معامله گری حرکات قیمت (Price Action Trading)

1

این اصطلاح از دو کلمه پرایس (Price) به معنی قیمت و اکشن (Action) به معنی عمل یا واکنش تشکیل شده.

پس پرایس اکشن به روش معامله گری گفته می شه که معامله گرا بر اساس حرکات قیمت اقدام به تحلیل و ترید بازارهای معاملاتی می کنن.

البته باید یادآور شد که برخی از معامله گران فکر می کنن که پرایس اکشن همون کندل خوانیه !! ولی اینطور نیس!! در پروسه معامله گری با سبک پرایس اکشن، کندل خوانی تنها بخش کوچیکی از کل پروسه است.

اگر بخوایم این متد معامله گری رو خیلی ساده تشریح کنیم، میشه گفت که پرایس اکشن هنر تفسیر و تحلیل تکنیکال حرکات قیمت بر مبنای روانشناسی توده عام معامله گرا است. پس معامله گری پرایس اکشن  مهارت تشخیص مناطقی از حرکات قیمته که در اون معامله گران در اثر استرس ناشی از ترس یا طمع رفتارهای مشابه و قابل پیش بینی از خودشون  نشون می دن و این خصوصیتیه که دقیقا دنبالش هستیم تا از گیر افتادن این معامله گرها به سود برسیم !!

در این روش از هیچ ابزار کمکی مثل اندیکاتورها و اسیلاتورها که عموماً بر اساس حرکات گذشته بازار و با تاخیر تحلیل ارائه میشه، استفاده نمیشه و فقط بر اساس تفسیر مستقیم حرکات قیمت در نموداری عریان که فقط شامل قیمت و زمانه و بصورت کندل استیک (Candle stick) نشون داده میشه به تحلیل تکنیکال و ترید مناطق با احتمال سود دهی بالا می پردازن.

همیشه یادتون باشه که تمامی اندیکاتور ها مشتقی از قیمت (پرایس) هستن  که بر اساس فرمول های مختلف ریاضی به شما نمودار جدیدی رو نمایش می دن. به زبون ساده تر وقتی که شما تصمیم به تفسیر چارت و قیمت بر اساس اندیکاتور ها دارید، مثل اینه که به جای علت اصلی، دنبال معلول هستید. بعد از حرکت قیمته که الگوها و اندیکاتورها ایجاد میشن !! و نکته جالبتر اینکه حرکت قیمت خودش معلول و تابعی از عرضه و تقاضا است.

به بیان درست تر، حرکت قیمت نتیجه عدم تعادل عرضه و تقاضاس و عدم تعادل عرضه و تقاضا بخاطر تصمیم معامله گراست و تصمیم معامله گرا از احساساتشون نشات میگیره پس نتیجه میگیریم که حرکات قیمت ناشی از احساساتی شدن معامله گرا است. پس همیشه یادتون باشه که بازار یک موجود احساسی و عاطفی هستش وبخاطر همینه که هیچ فرمول ریاضی یا روشی وجود نداره که بتونه 100 درصد مسیر حرکت قیمت رو درست و دقیق پیش بینی کنه !! چون سبک معاملاتی پرایس اکشن بر اساس روانشناسی معامله‌گران حاضر در بازاره و در همه بازارهای مالی دنیا، این انسان‌ها هستند که در حال معامله و ایجاد جبهه عرضه و تقاضا می باشند و با در نظر گرفتن این موضوع که همه انسان‌ها دارای یک سری رفتارها و ویژگی‌های روانی مشخص در زمان‌های تحمل فشارهای روانی (مانند حس ترس، طمع، انتقام و ..) هستند؛ به همین علت سبک پرایس اکشن در تمامی بازارهای مالی مثل ارزهای دیجیتال، فارکس، بورس سهام تهران، ارز و سکه و طلا و در تمامی تایم‌فریم‌ها (کوتاه مدت و بلندمدت) کاربردی و قابل استفاده هست.

مراحل کار در روش معامله گری حرکات قیمت:

بصورت خلاصه و مفید فرایند معامله گری به روش پرایس اکشن  به ترتیب شامل مراحل زیر هستش:

  • تعیین محدوده حمایت (support) و مقاومت (resistance) وسطوح تاثیرگذار.
  • شناسایی روندها (صعودی up trend-نزولی down trend-خنثی sideway)  با بررسی قله ها(swing high) و دره ها (swing low)
  • بررسی وضعیت عرضه و تقاضا و شناسایی قدرت و ضعف با کمک مفاهیمی مثل مومنتوم، پروجکشن و عمق
  • تحلیل الگوهای شمعی و تعیین تمایلات اونها با بررسی کندل به کندل و یافتن کندل های برگشتی مهم
  • تلفیق و بررسی نهایی موارد و آماده شدن برای ترید
  • رعایت مدیریت سرمایه و سایر نکات معامله گری
  • تعیین نقطه ورود به معامله و محاسبه حد زیان و سود
  • مدیریت فعال معامله (Active trading)

موارد 1تا 3 مربوطه به تجزیه و تحلیل گذشته بازار میشن بدین صورت که ابتدا ساختار بازار (market structure) رو با تعیین مناطق حمایت و مقاومت در چارت تایم فریم بالا مشخص میکنیم. در ادامه نقاط ماکزیمم و مینیموم قیمت که همون قله ها و دره ها هستن رو در تایم فریم معاملاتی مشخص میکنیم تا بتونیم روند رو شناسایی کنیم (روند صعودی، نزولی یا خنثی) سپس قدرت و ضعف روند رو بر اساس مومنتوم حرکت قیمت،مسافت و عمق مشخص میکنیم و باتوجه به این موارد در نهایت مسیری برای آینده حرکت قیمت تجسم میکینم.

مورد 4 مربوط میشه به تجزیه و تحلیل همزمان بازار که با تعیین تمایلات الگوهای شمعی  و بررسی کندل به کندل با درنظر گرفتن ساختارکلی بازار، شرایط حال حاضر بازار رو بررسی میکنیم و باشناسایی موقعیت های مناسب برای ورود به معامله آماده میشیم. موارد 5 تا 8 نیز مربوط میشه به فرایند مدیریت معامله گری که پر از نکات و مواردی هستش که حتما باید مد نظر قرار داد.

ادامه اموزشهای مراحل های روش معامله گری در سایت ارز دشت شاخه اموزش مراجعه کنید

پرسود باشد و دست مهربانی داشته باشید

Related Posts

Leave a comment