پاکستان دلار آمریکا را کاهش داد و یوان را برای واردات نفت روسیه در آغوش گرفت.

IMG_20230613_103014_452

پاکستان با تکمیل اولین واردات نفت روسیه از سوی دولت به دولت به واحد پول محلی چین، یوان، گام بزرگی در جهت دستیابی به دلارزدایی برداشته است.

پاکستان با تکمیل اولین واردات نفت روسیه از سوی دولت به دولت به واحد پول محلی چین، یوان، گام بزرگی در جهت دستیابی به دلارزدایی برداشته است. این قرارداد به طور خاص بین اسلام آباد و مسکو منعقد شد و اولین محموله از روز یکشنبه وارد کراچی شد و همچنان در بندر تخلیه می شود.

 به گفته وزیر، کل معامله شامل 100,000 تن نفت است، اما تنها 45,000 تن در کراچی با بقیه در راه سپرده شده است. او جزئیات تخفیفی که پاکستان از روسیه دریافت کرده یا ویژگی های تجاری این معامله را فاش نکرد. با این حال، او پیشنهاد کرد که واردات نفت مطمئنا خرید خوبی برای پاکستان است. مالک اعلام کرد: «ما چندین بار ترکیبات مختلف محصولات را اجرا کرده‌ایم و در هیچ سناریویی پالایش این نفت خام ضرر نخواهد کرد.» ما بسیار مطمئن هستیم که از نظر تجاری قابل دوام خواهد بود.»

 نکته مهم این است که تغییر در اسکناس ها تلاش آشکاری برای غیرفعال کردن سلطه دلار ایالات متحده در تجارت بین المللی است. علاوه بر این، این یک نقطه عطف برای کشورهای عضو بنیاد BRICS است. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، که برای دلارزدایی در بین خود فشار آورده اند.

بسیاری از کشورهای عضو و همچنین کشورهای غیرعضو بریکس نیز به مبارزه علیه سلطه دلار آمریکا پیوسته اند. در آوریل، اندونزی به برنامه‌ای برای جایگزینی دلار با روش پرداخت جایگزین اشاره کرد. در آن زمان، اندونزی در حال بررسی کاهش اتکای خود به دلار آمریکا با معرفی روپیه برای معاملات برون مرزی، حداقل در میان کشورهای آسیایی بود.

 چند هفته بعد، رئیس‌جمهور برزیل، لوئیز لولا داسیلوا، پیشنهاد داد که این کشور دلار را برای یک ارز دیگر کنار بگذارد. جدا از استفاده از ارزهای محلی خود، برخی از این کشورها بیت کوین (BTC) را به عنوان جایگزین امن تری برای دلار آمریکا در نظر می گیرند، به خصوص اکنون که این ارز دیجیتال به طور معقولی از بازار نزولی سال گذشته بهبود یافته است.

Related Posts

Leave a comment