز و سایر

استارتاپ‌های تکنولوژی محور دارد. به عنوان چند نمونه از سوابق کاری او به فعالیت زوکو در Digicash‌، Mojo Nation و BLAKE2 می‌توان اشاره کرد.

سایر اعضای این تیم متشکل از مهندسان و مشاوران متعدد است. این افراد اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های معتبری مانند MIT‌، UC Berkeley و

دانشگاه John Hopkins هستند.

فارغ از تیم قدرتمند فعال در این پروژه‌، مشاوران قابل توجهی نیز در این مسیر دخیل هستند. از جمله برجسته‌ترین این افراد به اشخاصی مانند بری سیلبرت (Barry Silbert‌)

‌، اریک وورهیز (Erik Voorhees‌) و راجر ور (Roger Ver‌) می‌توان اشاره کرد.

هدف از ساخت زی کش

در حقیقت، زی کش برای حل کردن بسیاری از مشکلات بیت کوین به وجود آمد. هم اکنون هم به دلیل مزیت‌های رقابتی که دارد، محبوبیت خود را حفظ کرده است. یک لایه امنیتی صفر که در بالاترین بخش‌های بلوک Zcash قرار می‌گیرد، عملکرد آن را افزایش می‌دهد. این لایه امنیتی صفر باعث می‌شود که پشتیبانی از آن به صورت نیمه شفاف باشد.

هدف از ساخت این رمزارز را می‌توان با یک مثال ساده توضیح داد. برای مثال، داده‌هایی نظیر تاریخ تراکنش و زمان دقیق انجاممعاملاتzcash نمایش دادهمی‌شود، اما نام افراد معامله کننده نمایش داده نمی‌شود. همچنین، مقادیر معامله شده در زی کش هم نشان داده نمی‌شوند. این شرایط،هر دو طرف معامله می‌توانند از حالت مخفی بودن اطلاعات استفاده کنند؛ به همین خاطر است که امکان سوء استفاده در zcashبسیار کم است.

مزایای زی کش چیست؟

-1کارمزد کم تراکنش

زی کش کارمزد کمی را به ازای هر تراکنش دریافت می‌کنند. .شما می‌توانید 0.01 درصد از مبلغ معامله‌ی خود را بعنوان کارمزد به ZEC اختصاص بدهید.

-2تراکنش‌های چند امضایی

زی کش جزو رمزارزهایی است که از چندین امضا پشتیبانی می‌کند. روند چند امضایی بودن تراکنش‌ها در zcash به این صورت است که 2 نفر یا بیشتر از آن، ملزم به تایید می‌شوند. در مرحله بعد، تراکنش از حالت خصوصی به حالت عمومی تبدیل می‌شود.

-3قابلیت پیگیری

اگر افراد اطلاعات خود را به حالت خصوصی در آوردند، باز هم می‌توان بر روی قابلیت پیگیری آن حساب ویژه‌ای باز کرد. چرا که زی کش دارای قابلیت پیگیری است و در عین حال هم قوانین حریم شخصی را زیر پا نمی‌گذارد.

-4دسترسی آسان

دسترسی به Zcash چندان سخت نیست؛ شما می‌توانید از طریق یکی از کیف پول‎ها به ZEC دسترسی داشته باشید.

-5مقبولیت جهانی

زی کش همانند بسیاری از رمزارزهای معتبر در دنیا، اعتبار جهانی دارد. همانطور که حدس می‌زنید، رمزارزهای معتبر می‌توانند جایگزین پول شوند.

معایب زی کش چیست؟

Zcash مانند هر کریپتوکارنسی دیگری می‌تواند معایبی را داشته باشد. مسئله‌ی امنیت اختیاری در zcash می‌تواند باعث سوء استفاده طیف بسیار زیادی ازهکرها شود. برای مثال، مونرو که یکی از رقیب‌های این رمزارز است، تصمیم گرفت تا امنیت اختیاری را به امنیت اجباری تبدیل کند. در این شرایط، اگر کم کاری از سوی یکی از کاربران انجام شود، هیچ تهدیدی نمی‌تواند امنیت سایر کاربران را به خطر بیاندازد.

نحوه ی استخراج یا تولید ZCASH

استخراج Zcash نسبت به سایر ارزهای دیجیتال برای ماینرها، پرسودتر است. زیرا اکثر ماینرها می‌توانند به زی کش دسترسی داشته باشند و هیچ محدودیتی برای دسترسی به آن وجود ندارد.

کیف پول مناسب زیکش چیست؟

برای نگهداری رمزارز ZEC، کیف‌پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور مناسب هستند. زیکش دارای یک کیف پول اختصاصی به نام ZCash Wallet هم هست. همچنین چندین کیف‌پول‌ نرم‌افزاری از جمله تراست والت، متامسک و اتمیک والت از زی کش پشتیبانی می‌‌کنند.

معرفی صرافی های قابل معامله Zcash

از آن‌جایی که زی کش یکی از رمزارزهای قدیمی و معتبر است، در اکثر صرافی‌های متمرکز معتبر لیست شده است. برای خرید و فروش ارز دیجیتال ZEC می‌توان به بایننس، کوین‌بیس، گیت، هیوبی،‌ کوکوین، کراکن،‌ بیتفینکس، جمینی،‌ پولونیکس، بای‌بیت، LBANK و چندین صرافی و پلتفرم دیگر مراجعه کرد.

Related Posts

Leave a comment