کاردانو به نقطه عطف جدیدی در تولید قراردادهای هوشمند می رسد.

photo_2022-07-25_19-53-05

چارلز هاسکینسون، بنیانگذار Cardano، “اولین برنامه Untyped Plutus Core را که به طور کامل با استفاده از Typescript تولید و سریال شده است” به اشتراک گذاشته است. این نقطه عطف جدید ممکن است به این معنی باشد که توسعه دهندگان ممکن است در آینده نزدیک بتوانند قراردادهای هوشمندی را با استفاده از TypeScript روی Cardano بنویسند.

این یک ابر مجموعه دقیق جاوا اسکریپت از نظر نحو است و به زبان تایپ استاتیک اختیاری می دهد. این برای ایجاد برنامه های بزرگ ساخته شده است زیرا ادعا می کند ابزارهای بهتری را در هر مقیاسی ارائه می دهد. این بدان معناست که روزی توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Typescript قراردادهای هوشمند را روی Cardano بنویسند.  پلوتوس، زبان برنامه نویسی کاردانو برای قراردادهای هوشمند، و مارلو، زبان ویژه دامنه کاردانو برای قراردادهای هوشمند مالی، هر دو بر اساس هاسکل هستند. هر دو کد خارج از زنجیره و روی زنجیره برای Cardano نیز در Haskell نوشته شده است. هر چند Haskell شناخته شده ترین زبان برنامه نویسی نیست. این تمایز متعلق به پایتون و جاوا است. کاردانو تصمیم خود برای استفاده از Haskell را با اشاره به اینکه نوشتن کد قوی و صحیح، به خصوص زمانی که با روش های رسمی ترکیب می شود، ایده آل است، توجیه می کند. پیشنهاد پروژه هنوز در مراحل اولیه است به گفته Michele Harmonic، پروژه Plutus با هدف اجازه دادن به قراردادهای هوشمند و ایجاد تراکنش تنها با استفاده از TypeScript، به توسعه دهندگان امکان می دهد برنامه های غیرمتمرکز ایجاد کنند و در عین حال مزایای قراردادهای هوشمند Cardano را حفظ کنند.

او توضیح می‌دهد که در حال حاضر، فقط از زبان برنامه‌نویسی Haskell برای تولید قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود، که پتانسیل آن‌ها را برای استفاده در شرایطی که باید فورا ایجاد شوند، محدود می‌کند. Plutus پیشنهادی به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که کدهای مربوط به Cardano، روی زنجیره و خارج از زنجیره را به طور کامل در TypeScript بنویسند.

Related Posts